| کد خبر: 194063 |

◄ ادعای «رها» بودن «ایرلاین‌ها» بی اساس است

​معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ادعای رها بودن ایرلاین‌ها کاملاً بی‌اساس است.

تین نیوز

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ادعای رها بودن ایرلاین‌ها کاملاً بی‌اساس است.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، مرتضی دهقان در واکنش به خبر منتشر شده تحت عنوان «8000 پرواز داخلی و 7 میلیون و 900 هزار دقیقه تأخیر پرواز در یک سال» در یکی از خبرگزاری‌ها، گفت: پس از بروز نوسانات شدید ارزی و تأثیر آن در افزایش هزینه‌های خطوط هوایی و قیمت تمام شده هر ساعت پرواز، به‌منظور مدیریت شرایط بازار کسب‌وکار خطوط هوایی و ممانعت از سوءاستفاده عوامل فرصت‌طلب، از شهریورماه سال گذشته با هماهنگی بخش‌های ذی‌ربط شرکت‌های هواپیمایی مکلف به اعلام نرخ متناسب با شاخص‌های مقررشدند که در این راستا جدول حداکثر نرخ در هر مسیر مشخص و اطلاع‌رسانی عمومی شد.

وی تصریح کرد: در مسیر تهران شیراز قبل از افزایش نرخ تسعیر ارز (اواخر سال 96) میانگین نرخ بالغ‌بر 250.000 تومان بوده، لکن نرخ گفته‌شده 120 تا 130 هزار تومان مربوط به نرخ‌های رقابتی مربوط به ایام کم تقاضا بوده است. در حال حاضر سقف نرخ بلیت در مسیر تهران – شیراز 617100 تومان است درحالی‌که میانگین نرخ در این مسیر به مراتب پایین‌تر از نرخ مزبور است. در حال حاضر نیز تنوع نرخی وجود دارد و در ایام کم تقاضا بلیت‌های با نرخ رقابتی قابل‌ابتیاع است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: سقف نرخ بلیت در مسیر تهران – مشهد 756400 تومان است و بالطبع مسیر رفت‌وبرگشت دو برابر آن نرخ خواهد بود. شایان‌ذکر است مدت‌زمان پرواز دوسره در مسیر مذکور بالغ‌بر دو ساعت و نیم است.

دهقان افزود: همان‌گونه که ادعا شده، نرخ بلیت پروازها شناور و متناسب با فصل، روز و ساعت متنوع و قابل انتخاب است. قدرمسلم این امر مبتنی بر حفظ اصل رعایت حق مشتری است.

وی ادامه داد: با امعان نظر به اثر مستقیم هزینه‌های ارزی در قیمت تمام شده پروازها، نوسان و افزایش نرخ تسعیر ارز مستقیماً در بالا رفتن هزینه تمام شده و بالطبع نرخ بلیت مؤثر خواهد بود؛ این در حالی است که سایر هزینه‌های مؤثر در قیمت تمام شده نیز افزایش‌یافته است و باید در نظر گرفته شود.

او گفت: در حال حاضر سوخت هوایی به میزان حدود 10 درصد سهم هزینه پرواز را به خود اختصاص داده است.

دهقان اظهار داشت: همان‌گونه که بیان شد، نرخ‌گذاری برمبنای قیمت تمام شده انجام می‌پذیرد و نظارت‌های لازم برای حفظ سلامت فضای کسب‌وکار به عمل می‌آید.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: افزایش قیمت تمام شده پروازهای داخلی با امعان نظر به افزایش نرخ تسعیر ارز و اثر مستقیم آن در افزایش هزینه‌هایی که منشاء ارزی دارند و مضافاً افزایش سایر هزینه‌های مؤثر در قیمت تمام شده امری بدیهی و غیرقابل‌اجتناب است. علی‌رغم تمامی موارد این سازمان کوشیده با هماهنگی ذی‌نفعان صنعت نسبت به کنترل و هدایت هوشمندانه صنعت اقدامات لازم را به‌ عمل آورد.

وی ادامه داد: اصل متنوع بودن نرخ‌ها با توجه به تنوع خدمات تعارضی به دنبال ندارد. یکی از اصول پذیرفته‌شده در قیمت‌گذاری در حمل‌ونقل هوایی تنوع نرخ با توجه به زمان پرواز است. مطلوبیت روز و ساعت پرواز در کنار سایر خدمات در قیمت مؤثر بوده و قابل‌پذیرش است.

دهقان افزود: اتفاقاً رویه متداول خطوط هوایی در سایر کشورها دقیقاً با ادعای ارزان بودن بلیت در نزدیکی زمان پرواز که به‌عنوان یک ایراد مطرح‌شده مغایرت دارد. علی‌الاصول هرچه قدر به تاریخ و زمان پرواز نزدیک‌تر شویم نرخ افزایش می‌یابد. کسانی که با برنامه‌ریزی قبلی برای انجام سفر اقدام به تهیه بلیت می‌کنند معمولاً بلیت را باقیمت پایین‌تری خریداری می‌کنند.

بر اساس گفته او؛ در حال حاضر در خطوط هوایی کشور نیز این رویه جاری است. شاید زمانی که اکثر پروازها چارتری بود این رویه وجود داشت که نرخ در زمان نزدیک پرواز ارزان‌تر بود ولیکن با الزام شرکت‌ها به فروش سیستمی، دست واسطه‌هایی که تحت نام چارتر بلیت پروازهای برنامه‌ای را بدون در نظر گرفتن شرایط ابطال و تغییر به فروش می‌رساندند کوتاه شد. نباید به بهانه فروش بلیت باقیمت ارزان در نزدیکی پرواز اجازه ورود دوباره دلالان را به بازار فروش بلیت باز کرد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: خوشبختانه در کشور جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل حقوق مسافر تدوین و با تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری از سال 1394 در حال اجرا است و در بازه‌های زمانی مختلف نیز بازنگری می‌شود. براین اساس سامانه‌ای تحت عنوان حقوق مسافر به‌منظور جمع‌آوری شکایات و نظرات مسافرین  طراحی و از طریق پرتال سازمان هواپیمایی کشوری در دسترس عموم است.

او گفت: در بسیاری از کشورها پرداخت خسارت و جرائم به مسافرین تابع تشریفات و مقررات خاصی است و لازم است با تکمیل فرم‌های خاص درخواست خسارت کنند و حتی در بعضی از فرودگاه‌ها باید مسافر برای دریافت خسارت طرح شکایت کند.

وی بیان کرد: انعکاس آمار افزایش تا خیرات بدون توجه به افزایش قابل‌توجه تعداد پرواز و مسافر حمل شده قابل‌قبول نیست. در سال 95 بالغ‌بر 205 هزار ساعت پرواز داخلی در قالب نزدیک به 20 هزار پرواز در بیش از 50 فرودگاه کشور انجام شده و بیش از 23 میلیون مسافر در پروازهای داخلی از خدمات حمل‌ونقل هوایی استفاده کرده‌اند.

دهقان یادآور شد: عوامل مختلفی در بروز تأخیرات پروازی مؤثرند که بایستی در بررسی‌ها به همه عوامل توجه کرد. ازجمله شرایط جوی، عوامل فنی، زیرساخت‌ها و خدمات زمینی و فرودگاهی، محدودیت در پشتیبانی قطعات و .... عواملی هستند که باعث ایجاد تأخیر می‌گردند. تأخیرت در حمل‌ونقل هوایی در کلیه کشورهای دنیا به‌عنوان یک اصل اجتناب‌ناپذیر پذیرفته شده است و حتی در کشورهای پیشرو در این صنعت تا خیرات پروازی وجود دارد. در صورت مقایسه تأخیرات شرکت‌های هواپیمایی داخلی با سایر کشورها باید در تمامی شاخص‌ها از جمله مسافت‌های کوتاه پروازی، فرکانس‌های پروازی در مقایسه با ساعت پرواز، سن ناوگان، عدم پشتیبانی به‌موقع کارخانه سازنده از شرکت‌های هواپیمایی و ... این مقایسه صورت گیرد. صنعت حمل‌ونقل هوایی در کشور از ابتدای انقلاب مورد تحریم واقع گردیده و محدودیت‌های زیادی بر این صنعت اعمال شده است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: با توجه به وجود عوامل متعدد ارائه خدمات به یک هواپیما و پرواز، قطعاً درصورتی‌که برای هرکدام از این عوامل مشکلی به وجود آید، در انجام به‌موقع پرواز تأثیر داشته و فرقی مابین شرکت‌های داخلی و خارجی وجود ندارد. همه شرکت‌های هواپیمایی حتی در کشورهای پیشرو در این صنعت دارای تأخیر بوده و با یک بررسی ساده این آمارها قابل‌استخراج است.

وی افزود: ادعای رها بودن ایرلاین‌ها کاملاً بی‌اساس است. نظارت، کنترل، پایش عملکرد و راهبری شرکت‌ها به‌صورت مستمر انجام می‌گردد. در صورت بروز هر نوع تخلفی برخورد مناسب صورت می‌پذیرد. در جهت شفاف‌سازی و آگاهی عموم آمار تاخیرات پروازی به‌صورت مستمر توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر می‌شود. یقیناً نباید با تجمیع این آمارها و اعلام یک‌باره آن‌ها بدون بیان سایر شاخص‌ها ذهنیت منفی از صنعت برای مردم ایجاد کرد.

دهقان اذعان داشت: وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری همواره سیاست‌گذاری و نظارت‌های لازم در همه حوزه‌ها و بر تمامی بخش‌های صنعت از جمله شرکت‌های هواپیمایی به عمل می‌آورند. مضافاً سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) فرایندها و روند نظارتی این سازمان را پیوسته موردبررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی افزود: وزیر محترم راه و شهرسازی نیز همواره بر ارائه خدمات مناسب به مردم تأکید دارند و به‌صورت مستمر پیگیر موضوعات مرتبط با شرکت‌های هواپیمایی هستند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز در همه ابعاد نظارت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: امروز یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین در این حوزه حفظ و استمرار خدمات حمل‌ونقل هوایی مناسب به مردم است. بخش زیادی از خدمت حمل‌ونقل هوایی کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌پذیرد. باید مشکلات شرکت‌های هواپیمایی در تأمین ناوگان و قطعات و پشتیبانی‌های مربوطه را در نظر گرفت و حمایت‌های لازم به عمل آورد تا این خدمت که از شاخصه‌های بالایی همچون ایمنی و سرعت برخوردار بوده و باعث توسعه جوامع محلی می‌گردد استمرار یافته و افزایش یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.