| کد خبر: 18566 |

◄ واردات خودروهای هیبریدی با تعرفه پایین؛ مسئولان به روش سعی و خطا پیش نروند / بخش دوم

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط "سید مرتضی" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه‌اجتماعی " لینکدین " مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می‌شود:

حذف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یكی از ایده هایی كه برای كاهش انتشار آلاینده های هوای شهرها مطرح می‌باشد استفاده از اتومبیلهای برقی است. نیاز به شارژ زودهنگام این اتومبیلها باعث شده كه اتومبیلهای هیبریدی طراحی شوند كه در هنگام كاهش شارژ الكتریكی می‌توانند از سوخت فسیلی مثل بنزین هم استفاده كنند یعنی سیستم محرك این اتومبیلها دوگانه است و چنین اتومبیلهایی در كشور تولید نمی‌شوند. اخیرا بحث حذف تعرفه واردات اتومبیلهای هیبریدی برای كاهش آلاینده های شهری از سوی ستاد مدیریت سوخت مطرح شده است. به نظر شما این تصمیم چقدر در كاهش انتشارآلاینده های هوا در شهرهای بزرگ و آلوده موثر است؟ آیا این تصمیم از منظر اقتصادی صحیح است؟ تاثیر آن بر صنایع خودروسازی داخلی چیست؟ آیا باعث رفاه بیشتر مردم می‌شود؟ در مجموع این تصمیم را مناسب می‌دانید یا بایستی شرایطی را در كنار آن لحاظ نمود؟ 

لینک نظرات قبلی

سعید نظر داده است:
دستگاهی که برای واردات یک خودرو دو زیست که فقط یک زیست آن کاربرد دارد تعرفه صفر پیشنهاد می‌کند چه هدفی را دنبال می‌کند؟

معین نظر داده است:
هیچ چیز. فقط دلاری که به بدبختی آمده کشور را نیامده برمی‌گرداند سرجایش.

سعید نظر داده است:
 این دلار همچین با بدبختی به دست نیامده است. هزینه استخراج هر بشکه نفت به سختی به 15 دلار می‌رسد و ما آن را بالای صد دلار می‌فروشیم. به عبارت دیگر ما تنها برای 15 درصد این ثروت زحمت می‌کشیم. 85 درصد بقیه دخل بی زحمت است. اگر برای به دست آوردن این ثروت عرق ریخته بودیم اینجوری با آن رفتار نمی‌کردیم.

محمد نظر داده است:
-  بنده هم با این نظر که چنین طرح‌هایی حتما نیاز به مطالعات دارند، موافقم و نمی‌دانم آیا دولت این مطالعات را انجام داده است یا نه. اگر انجام داده و ما خبر نداریم شاید مشكل، مشكل اطلاع رسانی باشد.

- نكته دیگر اینكه من كلا به بازار آزاد تا جای ممكن اعتقاد دارم و به نظرم هم قیمت انرژی در كشور باید به سمت واقعى شدن برود و هم تعرفه های گمرك از این مقدار بسیار زیاد، كم شود كه باعث افزایش رقابت و كیفیت شود. اگر خودروسازى ما عقب مانده است و توان رقابت ندارد چرا باید این همه در آن سرمایه گذارى كنیم؟ در آخر هم نه سود اقتصادى داشته و نه مردم از آن راضى هستند. این سرمایه گذارى می‌تواند در پروژه هاى پر بازدهی مثل فراورده های نفتى، فولادسازی و... سرمایه گذارى شود كه مشتری خوبی در خارج از كشور هم دارد. نفتی را كه ما خام حدود ١ دلار می فروشیم بعضی كشور ها تا ١٢ دلار ارزش افزوده از آن تولید می‌كنند. البته می‌دانم كه در شرایط امنیتى حال حاضر و زیر فشار تحریم‌ها، خودرو، هم می‌تواند كالای استراتژیك باشد و هم به صفر رساندن تعرفه گمرك باعث خروج ارز خواهد شد. اما كم كم، كم كردن تعرفه ها به نفع رقابتی شدن صنعت خواهد بود. شاید دولت از این منظر هم به موضوع نگاه كرده باشد برای انتخاب این تعرفه و این نوع خودرو.

- بحث فروش خودروهای هیبریدی در دنیا هم شاید بسیار جدید باشد اما خودروهای برقی از آن هم جدیدتر است. خودروهای هیبریدی قبل از خودرو های برقی توانایی فروش را در دنیا پیدا كرد. هم به دلیل توانایی كم مسافت پیموده، هم به دلیل سرعت كم خودروهای برقی و هم كمبود ایستگاه های شارژ، خودرو های برقی نمی توانست فروش خوبی را در دنیا داشته باشد. نكته این است كه اول خودرو های هیبریدی باید وارد شوند تا بستر را برای خودروی تمام برقی آماده كنند. چند سالیست كه خودروهای هیبرید فروش خوبی در دنیا دارند. كشورهای توسعه یافته در تلاشند تا ٢ -٣ سال آینده دیگر خودروی سواری فقط با سوخت فسیلی تولید نشود. برای مثال تویوتا پریوس هیبرید كه پرفروش ترین خودرو هیبریدی جهان است تا سال ٢ ١٣بیش از سه میلیون فروخته است. این خودروها به سمت رقابتی و ارزان شدن هم می‌روند و دیری نخواهد پایید تا همه توانایی خرید داشته باشند.
نكته اینجاست كه امسال اولین سالی بود كه خودرو های تمام برقی توان رقابت را پیدا كرده اند و كمپانی های مختلف شروع به فروش كردند. راجع به مزایای اجتماعی زیاد خودروی برقی هم كه همه حتما اطلاعات دارند و لازم به توضیح نیست. 

- البته خودروهای هیبریدى انواع مختلفی هم دارند كه دولت باید جداگانه برایشان تعریف و قانون و تعرفه داشته باشد. جدید ترین كمپانی ها حتی توانایی شارژ ماشین رو به شما در پاركینگ شخصی خود می‌دهد و شاید تا چند روز اصلا به بنزین احتیاج نداشته باشید. به نظرم كمك به واردات و فرهنگ این ماشینها ما را به سمت توسعه سوق خواهد داد.

- اما برای حل مشكلات ترافیك و آلودگی ناشی از خودرو، در كشورهای توسعه یافته ، دولت یا شهرداری ها، سالانه مبلغی را به عنوان رود تكس یا مالیات خیابان از صاحبان خودرو می‌گیرد. این مبلغ بر اساس فرمولی نسبت به میزان آلایندگی خودرو و... محاسبه می‌شود. به طوری كه هر چه ماشین آلاینده تر باشد رود تكسش بیشتر است. این پول هم صرف جبران خسارات آن می‌شود. یك چنین راهكاری باعث افزایش هزینه نگهداری ماشین های آلاینده و قدیمی می‌شود كه هم باعث كم شدن قیمت خودرو می‌شود، هم خودروهای سالم به صرفه تر می‌شوند و هم مصرف كننده از راه‌های عمومی بیشتر استفاده خواهد كرد. البته این روش باید با كم كردن تعرفه گمرك هم همراه باشد كه باعث تورم نشود. همینطور می‌توان با زیاد كردن این عدد طول سالها مصرف كننده را به سمت ماشین كم مصرف تر و كم آلاینده تر سوق داد. 

- راهكار دیگری كه در مناطق با هوای آلوده استفاده می‌شود و ما هم استفاده می‌كنیم منطقه طرح است. به این صورت كه با رتبه بندی میزان آلایندگی ماشین ها می‌توان قیمت ها مختلفی را برای ورود به طرح دریافت كرد. مثلا ماشین های برقی كه آلایندگی صفر دارند نیاز ندارند پولی برای وارد شدن به مركز لندن بدهند. ما این طرح را هم می توانیم برای خود بومی كنیم.

- مصرف كننده اكثرا به دنبال هزینه كمتر و كیفیت بهتر خواهد رفت. اگر استفاده از این خودروهای هیبریدی و برقی به صرفه باشد، مصرف كننده را جلب خواهد كرد. به نظرم راهكارهای بالا بتواند این امر را محقق كند.

مهدی نظر داده است:
استفاده از خودروی هیبریدی جهت کاهش آلودگی هوا موضوعی است که دنیا به آن رسیده ولی برای کاربرد در شهری مثل تهران مهم این است که شرایط استفاده از آن نیز تسهیل گردد و جایگاه استفاده از آن تعریف و کارشناسی شود. من نشنیدم در جایی از تهران جایگاه شارژ الکتریکی و یا تعمیرگاه تخصصی ایجاد شده باشد. پس صرف اینکه تعرفه واردات 4 درصد باشه تاثیر گذار نیست. طبیعی است که سرمایه گذار زمانی نسبت به واردات این خودروها اقدام می کند که از تقاضا و سودآوری آن مطمئن شود. تعریف جایگاه خودروی هیبریدی به عنوان تاکسی در ظاهر زیبا و جذاب نشان می‌دهد ولی در صورت تامین زیرساخت ها مسئله اصلی (صرفه اقتصادی) همچنان باقی است. از آنجا که رانندگان تاکسی توان پرداخت هزینه این خودرو و تقبل ریسک استفاده از آن به لحاظ ابهام در استهلاک را ندارند، سازمان تاکسیرانی از سرمایه گذاران در این زمینه دعوت به همکاری نموده است. اما هنوز ابعاد سودآوری مبهم است. کرایه های کنونی تاکسی به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز تاکسیرانان سمند سوار(با وام 20 میلیونی) نیست چه برسد به خودروهای هیبریدی 80 تا 100 میلیون تومانی. پس نیازمند این است که در محل به کارگیری و کرایه این تاکسی ها بررسی دقیق تری صورت گیرد. اگر این بررسی به افزایش نرخی منجر شود که فقط عده ای خاص توان استفاده از آن را داشته باشند اصل بحث که کاهش آلودگی هوا است در ابهام قرار خواهد گرفت و اگر با نرخ های کنونی از این خودرو استفاده شود سرمایه گذار سمت آن نخواهد رفت.
حذف تعرفه واردات در گام نخست مثبت است ولی کاش می‌شد با همین یک تصمیم مشکل آلودگی هوا برطرف شود.

سعید نظر داده است:
اگر می‌بینیم که در برخی از نقاط دنیا خودروهای هیبریدی قبل از خودرو های برقی توانایی فروش را پیدا كرده اند نمی‌توانیم عینا آن را به ایران تعمیم بدهیم. برای استفاده از خودروی هیبریدی وجود حداقلی از زیر ساختها برای بخش برقی آن لازم است که اصلا در ایران موجود نیست.باید برای ایران طرحی نو متناسب با شرایط اقتصادی و فنی آن در انداخت.

سید مرتضی نظر داده است:
در اين رابطه به سخنان آقای دكتر جعفرپور توجه فرماييد
http://www.tinn.ir/vdcb5ab8.rhbwzpiuur.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.