| کد خبر: 182378 |

◄ رتبه‌بندی قطارها؛ نیازها و انتظارات مشتریان چقدر شناسایی می‌شوند؟

تاکید بر کارایی پاسخگویی‌ (انتظار مشتری برای تنوع و سرعت و...) را کمتر و همین موضوع، رقابت را برای بخش ریلی در مقابل جاده، سخت کرده است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی معتقد است، اجرای طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری آغاز راهی درست و علمی برای شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان و برآوردن انتظارات متفاوت آنها از سرویسی است که دریافت می کنند.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس اعلام مسئولان قرار است طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری از پیک سفرهای نوروزی سال ۹۸ به صورت رسمی اجرایی شود که با اجرای این طرح قیمت بلیت براساس رتبه قطارهای مسافری تعیین می‌شود.

به گفته مسئولان، اجرای طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری همچنین موجب شفافیت و رقابت بیشتر بین شرکت‌های ریلی خواهد شد.

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی در این مورد معتقد است، این اقدام آغاز راه درست علمی برای شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان و برآوردن انتظارات متفاوت آنها از سرویسی است که دریافت می کنند.

احمد خوشنودی با بیان این مطلب در بخش نظرات کاربران تین‌نیوز، تاکید کرد: این روش، در زنجیره‌های تامین کالا و خدمات، دقیقا درست بوده و اجرا می‌شود.

او خاطرنشان کرد: امروز دیگر نمی‌توان یک کالا یا خدمت خاص را برای همه سگمنت‌های مشتریان آن محصول یا خدمت ارایه داد و انتظار سودآوری نیز داشت.

این کارشناس حمل‌ونقل با ذکر مثالی در این مورد بیان کرد: برای مثال شرکت فورد در تولید محصول خودرو  به مشتریان می‌گفت «هرچه که بخواهید، ماشین مشکی رنگ فورد مدل T برایتان تولید می‌کنیم» اما جنرال موتورز با شعار «هرچه که بخواهید برای شما تولید می‌کنیم» عرصه رقابت را بر فورد تنگ کرد.

به گزارش تین‌نیوز، خوشنودی گفت: بسیاری از مشتریان بخش حمل‌ونقل ریلی، ترجیح می‌دهند امکانات بهتر و سریع‌تری بگیرند (به‌طور ویژه مخصوص خودشان و هم سلیقه‌های‌شان یعنی سگمنت اختصاصی‌شان) و در عوض، بهای این خدمت ویژه را نیز که صرفا برای همان گروه از مشتریان ارائه شده است، باجان و دل می‌پردازند.

وی تاکید کرد: این اثبات شده است که انعطاف‌پذیری و ویژه‌سازی خدمت/محصول برای مشتریان، همواره با سودآوری همراه بوده است.

او افزود: در تمام راه‌آهن‌های موفق دنیا، انواع خدمات ریلی مسافری با قیمت‌های متنوع ارائه می‌شود برای مثال یک قطار اتوبوسی محلی و یک قطار سریع‌السیر بدون توقف محلی در همان مسیر که در ساعات خاصی از روز (طبق نیازسنجی از مشتریان) حرکت می‌کنند اگر چه هر 2 در یک مسیر هستند اما، خدمات گوناگونی را با قیمت‌های متفاوت ارائه خواهند داد.

این کارشناس تاکید کرد: در این زمینه شرکت مترو تهران در مسیر تهران کرج، اولین قطار بدون توقف خود را راه‌اندازی کرده و این مهم است که نیاز مشتریان دیده شده و این نیاز با خدمات مخصوص همان نیاز، پوشش داده شده است.

 وی اظهار کرد: مسلماً می‌توان با تنوع در محصولات و خدمات، قیمت‌های ارائه آنها را نیز تغییر داد و از سوی دیگر، این تفاوت در خدمت، مزیت رقابتی برای راه‌آهن در مقایسه با رقبا (جاده) ایجاد خواهد کرد.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: به‌طور کلی باید پاسخگو بودن زنجیره عرضه خدمات نسبت به کارایی آن، انتخاب شود، سال‌ها بر کارایی (ارزانی و کم هزینه‌تر بودن خدمات‌ ریلی) تاکید شده و این تاکید بر کارایی، متاسفانه پاسخگویی‌ (انتظار مشتری برای تنوع و سرعت و...) را کمتر و همین موضوع، رقابت را برای بخش ریلی در مقابل جاده، سخت کرده و توازن بازار حمل‌ونقل مسافری را به نفع جاده، بر هم زده است.

خوشنودی تاکید کرد: امروز، تکیه بر کارایی (ارزانی و کم‌هزینه بودن) دیگر نمی‌تواند مزیتی رقابتی برای بخش ریلی تلقی شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.