◄ درخواست هماهنگسازی بهای بلیت قطار با شاخص تورم
درست است که ما باید متناسب با کشش جامعه بهای بلیت را افزایش دهیم اما اگر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) که بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی اعلام کرده را نپذیریم و همچنین پس از شکستن انحصار دولتی در قیمتگذاری بلیت، نرخ آن را افزایش ندهیم باید منتظر عواقب این تصمیمات نادرست باشیم.
در حالیکه شرکتهای مسافری ریلی خواهان افزایش 25 درصدی بهای بلیت قطارهای خود شدهاند و شنیدهها نیز حاکی از موافقت راهآهن با این افزایش است، رییس هیات مدیره رجا چالش اصلی بخش مسافری را تلاطم اقتصادی بازار عنوان کرد.
به گزارش تیننیوز، علیرضا محمودی در گفتوگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: این تلاطم با از بین بردن ثبات بازار هم به مصرفکننده ضربه زده و هم هزینهها را بهشدت افزایش میدهد که اگر حاکمیت، هزینههای این ناپایداری را پرداخت کند شرکتها راحتتر میتوانند به امورات خود رسیدگی کنند.
رییس هیات مدیره رجا ضمن بیان نکات فوق، درباره نقش دولت در نرخگذاری قیمت بلیتهای مسافری نیز گفت: درست است که ما باید متناسب با کشش جامعه بهای بلیت را افزایش دهیم اما اگر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) که بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی اعلام کرده را نپذیریم و همچنین پس از شکستن انحصار دولتی در قیمتگذاری بلیت، آن را افزایش ندهیم باید منتظر عواقب کارمان باشیم.
علیرضا محمودی ادامه داد: دقیقا مانند آنچه در بخش هوایی شاهدش بودیم، لازم است که به ریل هم مثل کامیون و هواپیما نگاه کنند. چراکه حوزه ریلی در بخش مسافری چوب نجابتش را میخورد.
محمودی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: دقیقا مانند اینکه به مواد اولیه تولید لاستیک کامیون ارز 4200 تومانی میدهند، اما به چرخ قطار که میرسند سکوت میکنند.
رییس هیات مدیره رجا تاکید کرد: البته ناگفته نماند که راهآهن نیز مشکلات بسیاری دارد و با کمبود دیزل مواجه است و امکان تامین بیشتر را نیز ندارد. بنابراین این وظیفه دولت است که به راهآهن به عنوان یک شرکت مادرتخصصی کمک کند تا مشکلات را حل کند.
محمودی درباره روشهای ترغیب مردم به استفاده از قطار گفت: وجود شرکتهای خصوصی رقیب همواره تاثیر مثبتی داشته است. چراکه ما معتقدیم مردم باید برای حفظ چرخه سفر ریلی سوار قطار شوند و مهم نیست از چه شرکتی در این زمینه استفاده کنند.
او خاطرنشان کرد: در این بین موضوع مهم این است که با افزایش هزینهها، شرکتها در جهت ارتقای سطح خدماتشان دچار مشکل شدهاند. بنابراین باید شرکتها از توانایی تامین هزینهها مطمئن باشند تا بتوانند با ارتقای خدمات، مردم را هم به استفاده از قطار ترغیب کنند تا قطار هم بتواند سهم خودش را بردارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.