| کد خبر: 180388 |

◄ درخواست هماهنگ‌سازی بهای بلیت قطار با شاخص تورم

درست است که ما باید متناسب با کشش جامعه بهای بلیت را افزایش دهیم اما اگر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) که بانک مرکزی به ‌عنوان مرجع رسمی اعلام کرده را نپذیریم و همچنین پس از شکستن انحصار دولتی در قیمت‌‌گذاری بلیت‌، نرخ آن را افزایش ندهیم باید منتظر عواقب این تصمیمات نادرست باشیم.

تین نیوز

در حالی‌که شرکت‌های مسافری ریلی خواهان افزایش 25 درصدی بهای بلیت قطارهای خود شده‌اند و شنیده‌ها نیز حاکی از موافقت راه‌آهن با این افزایش است، رییس هیات مدیره رجا چالش اصلی بخش مسافری را تلاطم اقتصادی بازار عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: این تلاطم با از بین بردن ثبات بازار هم به مصرف‌کننده ضربه زده و هم هزینه‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد که اگر حاکمیت، هزینه‌های این ناپایداری را پرداخت کند شرکت‌ها راحت‌تر می‌توانند به امورات خود رسیدگی کنند.

 رییس هیات مدیره رجا ضمن بیان نکات فوق، درباره نقش دولت در نرخ‌گذاری قیمت بلیت‌های مسافری نیز گفت: درست است که ما باید متناسب با کشش جامعه بهای بلیت را افزایش دهیم اما اگر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) که بانک مرکزی به ‌عنوان مرجع رسمی اعلام کرده را نپذیریم و همچنین پس از شکستن انحصار دولتی در قیمت‌‌گذاری بلیت‌، آن را افزایش ندهیم باید منتظر عواقب کارمان باشیم.

علیرضا محمودی ادامه داد: دقیقا مانند آنچه در بخش هوایی شاهدش بودیم، لازم است که به ریل هم مثل کامیون و هواپیما نگاه کنند. چراکه حوزه ریلی در بخش مسافری چوب نجابتش را می‌خورد.

محمودی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: دقیقا مانند اینکه به مواد اولیه تولید لاستیک کامیون ارز 4200 تومانی می­‌دهند، اما به چرخ قطار که می‌­رسند سکوت می‌­کنند.

رییس هیات مدیره رجا  تاکید کرد: البته ناگفته نماند که راه‌آهن نیز مشکلات بسیاری دارد و با کمبود دیزل مواجه است و امکان تامین بیشتر را نیز ندارد. بنابراین این وظیفه دولت است که به راه‌آهن به ‌عنوان یک شرکت مادرتخصصی کمک کند تا مشکلات را حل کند.

محمودی درباره روش‌های ترغیب مردم به استفاده از قطار گفت: وجود شرکت‌های خصوصی رقیب همواره تاثیر مثبتی داشته است. چراکه ما معتقدیم مردم باید برای حفظ چرخه سفر ریلی سوار قطار شوند و مهم نیست از چه شرکتی در این زمینه استفاده کنند.

او خاطرنشان کرد: در این بین موضوع مهم این است که با افزایش هزینه‌ها، شرکت‌ها در جهت ارتقای سطح خدمات‌شان دچار مشکل شده‌اند. بنابراین باید شرکت‌ها از توانایی تامین هزینه‌ها مطمئن باشند تا بتوانند با ارتقای خدمات، مردم را هم به استفاده از قطار ترغیب کنند تا قطار هم بتواند سهم خودش را بردارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام. پیشنهاد بنده این است که ارز چهار تومنی برچیده شود .این ارز ره آوردی جر فساد و رانت نداشته است تا کنون .

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام مجدد .وقتی دلار 12 تومنی را به 4 تومن عرضه میکنید،هرعقل اقتصادی تلاش میکند به آن دلار ارزان دست پیدا کند و اگه فکر میکنیم مثل ی بچه مثبت میرود با این دلار، کالای اساسی و دارو و موبایل و قطعه یدکی وارد میکند و معادل ارز 4 تومنی قیمت گذاری میکند جسارتاً ساده هستیم و اگر فکر میکنیم نظارت دولتی میتواند جلوی آن بایستد از آن هم ساده تر هستیم.این دلار یا سر از استامبول در میاورد یا کالای وارد شده میرود توی بازار سیاه. آیا اتخاذ این سیاست مشوق فساد نیست؟

  • امیرعباس 3 0

    سلام
    افزایش قیمت بلیت مانند تیغ دولبه است چرا که با افزایش قیمت شاهد کاهش فروش خواهیم بود.
    در تمام دنیا بخش مسافری راه آهن زیان ده است در نتیجه در اختیار دولت است اما بعضی اصرار دارند که این بخش توسط بخش خصوصی اداره شود.
    بهترین راه، کمک دولت و همچنین افزایش بهره وری در شرکتهای بخش خصوصی است.