| کد خبر: 178889 |

◄ تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ آری یا خیر؟

هرگونه توسعه ستادی نظیر تشکیل وزارتخانه‌ای جدید از مدهای حمل‌ونقل نه تنها موجب توسعه آن بخش نمی‌شود بلکه قدرت نفوذ و تاثیرگذاری دولت‌های بیمار بر بخش غیر دولتی را افزایش می‌دهد.

تین نیوز

رئیس جمهور در حالی از تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل سخن گفته است که برخی کارشناسان معتقدند «در دولت‌های بیمار، توسعه ستادی نظیر تشکیل وزارتخانه‌ای جدید برای یک بخش، موجب توسعه آن بخش نمی‌شود».

به‌گزارش تین‌نیوز، چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه از سوی برخی کارشناسان مطرح شد.

پس از طرح این موضوع، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: سال‌ها قبل معتقد بودم مثلا توسعه ریلی از طریق تشکیل وزارتخانه راه‌آهن بهبود قابل توجهی خواهد داشت.

مجید بابایی افزود: در حدود 14 سالی که از تصویب قانون دسترسی گذشته و با خصوصی‌سازی نیم‌بندی که در بخش ریلی اتفاق افتاد نظرم کاملا عوض شده است.

او تاکید کرد: اصولا دولت‌ها برای مدیریت بر امور جاری و عملیاتی ساخته نشده‌اند، اما در این یک قرن اخیر دولت همه کاره کشور شده است، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی می‌کند، صادر و وارد می‌کند، می‌سازد و بهره‌برداری می‌کند اما متاسفانه در همه موارد ناکارآمد و بیمارگونه کار می‌کند، چپ و راست هم ندارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: این وسط کاری که اتفاقا وظیفه دولت‌هاست سیاست‌گذاری و تسهیل فضای کسب و کار است که به‌دلیل لذت حضور جامع دولت در این بخش‌ها و البته خالی شدن دولت‌ها از خبرگان، متفکران و تئوریسین‌ها، به‌شدت ناقص و مخرب انجام می‌شود.

بابایی گفت: حتی آن دسته از وزرایی که نیم‌نگاهی به تغییر پارادایم‌ها و توسعه نظری در بخش حمل‌ونقل داشته‌اند اسیر همین بیماری شده و دست از بخش دوم (سیاستگذاری مناسب) برداشتند و مشغول لذت از بخش اول (ساخت و بهره برداری) شدند.  

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی افزود: بنابراین هرگونه توسعه ستادی نظیر تشکیل وزارتخانه‌ای جدید از مدهای حمل‌ونقل نه تنها موجب توسعه آن بخش نمی‌شود بلکه قدرت نفوذ و تاثیرگذاری دولت‌های بیمار بر بخش غیر دولتی را افزایش می‌دهد و فضا را بر او سخت‌تر می‌کند و نتیجه کار از این که هست بدتر می‌شود.

بابایی اظهار کرد: البته تشکیل وزارت حمل‌و‌نقل به منظور اولا سبک کردن مسئولیت‌های وزارتخانه و ثانیا حرکت بیشتر در جهت ارجحیت ترابری بر ساخت کاملا قابل دفاع است ولی نه در این دولت.خوب است کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد و اگر تصمیم کامل و جامعی بود از ابتدای دولت بعدی آغاز شود.

معاون سابق حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: در برخی کشورها وزارت راه‌آهن وجود دارد و در برخی کشورها نیز تشکیلات بنادرشان جزو وزارت راه نیست و برخی وزارت راهشان همه مدهای حمل‌ونقل برون‌شهری را در بر می‌گیرد.

مهرداد تقی‌زاده با طرح این پرسش که کدام حالت درست است؟ افزود: معتقدم در ایران وجود هر ۴ مد حمل‌و‌نقل در یک وزارتخانه، بیشتر منجر به یکپارچگی می‌شود، زیرا ما فرهنگ کار بین وزارتخانه‌ای نداریم!

اظهارات این کارشناس در مورد تفکیک وزارت راهو شهرسازی درحالی چنی پیش مطرح شده که روز دوشنبه 19 آذر رئیس جمهور در نشست با مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم برخی از وزارتخانه‌ها باید به دو وزارتخانه تبدیل می‌شد و لایحه آن را هم به مجلس شورای اسلامی دادیم.

حسن روحانی با بیان اینکه یکی از آنها همین وزارتخانه بود که مسکن و شهرسازی از حمل‌ونقل و وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن جدا شود، گفت: در حال حاضر این کار را یک ضرورت می‌بینم.

او تاکید کرد: طبق قانون اساسی ما ناچار هستیم لایحه را تقدیم مجلس ‌کنیم اما نمایندگان مجلس در این دو زمینه- به هر دلیلی که بود- همراهی نکردند.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما در شرایط تحریم نیاز به کار ویژه‌ای در بخش حمل‌ونقل هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی داریم و کار بسیار سنگین است. در این شرایط بار سنگینی بر دوش وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت معدن و تجارت است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی میرشکاری 0 0

    تا وقتی دو قانون «شفافیت» (مسائل مالی مسئولین وپرسنل وزارتخانه ها) و
    « دمنده در سوت» (نظارت مردمی بر دولت و... ) به معنی واقعی اجرا نشه، ادغام و تفکیک وزارتخانه ها بی فایده و بی معنی است
    تا وقتی مردم اطلاع درستی از کارکرد این وزارتخانه ها نداشته باشند اعتماد و امیدی هم به درست شدن اوضاع از طریق ادغام و تفکیک ندارند.
    اول باید ریشه درخت را درست کنیم بعد سراغ شاخ و برگ بریم
    تا وقتی ریشه کار مشکل دارد کم و زیاد کردن شاخ و برگ بی فایده ست
    رهبری خیلی وقت است که فرمودند ما(قوه مجریه، مقننه، قضاییه) هیچ چیز پنهانی از مردم نداریم.

  • حمل ونقل 0 0

    بنظر کار بسیار خوب و پسندیده ای است. اگر منجر به چابک سازی امور گردد.