| کد خبر: 175310 |

نفیسی در نشست خبری:

◄ تامین 13جایگاه سیار سوخت در مرزها برای ایام اربعین/زائران با اتوبوس سفر کنند

120 دستگاه اتوبوس درون شهری در مرز خسروی، 215 دستگاه اتوبوس درون شهری در شلمچه و چذابه و 550 دستگاه اتوبوس در مرز مهران برای جابجایی زائران به نقطه صفر مرزی فعال هستند و هزار دستگاه اتوبوس درون شهری هم در آن سوی مرز برای جابه‌جایی زائران مستقر شده است.

تین نیوز

به گزارش خبرنگار تین نیوز رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای در نشست خبری که در آستانه ایام اربعین در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد؛ در پاسخ به اعتراضات خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص چرایی افزایش دوبرابری قیمت بلیت اتوبوس در مسیرهای منتهی به عراق، گفت: زمان سفر در این ایام افزایش می‌یابد و تهران به ایلام به 9 ساعت می‌رسد در حالی که در شرایط معمولی حدود 3 ساعت زمان می‌برد، چرا که ترافیک مسیر بسیار بالا است و بر این اساس امکان آن نیست که یک راننده  مسافران را به مقصد برساند.

او ادامه داد: سازمان راهداری از شرکت‌های مسافربری خواسته است برای 24 ساعت سه راننده، یک اتوبوس را به مقصد برسانند که ایمنی سفر افزایش یابد و بر این اساس هزینه‌های حمل افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: ضمن این‌که اتوبوس‌ها معمولا یک‌سرخالی می‌روند و هنگام بازگشت زائران از عراق نیز معمولا تا پایانه‌های مرزی خالی سفر می‌کنند که باید این یک‌سرخالی جبران شود.

نفیسی ادامه داد: سال گذشته فردای روز اربعین 125‌هزار نفر در پایانه مرزی مهران آماده بازگشت بودند که اتوبوس‌ها برای بازگرداندن مسافران از پشت مرزها از تهران خالی به مهران رفتند. لازم است منافع راننده و شرکت حمل و نقلی لحاظ شود چرا که هزینه‌های رانندگان  چندبرابر شده است.

نفسی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای تجهیز مرزها نیز گفت: سال گذشته 4میلیون و 400 هزار مسافر از پایانه‌های مرزی ورود و خروج داشتند که 50درصد این مسافران با وسیله نقلیه و 50 درصد دیگر با وسایل نقلیه عمومی تردد کردند ضمن این‌که 53 درصد این مسافران از مرز مهران تردد داشتند و مرزهای شلمچه و چذابه در جایگاه‌های بعدی از نظر میزان تردد مسافران بود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی، ادامه داد: در حال حاضر در مهران 96 گیت، در چذابه 28 گیت و در شلمچه 48 گیت آماده ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی هستند و برای حل مشکل پارکینگ نیز اقدامات ویژه‌ای انجام داده‌ایم.

او از فعال‌سازی400 هکتار پارکینگ برای ارائه خدمات به زائران حسینی خبر داد و گفت: در مجموع 400 هکتار پارکینگ برای خودروها در نظر گرفته شده که ظرفیت این پارکینگ‌ها 160‌هزار خودرو است. بر این اساس در شلمچه 70 هکتار پارکینگ، در خسروی 140 هکتار، در مهران 100 هکتار و در چذابه 100 هکتار فضا برای پارکینگ در نظر گرفته شده است.

نفیسی به این موضوع هم اشاره کرد که با وجود توسعه فضای پارکینگ، پارکینگ‌ها ظرفیت این حجم از خودورهای شخصی را ندارد و ادامه داد: تقاضا داریم که مسافران سفر خود را با حمل‌و نقل عمومی انجام دهند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و نقل بین‌المللی با بیان این‌که سفرهای اربعین از دهم ماه صفر یعنی اول آبان‌ماه تا بیست و سوم ماه صفر یعنی سیزدهم آبان انجام خواهد شد، ادامه داد: 1885 اتوبوس درون‌شهری در نقاط مرزی مستقر هستند که مسافران را از اولین شهر به نقطه صفر مرزی برسانند و تردد این اتوبوس‌ها به صورت 24 ساعته خواهد بود.

او توضیح داد که بخشی از این اتوبوس‌ها در آن سوی مرز مستقر هستند و بخشی دیگر اعم از 120 دستگاه اتوبوس درون شهری در مرز خسروی، 215 دستگاه اتوبوس درون شهری در شلمچه و چذابه و 550 دستگاه اتوبوس در مرز مهران برای جابه‌جایی زائران به نقطه صفر مرزی فعال هستند و هزار دستگاه اتوبوس درون شهری هم در آن سوی مرز برای جابه‌جایی زائران مستقر شده است.

دبیر ستاد اربعین هم‌چنین در خصوص وضعیت تامین سوخت ناوگان گفت: امسال تعیین 13‌جایگاه  سیار سوخت‌رسانی در پایانه‌های مرزی منتهی به عراق مشخص شده است.

او هم‌چنین در خصوص سهمیه سوخت اتوبوس‌ها گفت: امسال با همان نرخ 300 تومان سوخت اتوبوس‌ها محاسبه می‌شود. مذاکراه با طرف عراقی برای تعیین نرخ سوخت در آن سوی انجام شده است. هنوز اطلاعی از قیمت سوخت برای اتوبوس‌های ایرانی در عراق نداریم اما سوخت اتوبوس‌ها به طور قطع تامین می‌شود.

نفیسی با اشاره به تعیین 13 جایگاه سیار سوخت‌ برای اتوبوس‌ها گفت: در ایام اربعین شش‌جایگاه سیار در ایلام، دوجایگاه سیار در کرمانشاه، دوجایگاه سیار در اهواز، دو جایگاه سیار در آبادان و یک جایگاه سیار در مهران تعیین شده است که یک جایگاه سیار سوخت در مهران معادل هشت‌جایگاه است.

نفیسی با اشاره به ورود اتباع خارجی به ایران برای سفر به کشور عراق و حضور در مراسم اربعین حسینی نیز گفت: سال گذشته 73‌هزار مسافر خارجی وارد ایران شدند تا از طریق ایران خود را به مراسم اربعین حسینی در عراق برسانند که بیش‌ترین حجم مسافران مربوط به کشور پاکستان است.

نفیسی گفت: بخشی از این زائران با پای پیاده خود را به مرز می‌رسانند اما برای بخش دیگر ناوگان اتوبوسی مهیا است و این اتباع خارجی برای سفر به کشور عراق فقط از مرز شلمچه خارج خواهند شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.