| کد خبر: 173706 |

◄ هاشمی: انقلابیون مخالف ساخت مترو بودند

متروی تهران تاریخ پرفرازونشیبی را از سر گذرانده است؛ چراکه در سال 52 مشاور فرانسوی برای طراحی متروی تهران استخدام شد و آن زمان مقرر شد که 146 کیلومتر مترو در قالب شش خط طی 11 سال افتتاح شود.

تین نیوز

محسن هاشمی، رئیس شورای‌شهر تهران بابیان این مطلب گفت:من پدر متروی تهران نیستم. متروی تهران تاریخ پرفرازونشیبی را از سر گذرانده است؛ چراکه در سال 52 مشاور فرانسوی برای طراحی متروی تهران استخدام شد و آن زمان مقرر شد که 146 کیلومتر مترو در قالب شش خط طی 11 سال افتتاح شود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، هاشمی امروز در نشست خبری بابیان اینکه ترافیک تهران وضعیتش بسیار بد بود و در آن زمان هم درآمدهای نفتی خوب بود و تصمیم گرفته شد که پروژه‌های بزرگ آغاز شود، ادامه داد: البته انقلابیونی نیز وجود داشتند که مخالف ساخت مترو بودند و می‌گفتند که مترو برای هدر دادن پول است که چیزی شبیه دلواپسان امروز بودند و ساخت پروژه مترو را در اوایل انقلاب متوقف کردند و حتی به‌عنوان یک حرکت انقلابی از آن یاد می‌شد.

رئیس شورای‌شهر تهران بابیان اینکه به یاد دارم آقایان جاسبی و الویری آن زمان مخالف مترو بودند و به‌نوعی دلواپس آن موقع بودند و در راستای عدم ساخت مترو کارهای زیادی انجام دادند گفت: درحالی انقلاب شد که 300 متر از تونل ساخته‌شده بود و حدود 100 میلیون تومان پول هم خرج شده بود.

هاشمی بابیان اینکه بعضی مواقع حرف‌هایی گفته می‌شود که آدم می‌ترسد در مورد آن صحبت کند تصریح کرد: مترو در آن زمان شبیه این‌گونه مسائل بود و حرفی از آن زده نمی‌شد و حتی در دولت هم‌ساخت آن رد شده بود تا اینکه آیت‌الله هاشمی مجبور شدند که در نماز جمعه خطبه معروف مترو را قرائت کنند تا مسئله مترو و لزوم آن به سطح مردم برود و مترو تنها پروژه‌ای بود که رئیس مجلس به هیأت دولت رفت و در مورد آن صحبت کرد و آیت‌الله هاشمی به مهندس موسوی که نخست‌وزیر آن موقع بود، گفتند که اجازه بدهید تا من در مورد مترو در جلسه هیأت دولت توضیح دهم و سرانجام درحالی مترو بارأی ناپلئونی و بدون رأی وزرای اقتصادی و عمرانی تصویب می‌شود که در آن زمان شعار این بود که چرا ما باید همه پول‌ها را در تهران خرج کنیم.

او بابیان اینکه آن زمان برای مترو پنج میلیاردتومان وام از بانک تجارت و ملت دریافت شد، ادامه داد: حتی آیت‌الله هاشمی نزد امام‌خمینی می‌رود و می‌گوید که لازم است هرکجا که تراکم فروخته می‌شود، 50 درصدش به مترو برسند و ایشان هم دستور می‌دهند و حالا براساس دستور امام شرکت مترو از شهرداری طلب دارد.

هاشمی بابیان اینکه برخی‌ها می‌گویند که خط 6 و 7 آماده است اما چرا آن را افتتاح نمی‌کنند،‌ گفت: خط 6 و 7 که به شما خبرنگارها گفته‌اند که بالای 90 درصد پیشرفت دارند؛ ازنظر آمادگی زیر 50 درصد است و نمی‌توانیم آن را افتتاح کنیم مگر اینکه خط را افتتاح کنیم و مسافر را جابه‌جا نکنیم.

او بابیان اینکه 3000 میلیاردتومان پول در این دو خط خرج شده اما هیچ کاری نمی‌توانیم کنیم افزود: ما معتقدیم که باید ایستگاه به ایستگاه خط مترو را افتتاح کنیم نه اینکه کل آن آماده باشد اما حالا بااینکه 3000 میلیاردتومان در این دو خط خرج شده نمی‌توانیم کاری کنیم.

رئیس شورای‌شهر تهران بابیان اینکه در جلسه‌ای که در مورد مترو بود یکی از دلایل عصبانیت من این بود که متأسفانه اشتباهی در مترو انجام‌شده و 700 میلیاردتومان را در یک سال اخیر بدون درنظر گرفتن اولویت‌ها خرج کردند و در کل خطوط پخش کردند گفت: این اقدام نباید انجام می‌شد بلکه ما باید اولویت‌بندی می‌کردیم و ایستگاه به ایستگاه مترو را تکمیل کرده و افتتاح می‌کردیم نه اینکه حالا با وضعیتی روبرو شویم که حتی نتوانیم یک ایستگاه را افتتاح کنیم.

او افزود: نمی‌توانیم به سبک و سیاق گذشته که  22 کیلومتر را افتتاح کرده و قطار را با جرثقیل وارد خط کردند و بدون هواکش، مترو را افتتاح کردند، این کار را انجام دهیم.

هاشمی در مورد تأثیرات تحریم در مترو بابیان اینکه اثرات تحریم در مترو کم است چراکه عمده تجهیزات بومی است، اظهارکرد: البته تحریم‌ها اثر دارد اما نمی‌توانیم از ارز 13 هزارتومانی برای مترو استفاده کرده و باید از ارز 3900 و نه حتی 4200 برای مترو که تأثیر زیادی در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و همچنین اشتغال دارد، استفاده کنیم.

رئیس شورای‌شهر تهران بابیان اینکه نمی‌توانیم اولویت یکمان را مترو بگذاریم اما با پول شهرداری باغ پرندگان و برج میلاد بسازیم و برای مترو از بانک شهر وام بگیریم گفت: نباید با پول شهر اتوبان بسازیم و از مترو غافل شویم.

او بابیان اینکه براساس قانون 50 درصد هزینه‌های مترو به‌خصوص در حوزه تجهیزات باید از طریق دولت انجام شود، افزود: یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد مجتمع‌های ایستگاهی هستند که براساس بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که ایجاد هر مجتمع ایستگاهی می‌تواند هزینه ایستگاه و تونل مربوطه را تأمین کند.

هاشمی بابیان اینکه متأسفانه شهرداران ما مترو محور نبودند گفت: نه آقای قالیباف، نه آقای احمدی‌نژاد و نه آقای کرباسچی به مترو اهمیت نمی‌دادند و فقط آقای ملک مدنی بود که به مترو توجه داشت و حتی می‌گفت که حاضر است ساختمان اصلی شهرداری را بفروشد تا مترو بسازیم؛ اما طول مدیریتش بیشتر از 9 ماه نشد.

او بابیان اینکه وزارت نفت نیز باید از محل صرفه‌جویی در سوخت به شهرداری پول بدهد اما حتی یک ریال هم نداده است، ادامه داد: البته وزارت نفت عنوان کرده که با راستی آزمایی پول می‌دهد اما تا حالا نداده و این درحالی است که با محاسبه مصرف روزانه حدود 12 میلیون لیتر سوخت در تهران باید سالانه 90 میلیون دلار بابت صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شهرداری بدهد که نداده است.

رئیس شورای‌شهر تهران بابیان اینکه به‌دلیل بدهی، بانک‌ها به شهرداری پول نمی‌دهند اظهارکرد: باید شهردار تهران از طریق شورای پول و اعتبار این مسائل را پیگیری کند؛ اما متأسفانه پیگیری‌های لازم انجام نمی‌شود و این نمی‌شود که برای مترو دو دقیقه وقت بگذارند اما برای دوچرخه پنج ساعت و دست‌آخر هم کلاه سرشان بگذارند و عکس بگیرند.

هاشمی بابیان اینکه در دولت خاتمی برای مترو به ما ارز دادند گفت: اما در دولت احمدی‌نژاد بااینکه همه کارها را انجام داده بودیم، او به من به‌عنوان مدیرعامل شرکت مترو ارز نداد؛ اما وقتی‌که من رفتم به مدیرعامل بعدی ارز داد؛ اما در دولت روحانی نیز هنوز به مترو کمک نشده است.

فردا آخرین روز مهلت مترو برای انتشار 1300 میلیاردتومان اوراق مشارکت است که متأسفانه هنوز بانک عامل برای آن انتخاب‌نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.