| کد خبر: 172329 |

◄ درخواست قطعه‌سازان: شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار برود

فرهاد بهنیا، عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خواستار افزایش تسهیلات خودروسازان برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازها شد.

تین نیوز

فرهاد بهنیا، عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خواستار افزایش تسهیلات خودروسازان برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازها شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، بهنیا درخصوص خبر تدوین بسته حمایتی از قطعه‌سازان و خودروسازان در وزارت صنعت گفت: ما هنوز هیچ اطلاعی از این بسته نداریم و نمی‌دانیم قرار است چه نوع تسهیلاتی برای ما درنظر گرفته شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: ابتدا در نحوه ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک اختلاف‌نظر وجود داشت و آقایان اصرار داشتند که باید مابه‌التفاوت با ارز بازار آزاد پرداخت شود اما سرانجام با مذاکرات فراوان و ارائه مستندات توانستیم اجازه ترخیص همان قطعاتی که در آن زمان وارد شد را به دست آوریم.

او تصریح کرد: اشتباهی که دراین‌بین به وجود آمده این است که برخی فکر می‌کنند که از این به بعد ارز قطعه‌سازان 4200 تومان محاسبه خواهد شد و این خبر را به نقل از یکی از اعضای کمیسیون صنایع اعلام کرده‌اند درصورتی‌که چنین چیزی نیست و هنوز مبنای محاسبات ارز برای ما همان بازار ثانویه است و فقط کالاهایی که در ابتدای سال که ارز 4200 تومان قیمت داشت اجازه ترخیص داده‌اند.

بهنیا گفت: مهم‌ترین خواسته ما این است که شورای رقابت از سیکل قیمت‌گذاری در خودرو حذف شود و اجازه دهند بازار قیمت را تعیین کند؛ الان این مابه‌التفاوت قیمت‌ها به‌جای اینکه به تولیدکننده برسد فقط به جیب دلال‌ها می‌رود.

هفته گذشته خبر تصویب بسته حمایت وزارت صنعت از خودروسازان توسط یکی از معاونان این وزارت خبری شد.

به‌نظر می‌رسد بحرانی که خودروسازان خود را در آن گرفتار کرده‌اند باید بار دیگر با کمک‌های دولتی جبران شود، مسئله‌ای که سال‌هاست گریبان صنعت بیمار خودرو ایران را گرفته است.

دراین‌بین باید توجه داشت که بخش زیادی از بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان متعلق به مدت‌ها پیش از خروج آمریکا از برجام است و بحران ارزی کنونی در کشور سهم اندکی از مشکلات خودروسازان را در برمی‌گیرد.

طبق تحقیقات خبرنگار تین‌نیوز، درحال‌حاضر بسیاری از قطعه‌سازان طرف قرارداد با دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران بین 6 تا 24 ماه ارزش تولید مجموعه خود را از خودروسازان طلب کار هستند.

به‌نظر می‌رسد خودروسازان با سوارشدن بر موج بحران ارزی درصدد جبران خسارت‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته به دست خودشان ایجادشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.