| کد خبر: 171526 |

◄ ممنوعیت تردد خودروهای بدون معاینه فنی در تهران از دو ماه دیگر

نشست خبری معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اصحاب رسانه در حال برگزاری است.

تین نیوز

نشست خبری معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اصحاب رسانه در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید محسن پورسیدآقایی در ابتدای این نشست به مهم‌ترین اقدام در دستور کار خود اشاره کرد و گفت: پس از حل مشکلات ترافیک و آلودگی هوا، مهم‌ترین کار ما بر روی تکمیل طرح ترافیک جدید است.

وی در ادامه عنوان کرد: مسئله دیگری که باید به آن پرداخت، پارک حاشیه خیابان‌ها است که مزایده‌ای برای مدیریت آن به‌زودی برگزار خواهد شد.

پورسیدآقایی به مسئله هوشمند سازی پارک حاشیه خیابان‌ها تأکید کرد و گفت: منطقه ۲ به‌عنوان پایلوت در ابتدای این طرح را به آزمایش می‌گذارد.

معاون شهردار در امور حمل‌ونقل گفت: رسیدگی مسئله آلودگی هوا و معاینه فنی از ابتدای سال در دستور کار قرار گرفته و موضوعی است که به دلیل تأثیرگذاری بر سلامت مردم از سوی شهرداری جدیدتر از گذشته دنبال می‌شود.

به گفته پور سید آقایی؛ از اول آبان خودرویی بدون داشتن برگه معاینه فنی حق تردد در شهر را نخواهد داشت.

وی گفت: در خصوص خودروها معاینه‌فنی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و مرحله دوم کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه در شهر تهران انجام خواهد شد. در این طرح، تمام خودروها برای تردد در سطح شهر تهران باید برگه مجاز معاینه‌فنی اخذ کنند و در صورتی که خودرویی فاقد معاینه‌فنی باشد مبلغ 50 هزار تومان در هر نوبت جریمه خواهد شد.

جریمه از درب منزل

پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به اعمال جریمه از درب منازل برای نداشتن برگه معاینه‌فنی از ابتدای مهرماه، تصریج کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس راهور از ابتدای آبان ماه مرحله دوم کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اجرا خواهد شد و خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند جریمه می‌شوند و این طرح به صورت 24 ساعته و در طول ایام هفته اجرا می‌شود.

آلودگی کامیون‌ها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مساله کاهش آلودگی کامیون‌‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه تردد کامیون‌ها در تهران حساب و کتاب نداشته و کنترلی بر آن وجود نداشته و همین امر مشکلات جدی برای شهر تهران بوجود آورده است. بر همین اساس سامانه جدیدی راه‌اندازی شده که هر کامیونی که در داخل شهر ورود پیدا می‌کند برای تردد باید نسبت به اخذ بارنامه الکترونیکی اقدام کند. رانندگان می‌توانند با ورود به سامانه مای تهران و ثبت مشخصات و در ادامه در سامانه بارنامه اقدام به اخذ مجوز برای تردد در شهر تهران داشته باشند.

توقیف اتوبوس‌ها و کامیون‌های فاقد معاینه فنی از اول مهر ماه

به گفته وی، در صورتی که کامیون‌ها در سطح شهر تهران فاقد این برنامه الکترونیکی باشند قطعاً آن‌ها نیز اعمال قانون خواهند شد. از چهارشنبه هفته جاری این طرح به صورت آزمایشی اجرا اما از اول آبان‌ماه در کل شهر تهران به صورت سراسری در شهر اجرا خواهد شد و کامیون‌های فاقد بارنامه متوقف می‌شوند.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران افزود: در بحث اتوبوس‌ها نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده تا در این بخش بتوان آلودگی هوا را کاهش داد. اتوبوس‌های شرکت واحد از جمله B.R.T و بخش خصوصی و همچنین اتوبوس‌های سرویس ادارات ملزم به اخذ معاینه‌فنی هستند و در صورت نداشتن معاینه‌فنی اجازه تردد در سطح شهر را نخواهند داشت. ظرف 45 روز گذشته، میزان معاینه‌فنی اتوبوس‌های بخش خصوصی و B.R.T از 76 درصد از کل اتوبوس‌ها به 88.4 درصد افزایش یافته است و بیش از 75 دستگاه از اتوبوس‌ها برای اخذ معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند.

آلودگی موتورسیکلت‌ها

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: درخصوص رفع آلودگی موتورسیکلت‌ها نیز در گذشته کارهایی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به برقی شدن موتورسیکلت‌ها اشاره کرد اما واقعیت این است که این طرح‌ها زمان‌بر است و باید همزمان با این طرح‌ها طرح‌های جدید نیز اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تهران 2 میلیون موتورسیکلت وجود دارد که در طول 6 ماه و حتی در طول یک سال نمی‌توان تمامی آن‌ها را برقی کرد و به موازات برقی کردن موتورها دو طرح در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران قرار گرفته است از آن جمله می‌توان به تبدیل کاربراتور موتورها به انژکتور اشاره کرد که در این زمینه با دو شرکت ایرانی قرارداد امضا شده که به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد.

نوسازی موتورسیکلت‌ها

پورسیدآقایی افزود: کار دیگری که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مراحل ابتدائی آن را پشت سر گذاشته است، مذاکره با انجمن‌های موتورسیکلت‌های کشور برای اجرای طرح «کلید به کلید» است که این طرح مانند طرح نوسازی خودروهای فرسوده خواهد بود که ما در این طرح بنا داریم موتورسیکلت‌های فرسوده را به نو تبدیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز بخشی از هزینه را شهرداری و بخشی دیگر به صورت وام ارزان‌قیمت در اختیار راکبان موتورسیکلت‌ها قرار داده می‌شود. این اقدام ایجاد یک فرصت شغلی در موتورسیکلت‌سازان در راستای کاهش آلودگی هوا خواهد داد. ما در این طرح به سمت موتورسیکلت‌های یورو3 و یورو4 و همزمان برقی کردن موتورسیکلت‌ها گام خواهیم برداشت.

من به کسی رانت‌خوار نگفتم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اینکه بنده هیچ گاه لفظ رانت‌خوار را برای خبرنگاران استفاده نکرده‌ام  و تصور برخی دوستان است که به خود این نسبت ناروا را داده‌اند، گفت: متاسفانه این لفظی است که مرتبا از سوی برخی خبرنگاران مطرح می‌شود که خوب نیست و اگر خبرنگاری صدای بنده را که گفته‌ام رانت‌خوار، در اختیار دارند، به بنده نیز اطلاع دهند.

دوشغله نیستم

وی با بیان این‌که بنده عضو هیات علمی در دانشگاه هستم و این سمت مانعی در برابر اشتغال به کار من در شهرداری نیست، تصریح کرد: حضور بنده در معاونت و هیات علمی دو شغله نیست و در سمت‌های قبلی که در رجاء و راه‌آهن داشتم به عنوان عضو هیات علمی نیز عضویت داشتم  در واقع  عضوهیات علمی بودن شغل اصلی بنده محسوب می‌شود و منافاتی با حضور در شهرداری ندارد.

رفع آلودگی هوا هزار میلیاردتومان اعتبار می‌خواهد

پورسیدآقایی با تاکید بر این نکته که برای کاهش کامل آلودگی هوای تهران نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار است، افزود: اعلام کردیم که در صورت تامین اعتبار آلودگی هوای تهران به طور قطع حل می‌شود که البته از سال های گذشته اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوای شهر تهران انجام شده است و بخشی از این کارها نیز در حال انجام است.

او افزود: شهرداری از دولت و مجلس درخواست کرده تا که سالانه 1500 میلیارد تومان در بودجه دولت برای شهرداری پیش‌بینی شود تا بتوان برنامه‌های مورد نظر در مورد کاهش آلودگی هوا را به سرانجام برسانیم.

وی با تاکید بر این‌که 18 درصد از آلودگی هوا ناشی از حرکت اتوبوس‌های سرویس‌ ادارات فاقد معاینه‌فنی معتبر است و 12 درصد نیز متعلق به اتوبوس‌های شرکت واحد و  10 الی 11 درصد ناشی از موتورسیکلت‌ها است، گفت: در صورت تامین اعتبار ما می‌توان بخش قابل توجهی از الودگی هوا که ناشی از 3 بخش اشاره شده است را کاهش داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.