| کد خبر: 161989 |

پاسخ های روشن به ابهام آفرینی های مجری حالا خورشید

الهی نیا: ابهام آفرینی نکنید!

سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در برنامه "حالا خورشید" پاسخی روشن به ابهام آفرینی های مجری این برنامه درباره عملکرد سیستم های ناوبری فرودگاه یاسوج داد و از رشیدپور خواست تا در شرایطی که مردم ما به دلیل وقوع سانحه برای هواپیمای ای.تی. آر عزادار هستند، از ابهام آفرینی پرهیز کند.

تین نیوز

سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در برنامه "حالا خورشید" پاسخی روشن به ابهام آفرینی های مجری این برنامه درباره عملکرد سیستم های ناوبری فرودگاه یاسوج داد و از رشیدپور خواست تا در شرایطی که مردم ما به دلیل وقوع سانحه برای هواپیمای ای.تی. آر عزادار هستند، از ابهام آفرینی پرهیز کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در این برنامه که صبح دیروز(شنبه) روی آنتن شبکه سه سیما قرار گرفت، رضا رشیدپور، مجری برنامه در ابتدای گفت و گو با محمد الهی نیا به اشتباه خود درباره واژه AIP اقرار کرد، اشتباهی که دربرنامه گذشته اصرار زیادی بر درستی آن داشت.

الهی نیا، سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز با بیان این توضیح که AIP کتابی است که اطلاعات هوانوردی هر کشوری را که دارای صنعت هوانوردی است درخود جای داده است، گفت: هر دو ماه یکبار اطلاعات این کتاب به روز رسانی می شود و کتابی هندبوک و در دسترس دائم خلبانان و کنترلرهاست و درحوزه های دیگر هوانوردی نیز مورد استفاه قرار می گیرد. در ایران در اولین روز از ماه های فرد سال میلادی این کتاب به روز رسانی می شود.

وی با بیان اینکه هیچ احدی از مدیران صنعت هواپیمایی؛ چه سازمان هواپیمایی کشوری و چه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، اعلام نکرده که هواپیما در رادار فرودگاه یاسوج دیده شده و چنین لفظی به کار برده نشده است، در پاسخ به گفته رشیدپور که "برخی گفته اند این فرودگاه رادار ندارد و دو مدیر ادعا کردند که دارای رادار است و خبرگزاری ایرنا نیز گزارش کرده که دارای رادار است" تاکید کرد: به عنوان مدیر ایمنی شرکت فرودگاه ها ناوبری هوایی ایران می گویم که فرودگاه یاسوج رادار ندارد. تنها در فرودگاه‌های مهرآباد، اصفهان، شیراز و مشهد رادار داریم. ما در آسمان کشور دارای شبکه راداری هستیم که آسمان را نظارت می کند و به کنترلرها کمک می کند خدمات بهتری را ارایه دهند. موضوعی که در پرواز هواپیمای آسمان رخ داد، این بود که تا ارتفاع 18 هزار و 600 پایی هواپیما دیده و اطلاعاتش خوانده شده و تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به محل سانحه گسیل شده اند و پس از گمانه زنی ها و بر اساس اطلاعات رادار و متدهای دیگر، محل احتمالی بقایای هواپیما مکان یابی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که "چرا رادار در فرودگاه یاسوج نصب نشده است" توضیح داد: آیا امکاناتی که شما در صداوسیمای تهران دارید، به عنوان نمونه استودیوی پخش زنده، آیا در یاسوج نیز موجود است؟ طبیعتا نه، چون ضرورتی پیدا نمی کند و ماموریت صداوسیمای یاسوج متفاوت است. سامانه رادار فرودگاه مهرآباد در شبانه روز 600 تا 700 و گاه تا 800 پرواز را کنترل می کند. ما رادار را بر اساس محاسبات فنی در فرودگاه ها نصب می کنیم و هیچ جای دنیا مرسوم نیست که تمام فرودگاه های یک کشور رادار داشته باشند.

رشیدپور سپس مساله نصب نکردن رادار را به مسائل اقتصادی مرتبط کرد و از الهی نیا پرسید که چرا پس از برجام دراین فرودگاه رادار نصب نشد. الهی نیا نیز پاسخ داد: در صنعت هوانوردی دنیا ازجمله در کشور ما تقسیم کار وجود دارد، همان گونه که در این استودیو هر کسی؛ از مجری و صدابردار و تصویربردار، تنها کار تخصصی خود را انجام می دهد، در صنعت هواپیمایی نیز وظایف کنترلرها و خلبانان تعاریف روشنی دارند و نظام تقسیم وظیفه جهانی داریم. ضمن اینکه در شبانه روز بیش از خدمت رسانی به هواپیماهای داخلی باید به صنعت هوانوردی شبکه ای و هواپیماهای اروپا و جنوب شرق آسیا خدمت رسانی کنیم و نمی توان بدعتی جدید گذاشت و کنترلر و خلبان وارد حوزه فعالیت هم نمی شوند. حتی اگر فرودگاهی رادار داشته باشد، وظیفه ایجاد فاصله هواپیما با موانع بر عهده خلبان است و بر اساس کتاب AIP رادار یک وسیله برای کنترل ترافیک هوایی است که به کنترلر امکان می دهد فاصله ها را به هم نزدیک تر و هواپیماها را از کنار هم رد کند. در این باره آمار جهانی نیز دارم که بر اساس آن، تجهیزات ایمنی مطلق نمی آورد ولی دخیل در ایمنی است. بر اساس آمار ایکائو، 75 درصد سوانح هوایی به دلیل عملکرد انسانی است و 25 درصد به عوامل تجهیزاتی از جمله تجهیزات زمینی و سلامت هواپیما بازمی گردد. آمار بایگانی سازمان هواپیمایی کشوری نیز نشان می دهد در کشور ما نیز همین نسبت برقرار است و با نُرم جهانی فاصله نداریم.

وی درباره انجام یا عدم انجام مدیریت خطر در فرودگاه یاسوج و انجام تطویل باند فرودگاه نیز صحبت کرد و گفت: هنوز به دلیل وجود موانع انسان ساز از ساختمان زندان یاسوج، بخش تطویل شده باند فرودگاه یاسوج عملیاتی نشده است که البته در دو سال اخیر بخشی از موانع را برطرف کرده ایم. در راستای مدیریت خطر باید پارامترهای عملیاتی تغییر می کرد یا مانع را برطرف می کردیم که برخی از موانع برطرف شده است.

رشیدپور در ادامه ادعا کرد که NDB و DVOR در سراسر دنیا منسوخ شده اند و الهی نیا با رد این ادعا تاکید کرد: دستگاه حال حاضر در فرودگاه یاسوج NDB/ DME وجود دارد که اکنون در بسیاری از فرودگاه های جهان نیز استفاده می شود. طرح تقرب فرودگاه نیز بر همین اساس طراحی شده است. NDB یک دستگاه کمک ناوبری است که در کنار آن یک دستگاه DVOR هم داریم. دقت کنیم سانحه یاسوج در فرودگاه یاسوج اتفاق نیفتاده است. سانحه یاسوج در فاز EN-ROUTE بوده و اگر فازها را بشناسیم، بهتر می توانیم درباره سانحه صحبت کنیم. DVOR فرودگاه یاسوج روشن است و DME نصب شده روی آن روشن نیست. این فرودگاه دو DME دارد که همزمان نمی توانسته روی یک فرکانس هر دو فعال باشد. DME فاصله سنج است و در یک نقطه نصب به تنهایی قابل دریافت نیست.

وی تاکید کرد: تمام طرح های تقرب، مسیرهای ورود و خروج، ابتدا با نرم افزارهای خاصی طراحی و سپس وارد مرحله وارسی پروازی می شوند. پس از آن مهر تایید بر طرح می خورد، یعنی یک طرح ایمن است. فراموش نکنیم که دستگاه NDB/DME و طرح های تعریف شده جوابگوی هواپیماهای طرح فرودگاه یاسوج است.

سرپرست ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره این ابهام که "چرا DVOR نصب شده ولی فعال نیست؟" توضیح داد: وقتی می خواهیم یک دستگاه ناوبری را فعال کنیم، باید ابتدا مقدماتش را فراهم کنیم. بر اساس قاعده بین المللی در دو برهه زمانی 28 روزه باید به خلبانان تنفس بدهیم که آماده سیستم جدید شوند بر اساس تقویم جهانی ایکائو 29 مارس 2018 یعنی نهم فروردین 97 زمان در نظر گرفته شده است و پس از نصب، عملیات ارزیابی ریسک و فلایت چک انجام می شود. قرار نیست یک شبه تمام سیستم های جدید را نصب کنیم و توسعه باید بر اساس تقویم جهانی و به صورت متوازن باشد.

وی همچنین اشاره کرد که در دو سال اخیر مبلغ 30 میلیارد تومان برای تجهیز و بهسازی فرودگاه یاسوج از جمله تطویل باند و تامین مقدمات نصب DVOR و DME صرف شده است.

الهی نیا همچنین خطاب به رشیدپور درخواست کرد که در رسانه ملی از مشاوران امین استفاده شود که به مسائل تخصصی احاطه کامل داشته باشند و تاکید کرد که سیستم ILS در دنیا به تنهایی نمی تواند بدون DVOR و NBD کار کند.

گفتنی است، پس از آن که رضا رشیدپور، تهیه کننده و مجری برنامه حالا خورشید در برنامه دوشنبه هفته پیش ابهاماتی را نسبت به فرودگاه یاسوج و عملکرد صنعت فرودگاهی درباره سانحه پیش آمده برای هواپیمای ای.تی.آر شرکت هواپیمایی آسمان مطرح کرد، الهی نیا در برنامه دیروز(شنبه) حضور یافت تا به این ابهامات پاسخ دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.