| کد خبر: 16178 |

اما و اگرهای متولیان برای اوج گیری فرودگاه ۷۰ ساله خرم آباد / وعده وزیر راه روی زمین ماند

تین نیوز | در حالی به همت استاندار لرستان و پای کار آمدن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا طرح توسعه فرودگاه خرم آباد برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر و راه اندازی پرواز عتبات و حج عملیاتی شده است که مسئولان شرکت فرودگاههای کشور برای تحقق وعده وزیر راه و شهرسازی برای کمک به این طرح اما و اگرهایی مطرح می کنند.
 
 لرستان در سال 1322 شاهد راه اندازی فرودگاه در خرم آباد بود؛ فرودگاهی که امسال 71 ساله می شود ولی همچنان به  رغم گذشت هفت دهه داغ پروازهای ارجی بر دلش باقی مانده است.
 
فرودگاه هفتاد ساله خرم آباد در طول این سالها فقط شاهد برقراری پرواز خرم آباد - تهران و بالعکس بوده است؛ فرودگاهی که برای نگهداری آن سالانه 2.2 میلیارد تومان هزینه می شود در حالیکه درآمد چندانی ندارد.
 
این وضعیت در فرودگاه خرم آباد در حالی رخ می دهد که این فرودگاه مصوبه دولت برای راه اندازی پرواز حج و حتی مجوز برقراری پروازهای برون مرزی نیز دارا است ولی به دلیل محدودیتهای این فرودگاه برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر هنوز پای پرواز خارجی به این فرودگاه باز نشده است.
 
در این راستا استاندار لرستان در نخستین گام خود در این زمینه ابتدا نسبت به افزایش پروازهای فرودگاه خرم آباد و راه اندازی پرواز خرم آباد - مشهد اقدام کرد و در گام بعدی نیز توسعه فرودگاه خرم آباد به منظور راه اندازی پرواز عتبات و حج در دستور کار قرار گرفت.
 
کار تطویل باند فرودگاه خرم آباد با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال حاضر روند خوبی دارد و انتظار می رود شرکت فرودگاههای کشور برای تکمیل این طرح توسعه مشارکت لازم را داشته باشد.
 
برخی زیرساخت های فرودگاه خرم آباد مربوط به 50 سال گذشته است
 محمد علی ایلخانی رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور عصر شنبه در نشستی با استاندار لرستان در خصوص توسعه فرودگاه خرم آباد ضمن تشکر از تلاش های استاندار لرستان برای توسعه فرودگاه خرم آباد اظهار داشت: هوشنگ بازوند استانداری بسیار پیگیر و اجرایی بوده که به شدت پیگیر طرح توسعه فرودگاه خرم آباد است.
 
وی عنوان کرد: فرودگاه خرم آباد فرودگاهی قدیمی است و برخی از زیرساخت های آن مربوط به 50 تا 60 سال گذشته است که برای توسعه باند این فرودگاه باید بررسی های کارشناسانه ای صورت گیرد.
 
رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور افزود: چون اعتباری که برای توسعه باند فرودگاه اختصاص داده می شود از منابع ملی تامین می شود لذا بایستی بر اساس آیین نامه ها و دستور العمل های مرتبط با سازمان هواپیمایی کشوری و بی خطری پرواز روی باند نظریه کارشناسی وجود داشته باشد.
 
ایلخانی با بیان اینکه همواره تسهیلات و رفاه مردم برای ما حائز اهمیت است تصریح کرد: فرودگاه خرم آباد دارای پروازهای خوبی است و سایر استانها از پروازهایی که استان لرستان دارد برخوردار نیستند و این حاکی از پیگیری جدی استاندار لرستان برای توسعه فرودگاه خرم آباد است.
 
پنج میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه خرم آباد پرداخت می شود
 وی در پاسخ به تاکیدات استاندار لرستان مبنی بر عدم تعطیلی فرودگاه خرم آباد در فرایند عملیات توسعه این فرودگاه گفت: ما حساسیت شما را درک می کنیم چرا که اگر پروازها مدتی کنسل شوند دوباره دایر کردن پروازها در فرودگاه خرم آباد سختی زیادی داشته و ضررهای زیادی را به فرودگاه می رساند.
 
رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور اضافه کرد: گمان می کنم می توانیم طی هفته جاری و با فرض بسته نشدن فرودگاه خرم آباد حدود هزار و 200 متر از کار بازسازی فرودگاه را انجام دهیم تا فرودگاه بتواند از این طریق پرواز 600-300 را پذیرا باشد.
 
ایلخانی یادآور شد: در سفر امروز ما به استان لرستان شرکت هواپیمایی کشور متعهد شد مبلغ پنج میلیارد تومان را برای توسعه فرودگاه خرم آباد پرداخت کند و سعی می کنیم تا قبل از اتمام پروژه توسعه باند فرودگاه روشنایی آن را تامین کنیم.
 
اختلاف نظر در زمینه وعده وزیر برای تامین قیر مورد نیاز برای باند فرودگاه خرم آباد
 استاندار لرستان نیز در این نشست عنوان کرد:  به منظور روشنایی باند فرودگاه 4.5 میلیارد تومان برآورد شده است که از شرکت فرودگاههای کشور انتظار می رود این مبلغ را تامین کنند.
 
هوشنگ بازوند کل هزینه های قیر مصرفی برای اجرای طرح بهسازی سطوح پروازی فرودگاه خرم آباد را حدود 9 میلیارد تومان ارزیابی کرد و بیان داشت: در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان شخص وزیر برای اجرای طرح بهسازی سطوح پروازی فرودگاه خرم آباد قول مساعد داد که حدود شش هزار تن قیر رایگان از ردیف یک شرکت فرودگاه های کشور به فرودگاه خرم آباد اختصاص یابد.
 
مطرح شدن این موضوع از سوی استاندار لرستان با واکنش حسین صادقي معاونت عمليات فرودگاهي مواجه شد تا وی بگوید: 30 درصد این مبلغ را باید استان تامین کند و ما نمی توانیم این مقدار را تامین کنیم.
 
استاندار لرستان در پاسخ به این مسئول گفت: ما قصد نداریم کار جدید در فرودگاه انجام دهیم که خود 30 درصد مابقی را پرداخت کنیم بلکه می خواهیم سطح باند موجود را بهسازی کنیم و این کار بهسازی در واقع همان کاری است که سال های قبل توسط شرکت هواپیماهای کشور انجام شده است بنابراین این کار مربوط به این شرکت بوده و اگر شرکت هواپیماهای کشور این میزان را تامین نکند ما در استان با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
با وجود اصرارهای مکرر استاندار لرستان و مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان و همچنین معاونت امور عمرانی استانداری لرستان و آوردن دلیل و مستندات مبنی بر موافقت وزیر راه برای تامین تمامی این میزان قیر متاسفانه معاونت عمليات فرودگاهي زیر بار وعده وزیر نرفت.
 
بنابر این گزارش در این جلسه مقرر شد استاندار لرستان هفته آینده نزد وزیر راه و شهرسازی رفته و موضوع را با ایشان در میان بگذارد و از او بخواهد مطابق قولی که داده است میزان قیر مورد نیاز برای فرودگاه خرم آباد را تامین کند.
 
گلایه های استاندار از کم لطفی مسئولان شرکت فرودگاه های کشور
 موضوع دیگری که در این جلسه مطرح و با چالش هایی نیز مواجه شد توسعه ترمینال موجود فرودگاه خرم آباد بود که معاون عملیات فرودگاهی کشور در این زمینه به طرح اما و اگرهایی پرداخت.
 
حسین صادقي معاونت عمليات فرودگاهي در این خصوص گفت: بایستی ابتدا طرح تقویت ترمینال را به ما بدهید تا پس از یک هفته ما پاسخگوی طرح شما باشیم.
 
این موضوع در حالی از جانب معاون عملیات فرودگاهی کشور مطرح شد که مسئولین استان عنوان کردند این طرح را در فروردین ماه امسال به شرکت فرودگاه های کشور ارائه داده اند ولی پاسخی از جانب آن ها به این طرح داده نشده است.
 
استاندار لرستان در ادامه سخنان خود در این نشست از کم لطفی معاون عملیات فرودگاهی کشور در زمینه طرح توسعه فرودگاه خرم آباد گلایه کرد و گفت: فرودگاه خرم آباد نیز باید به مانند فرودگاههای دیگر کشور از اعتبارات شرکت فرودگاهها بهره مند شود.
 
بازوند ادامه داد: این در حالی است که اعتبارات زیادی به سایر فرودگاهها داده می شود ولی مشاور شرکت فرودگاهها تاکنون همکاری جدی برای تایید طرح های ارائه شده با ما نداشته که انتظار می رود در این روند تجدید نظر صورت گیرد.
 
قول شرکت فرودگاهها برای تامین اعتبار روشنایی باند فرودگاه خرم آباد
 بنابر این گزارش در این جلسه مطابق صورت جلسه ای که بین مسئولین فرودگاه خرم آباد و شرکت هواپیماهای کشور منعقد شد مقرر شد روشنایی باند فرودگاه خرم آباد با اعتباری بالغ بر 4.5 میلیارد تومان توسط شرکت هواپیمایی کشور ظرف دو ماهه آینده انجام شود.
 
همچنین مقرر شد با ارائه نقشه فاز یک معماری توسعه ترمینال فرودگاه خرم آباد و تایید آن توسط شرکت هواپیماهای کشور ظرف 10 روز آینده عملیات اجرایی اضافه کردن حدود 10 هزار متر به فضای ترمینال فرودگاه آغاز شود.
 
با توجه به وعده وزیر راه و شهرسازی در سفر استان لرستان مقرر شد استاندار لرستان به همراه مدیر عامل شرکت هواپیماهای کشور نزد عباس آخوندی رفته و پیگیر تامین اعتبار سهمیه قیر استان برای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه خرم آباد شوند.
 
همچنین برای تامین اعتبار طرح پاویون و توسعه فرودگاه خرم آباد با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد و 500 میلیون تومان از محل اعتبارات شرکت هواپیمایی کشور موافقت شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.