| کد خبر: 161691 |

از سوی یک فعال حمل و نقلی عنوان شد:

◄ هشدار نسبت به تلاش رقبا برای تغییر مسیرهای ترانزیتی

اکنون کشور ترکیه در منطقه اروپا و آسیا حرف اول ترانزیت را می‌زند درحالی‌که سال‌های قبل ما به ناوگان فرسوده ترکیه می‌خندیدیم.

تین نیوز

مدیرعامل یک شرکت بین‌المللی حمل و نقلی نسبت به تغییر شرایط و مسیرهای ترانزیتی در منطقه به ضرر ایران هشدار داد. چرا که به گفته وی، در حال حاضر ایران سهم ناچیزی از ترانزیت بین‌المللی دارد و به‌زودی این صنعت به دست رقبای ما خواهد افتاد.

خلیل بیدل مدیرعامل یک شرکت بین‌المللی آبان راه توس در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص مهم‌ترین مشکل فعلی ترانزیت، گفت: مشکلات حوزه حمل‌ونقل بسیار است، هنوز حمل‌ونقل ما خصوصی نیست و بیش‌تر آن همچنان در دست شرکت‌های دولتی است، برای مثال چابهار در اختیار دولت است و برای راه انداختن این کریدور، عملاً هیچ شرکتی سهیم نیست.

وی ادامه داد: ضمن اینکه سازمان‌های متعددی در امر حمل‌ونقل دخیل هستند از سازمان استاندارد تا سازمان‌های دیگری که به‌صورت موازی فعال هستند و متأسفانه برخی از این‌ها به ترانزیت به‌عنوان منبع درآمد نگاه می‌کنند.

این فعال حمل‌ونقلی به دیگر مشکلات ترانزیت اشاره کرد و گفت: ترانزیت در کشور ما موضوعی زمان‌بر است، بار در کشورهای دیگر با سرعت حمل می‌شود ولی در کشور ما حدود 5 تا 6 روز طول خواهد کشید و هراندازه هم به مسئولین در این زمینه تذکر داده‌ایم اتفاق خاصی رخ نداد. در حال حاضر ما سهم ناچیزی از ترانزیت بین‌المللی داریم و به‌زودی این سهم هم به دست رقبای ما خواهد افتاد.

وی در خصوص جایگاه ترانزیتی ایران در منطقه نیز، گفت: از لحاظ ترانزیت در منطقه صاحب جایگاه برتری هستیم ولی این دلیل نمی‌شود که فکر کنیم سایر کشورها بیکار نشسته‌اند. اکنون کشورهای منطقه درحال ایجاد کریدورهای جدید با مزایای بهتر هستند. برای مثال چندی پیش چین وزرای امور خارجه افغانستان و پاکستان را باهدف حل اختلافات بین دو کشور و ارتقای روابط حمل‌ونقلی به کشور خود دعوت کرده بود.

این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: درحالی‌که چین از طریق ریل و جاده به افغانستان و آسیایِ میانه متصل است ولی به دنبال کاهش هزینه است و هر زمان آرامش در افغانستان حاکم شود طی 5 یا 6 سال آینده به‌راحتی مسیر ترانزیتی ایران را دور خواهد زد و با احداث جاده جدیدی به بندر گوادَر مسیرهای خود را تغییر خواهد داد که این در حجم ترانزیت ما تأثیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما تنها به دلیل ناامنی کشورهای همسایه و موقعیت جغرافیایی‌مان است که توانستیم سرپا بمانیم اما اگر شرایط تغییر کند مسیرهای ترانزیتی نیز تغییر خواهد کرد.

بیدل این را هم گفت که متأسفانه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در مسیرهای ترانزیتی ناکارامد است و ادامه داد: جاده‌های ترانزیتی پس از سال‌ها هنوز ساخته نشده است و اکثراً دولاینه هستند ضمن اینکه با گسست کریدوری در مسیرهای ترانزیتی روبرو هستیم.

این فعال حمل‌ونقلی به نوسازی ناوگان در سایر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: در ترکیه ماشین‌های روز دنیا با بهره صفر درصد در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل قرار می‌گیرد و حتی کشورهای اطراف هم همین‌طور بااین‌حال برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی مجبور به خرید ناوگان خارجی هستند تا شرکت‌های خارجی راضی به کار در ایران شوند که این بسیار جای تأسف دارد.

وی ادامه داد: ناوگان ایرانی به‌شدت فرسوده و قدیمی است و هر روز هزینه تعمیر آن بیشتر می‌شود این در حالی است که ناوگان خارجی به‌صورت خالی وارد کشور شده و از مکان‌های مختلف بار ترانزیتی را حمل می‌کند.

به گفتهٔ بیدل، در کشور ترکیه 80 درصد ناوگان مربوط به شرکت‌ها است ولی در ایران 95 درصد ناوگان خود مالک‌اند و این باعث نزاع بین شرکت‌ها و رانندگان شده است.

این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: اکنون کشور ترکیه در منطقه اروپا و آسیا حرف اول ترانزیت را می‌زند درحالی‌که سال‌های قبل ما به ناوگان فرسوده ترکیه می‌خندیدیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.