| کد خبر: 160710 |

◄ هشدار نسبت به از دست دادن کریدور ریلی جاده ابریشم

موقعیت استراتژیک کشور ما ایجاب می‌کند در تکمیل کریدورهای اعلام‌شده نقش داشته باشیم .سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی هم بر تکمیل این کریدورها و حذف حلقه‌های مفقوده‌ای است که باعث شده است ترانزیت بار از کشور ما از طریق ریلی تحقق پیدا نکند و بنابراین در اولویت کاری خود تکمیل این کریدورها را قرار داده‌ایم.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور  گفت: اگر نجنیم این امکان وجود دارد کریدور ریلی جاده ابریشم از ایران نگذرد و درآمد ناشی از ترانزیت این مسیر از کشور حذف شود که هشداری برای برنامه ریزان حمل‌ونقلی کشور است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز جبار علی ذاکری معاون ساخت‌وتوسعه راه‌آهن شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در نشست خبری، گفت: پتانسیل توسعه ریلی در کشور وجود دارد و در اسناد بالادستی بر توسعه ریلی تأکید شده است.

وی با بیان اینکه اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها کریدورهای تعریف‌شده‌ای را مشخص می‌کند، گفت: موقعیت استراتژیک کشور ما ایجاب می‌کند در تکمیل کریدورهای اعلام‌شده نقش داشته باشیم .سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی هم بر تکمیل این کریدورها و حذف حلقه‌های مفقوده‌ای است که باعث شده است ترانزیت بار از کشور ما از طریق ریلی تحقق پیدا نکند و بنابراین در اولویت کاری خود تکمیل این کریدورها را قرار داده‌ایم.

وی  با اشاره به اینکه جاده ابریشم سالیان طولانی از کشور ما عبور کرده است، گفت: اگر نجنیم این امکان وجود دارد کریدور ریلی جاده ابریشم از ایران نگذرد و درآمد ناشی از ترانزیت این مسیر از کشور حذف شود که هشداری برای برنامه ریزان حمل‌ونقلی کشور است.

ذاکری به اهمیت تکمیل کریدور شمال به جنوب اشاره کرد و ادامه داد: کریدور شمال به جنوب که از آب‌های آزاد از خلیج‌فارس به داخل کشور و از داخل کشور به آذربایجان و نهایتاً روسیه و اروپا می‌رسد کریدوری است که مشتری زیادی دارد.

وی ادامه داد: بار جنوب به شرق آسیا در حال حاضر از طریق آب‌های آزاد به روسیه منتقل می‌شود و بررسی‌هایی که انجام دادیم انتقال بار از بمبی به روسیه  45 روز طول می‌کشد اما از مسیر ایران و با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی، دریایی ،جاده‌ای و  ریلی به 17 روز رسید. این وضعیت نشان می دهد که اگر این کریدور فعال شود می‌تواند ترانزیت بار از طریق کشور ما رخ دهد و درآمد بالای ان باعث توسعه این صنعت و صنایع وابسته به ریل خواهد بود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: در این راستا پروژه چابهار زاهدان را در اولویت قرار دادیم و خوشبختانه هندی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این پروژه و مذاکراتی صورت گرفته و امیدواریم به نتیجه برسد تا بتوانیم با سرعت بیشتری گار را ادامه دهیم.

وی خبر داد که اکنو 3 هزار نفر نیروی انسانی در حال  کار روی این پروژه هستند.

ذاکری با بیان اینکه اکنون یکی از حلقه های مفقوده مسیر رشت به آستارا است گفت: امیدواریم تا پایان سال ریل‌گذاری قزوین- رشت به پایان برسد و ما بتوانیم با تمرکز بر مسیر  رشت به آستارا و تکمیل آن عملاً اتصال بندر چابهار به روسیه  را از طریق ریل محقق کنیم.

ذاکری هم چنین در بخش پایانی توضیحات خود گفت: امسال سال طلایی ساخت خطوط ریلی در کشور است. از بدو شکل‌گیری راه‌آهن تا امروز سرعت توسعه ریلی کشور در این حد نبوده است و تا امروز 490 کیلومتر ریل‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.