| کد خبر: 160450 |

◄ فقط 30 درصد بودجه مترو پرداخت شده است

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه حمایت از حمل‌ونقل درون‌شهری از اولویت مسئولان دولتی خارج‌شده است، گفت: با توجه به مبلغ در نظر گفته‌شده در بودجه 97 برای توسعه و ایمن‌سازی مترو عملاً در بحث توسعه حمل‌ونقل پاک، ایمن و ارزان‌قیمت،به وضعیت بغرنج و پیچیده‌ای برخورد کرده‌ایم.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه حمایت از حمل‌ونقل درون‌شهری از اولویت مسئولان دولتی خارج‌شده است، گفت: با توجه به مبلغ در نظر گفته‌شده در بودجه 97 برای توسعه و ایمن‌سازی مترو عملاً در بحث توسعه حمل‌ونقل پاک، ایمن و ارزان‌قیمت،به وضعیت بغرنج و پیچیده‌ای برخورد کرده‌ایم.

به گزارش تین‌نیوز، علی امام بابیان اینکه مدیران و کارشناسان مسائل شهری بارها تأکید کردند که مؤثرترین راهکار کاهش ترافیک و آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومی و به‌خصوص مترو است، گفت: متأسفانه آنچه امروز شاهد هستیم آن است که این مهم کمتر مورد اهمیت و حساسیت مسئولان کشوری قرار می‌گیرد.

امام در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت که با این تفاسیر توسعه مترو از لیست اولویت‌ها خارج‌شده است؟ ادامه داد:  در بحث بودجه‌های دولتی، وضعیت بودجه‌ای متروی تهران را مثال می‌زنم که در سال جاری، کلاً 108 میلیارد تومان برای کمک به شرکت مترو به تصویب رسیده بود که تا این لحظه فقط 48 میلیارد آن (حدود 45 درصد) محقق شده و نکته جالب این است که بودجه مدنظر دولت برای توسعه متروی کلان‌شهرها در سال 1397 به‌طور میانگین، 50 درصد نسبت به سال جاری کاهش را نشان می‌دهد و این امر یعنی اینکه عملاً حمایت از حمل‌ونقل درون‌شهری از اولویت مسئولان دولتی خارج‌شده است.

وی ادامه داد: به‌طور مثال برای نوسازی و تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی مبلغ 300 میلیون دلار در نظر گرفته‌شده بود و در بخش دیگری از پیشنهادات کمیسیون عمران، به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات برای اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی اشاره‌شده که مبلغ آن معادل ریالی 3 میلیارد دلار ذکرشده است؛ همچنین قرار بود صندوق توسعه حمل‌ونقل باهدف تأمین منابع مالی موردنیاز پروژه‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی حمل‌ونقل عمومی، تا سقف مبلغ 5000 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را به‌صورت ارزی و ریالی در بازارهای بورس داخلی و خارجی منتشر و منابع حاصل را صرف اجرای طرح‌های مصوب هیئت عامل صندوق کند که تمام این موارد در کمیسیون تلفیق مجلس تعدیل شدند.

امام بابیان اینکه اعداد و ارقام نشان می‌دهد کل اعتبار پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده برای توسعه خطوط اولویت‌دار متروی تهران، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تأمین تجهیزات و واگن و احداث قطار حومه‌ای در شهرهای اقماری به 229 میلیارد تومان می‌رسد، گفت: البته در بهترین حالت، حداکثر نیمی از مبلغ مصوب، تخصیص پیدا می‌کند و این در حالی است که اعتبار پیشنهادی کمیسیون عمران مجلس برای تمام این موارد 2700 میلیارد تومان بود.

وی گفت: مشکلات متروی پایتخت وقتی بیشتر ملموس می‌شود که بدانیم از کل بودجه ۲۳۰۰ میلیارد تومان شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه که توسط شهرداری تهران در نظر گرفته‌شده است، تا این لحظه کمتر از 30 درصد آن به‌صورت نقد (یعنی مبلغی در حدود 820 میلیارد تومان) محقق شده است.

مدیرعامل متروی تهران اظهار کرد: این رقم با توجه به طرح‌های توسعه‌ای خط 6 و ایمن‌سازی خط 7 عملاً بسیار ناچیز به نظر رسیده و مجالی برای فکر کردن به احداث خطوط اکسپرس و ایجاد خطوط مصوب دیگر در طرح‌های جامع حمل‌ونقلی باقی نمی‌گذارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ما مردم شاید بیگانه ایم برای مسئولان، یا شاید مردم عوام جاهل فراموشکار فرض کردند. از ان ور شعار ارزانی بنزین میدهید که باید گران شود چقدر دولت راهکار جایگزین مثل مترو به مردم داده که راضی باشند .


    مقاله ای زیبا اقای جناب استاد زیباکلام دارند ما و سوئیسی ها .چه شده که مردم 90 درصد یارانه میگیرند؟ دروغ میگویند. جواب در لفافه گفتند وقتی مردم میبینند مسئولان هر روز صدای اختلاس ها در می اید ،میبینند اگر دروغ نگویند همین چندرغاز هم میرود .علت شکست انواع طرح های دولت ها و شهرداری ناشی همین عدم اعتماد مردم هست. الان همین ندادن بودجه مترو تهران ،خودش باعث میشود مردم دراینده مقاومت در برابر مالیات و عوارض دولت و شهرداری کنند چون انها انتظار دارند این پول چرا صرف بهبود اسایش مردم پایتخت نمیشود؟