| کد خبر: 159567 |

◄ بسته حمایتی واردات خودروهای برقی روی میز دولت

کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی بسته حمایتی خودروهای برقی است که از سوی وزارت صنعت به این کمیسیون ارائه‌شده؛ که در این بسته دادن تسهیلات، یارانه و همچنین مشوق‌هایی برای واردکنندگان و خریداران این خودروها در نظر گرفته‌شده است.

تین نیوز

 کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی بسته حمایتی خودروهای برقی است که از سوی وزارت صنعت به این کمیسیون ارائه‌شده؛ که در این بسته دادن تسهیلات، یارانه و همچنین مشوق‌هایی برای واردکنندگان و خریداران این خودروها در نظر گرفته‌شده است.

باوجود افزایش تا 91 درصدی تعرفه واردات خودرهای هیبریدی در دستورالعمل جدید وزارت صنعت، تعرفه واردات خودروهای برقی 15 درصد در نظر گرفته‌شده است.

کشورهای پیشرفته درصدد استفاده از خودروهای تماماً الکتریکی هستند و در این بین به نظر می‌رسد مقامات ایرانی هم خواهان همراه شدن ایران در این جهش فناوری هستند.

در حال حاضر در کشورمان هیچ زیرساختی برای استفاده از خودروهای برقی وجود ندارد، این در شرایطی است که در دنیا ترکیبی از توسعه گسترده زیرساخت‌ها، یارانه‌های سخاوتمندانه و همچنین پیشرفت در زمینه تکنولوژی باتری منجر به جذب بسیاری از رانندگان به سمت این خودروها شده است.

در اواخر عمر دولت یازدهم شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر صنعت خودرو اهدافی برای تولید برقی‌ها مشخص کرد؛ به‌طوری‌که در این شورا سه برنامه برای پیشبرد حضور و تولید برقی‌ها در کشور ارائه شد. انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلت‌فرم موجود خارجی، تولید برقی‌ها با طراحی پلت‌فرم از ابتدا و با حداقل تیراژ اقتصادی سالانه ۱۰ هزار دستگاه و در نهایت پیگیری تولید برقی‌ها با طراحی پلت‌فرم موجود داخلی سه برنامه‌ای بود که شورای سیاست‌گذاری خودرو بر آن اتفاق‌نظر داشتند.  هر چند قرار بود در راستای پیگیری این سه برنامه، کارگروه تخصصی در این زمینه شکل بگیرد، اما با پایان عمر دولت یازدهم اخباری در مورد پیگیری‌های کارگروه مذکور منتشر نشد.

آنچه مشخص است توسعه خودروهای برقی وابسته به چهار عامل قیمت، مسافت طی شده به ازای هر بار شارژ، زمان شارژ باتری و در نهایت وجود مشوق و یارانه و تخفیف برای خرید خودروهای یادشده است، این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد برنامه‌ریزان صنعتی برای توسعه برقی‌ها در ایران باید به چهار عامل مذکور توجه کافی داشته باشند؛ اما یکی از موارد زیرساختی که تاکید فراوانی بر آن می‌شود، تامین برق مصرفی است. اغلب در ماه‌هایی از سال به‌خصوص در تابستان بر صرفه‌جویی برق مصرفی تاکید زیادی می‌شود یا اینکه در ساعاتی از شب که به‌عنوان پیک مصرف شناخته‌شده، گفته می‌شود مشترکان کمتر از وسایل برقی استفاده کنند. به‌نظر می‌رسد چنین دستورالعمل‌هایی برای کاهش مصرف برق چندان با توسعه خودروهای برقی در کشور سازگاری ندارد.

چالش تأمین برق خودروهای الکتریکی

خیلی از مشتریان یا دست‌اندرکاران صنعت خودرو به‌خوبی به یاد دارند که هم‌زمان با توسعه خودروهای گازسوز، در فصولی از سال به‌خصوص زمستان گاز بسیاری از شهرستان‌ها یا مناطقی از تهران با قطعی روبه‌رو می‌شد؛ به این ترتیب این سوال مطرح است که هم‌زمان با برنامه‌ریزی برای توسعه برقی‌ها در ایران آیا برق مصرفی آن نیز قابل تامین است؟ در این زمینه روز گذشته وزارت نیرو اعلام کرد که براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده از سوی وزارت نیرو باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها به سمت برقی شدن بروند که البته برقی کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت است.

در ادامه تاکید شده که در حال حاضر ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به سیستم حمل‌ونقل است به همین دلیل نیز از ۲۶ طرح تحقیقاتی و توسعه فناوری مهم که در وزارت نیرو در حال پیگیری است یکی از آن‌ها مربوط به طرح خودروهای برقی است. به‌عبارت‌دیگر توزیع برق خودروهای برقی برعهده وزارت نیرو خواهد بود، به همین دلیل باید زیرساخت‌های آن طوری فراهم شود که امکان شارژ خودروهای برقی در منازل مسکونی و دیگر اماکن تجاری و اداری وجود داشته باشد. در ادامه همچنین آمده است که هم‌اکنون ۷۶‌هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق کشور است که از این میان به طور مثال در زمستان حدود ۳۰ تا ۳۴ هزار مگاوات مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که قدرت عملی نیروگاه‌های کشور بیش از ۵۴ هزار مگاوات تخمین زده‌شده است. این موضوع نشان می‌دهد که بخش زیادی از تولید به‌ویژه در طول زمستان بلااستفاده می‌ماند و به راحتی می‌توان در صورت گسترش خودروهای برقی کشور، آن‌ها را در زمان‌های غیرپیک شارژ کرد بدون اینکه فشاری به شبکه وارد شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، وزارت نیرو خاطرنشان کرده که در حال حاضر تولید خودروهای مصرفی کشور در داخل حدود یک‌میلیون خودرو است که اگر سالانه ۱۰ درصد خودروها برقی شود، با احتساب هزینه ۱۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو، هزینه‌ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان خواهد داشت که این عدد در مقایسه با اقتصاد کشور عدد ناچیزی است. در نهایت اینکه در ادامه وزارت نیرو بر الزامات قانونی محکم برای توسعه برقی‌ها تاکید و عنوان کرده که در برخی از کشورهای خارجی کارخانه‌ها ملزم شده‌اند حدود ۲۰ درصد از تولید سالانه خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند، این مساله باعث می‌شود تا در چند سال آینده کلیه خودروهای جدید آن‌ها برقی شود. در ادامه نظر برخی از کارشناسان در مورد چشم‌انداز توسعه برقی‌ها در ایران را جویا شدیم که در ذیل می‌آید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.