| کد خبر: 15882 |

◄ توجه به شایسته سالاری در انتخاب مدیران، از شعار تا واقعیت

تین نیوز | " كارايی هر سازمان، وابسته به نحوه مديريت و كاربرد صحيح منابع انسانی آن است و سازمانی موفق است كه با استفاده از مديران شايسته، توان دستيابی به اهداف خود را داشته باشد. توجه به معيارهای شايستگی از قبيل علم، آگاهی، بصيرت، تعهد، تخصص، تجربه، مهارت و توانايی افراد، در انتصاب مديران موجب بهبود عملكرد سازمان و جلوگيری از تصميمات نامناسب و اقدامات بيهوده خواهد گرديد. " این دیدگاه یکی از کاربران تین نیوز بود که با تاکید بر ضرورت توجه به شایسته سالاری در انتخاب مدیران فرودگاهی نوشته شده بود.
اما در این مورد "ربیعی ابیانه" بازنشسته بخش کنترل ترافیک هوایی نیز دیدگاه خود را در قالب یک نظر  چنین بیان داشته است:
"علیرغم اظهارات مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور که " شایسته سالاری" را یکی از شعارهای محوری هیات مدیره محترم در انتخاب مدیران شرکت دانسته است، انتصاب های اخیر در سطوح مدیریتی این شرکت کاملا تخصصی، بیشتر بر اساس معیار "مدیریت پلکانی" صورت پذیرفته است.
هرچند که در مدل پلکانی باید پست‌ها و مسئولیت‌ها تدریجاً و پس از موفقیت در مراحل مختلف به افراد واگذار شود ولی این مدل بیشتر در ارتقای مدیریتی سازمان های نظامی و انتظامی کاربرد دارد تا کشوری و تخصصی که ارتقای سازمانی باید بر مبنای شایستگی و لیاقت باشد و سابقه داشتن، كافی نیست.
انتخاب مدیران بر اساس معیارهای همگانی (شایسته سالاری) موجب دستیابی سریعتر به اهداف سازمانی و به دنبال آن رضایتمندی بیشتر کارکنان که سرمایه انسانی و اصلی سازمان هستند و در نتیجه کارایی بالاتر و افزایش گردش اقتصادی مطلوب تر خواهد شد. اما بر عکس، چنانچه انتخاب مدیران بر اساس معیارهای اختصاصی (ناشایست سالاری) باشد سبب نارضایتی شغلی کارکنان، از بین رفتن خلاقیت‌ها و استعدادها، کاهش کارآیی و اثر بخشی سازمان می‌گردد و مدیرانی که بر اساس معیارهای اختصاصی انتخاب شده اند، برای انتخاب دیگر افراد نیز از این معیارها تبعیت خواهند نمود.
به امید عنایت بیشتر به معیار پسندیده و موثر "شایسته سالاری" در انتخاب و انتصاب مدیران محترم در شرکت فرودگاه‌های کشور که جزو یکی از شرکت های کاملا تخصصی میهن عزیز اسلامی به شمار می رود. "

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بنده خدا 0 0

    با سلام. با تشکر از از اظهارات اقای ابیانه در ادامه لازم بذکر است که بدانیم تا کنون هیچ پست وسمتی بر اساس شایسته سالاری چه در فرودگاهای کشور وچه در سازمان هواپیمایی کشوری واگذار نگردیده است اگر اجرا میشد به این وضعیت در صنعت نمی رسیدیم که باری به هر جهت حرکت کنیم. راندمان در صنعت هوائی بدلیل تصمیمات متعدد وخارج از کارشناسی در حال نزول بوده وشرکت های هوایی از این خلاء سو استفاده نموده واز شرایط وجود تحریم به نفع خود ودور زدن قانون استفاده می کنند. تا وقتی که سانحه ای رخ ندهد هیچ عکس العملی نخواهیم داشت با وقوع سانحه دوباره همه چیز زیر ذره بین رفته وبررسی خواهد شد که انروز دیر خواهد بود. در حال حاضر ودر دنیای امروز ما وقتی برای آزمون وخطا نداریم. بهتر است هر شخص وفردی را با توجه به تخصص وتجربه وسابقه اخذشده به جایی بگماریم ونه بدلیل هم باند بودن ویا هم فکر بودن ویا خوب امضاء دادن. شخص با داشتن لیسانس معارف رئیس دانشکده هوایی شده بود وانجارا تنزول داده ویا گماردن افراد با سطح لیسانس متفرقه در مقام مدیر کلی با توجه به وجود پرسنل کارشناس ارشد در ان سیستم. چه کسی جوابگوی این ملت خواهد بود که به ما اعتماد نموده وهزینه تجربیات وتحصیلات فرد را از این پول ملت پرداخت نموده. خدارا شکر همه ما مسلمان هستیم وباید جواب رفتار وتصمیمات خود را روزی بدهیم بیایم کمی فکر کنیم شغل ومناصب تخصصی را سیاسی وفامیلی نکنیم چون فردا دیر است. باتشکر