| کد خبر: 157332 |

◄ نوبخت: برای اشتغال‌زایی چاره‌ای جز افزایش قیمت سوخت نداریم

محمدباقر نوبخت در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه تأکید کرد که برای ایجاد حدود یک‌میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است.

تین نیوز

محمدباقر نوبخت در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه تأکید کرد که برای ایجاد حدود یک‌میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است.

او افزود: قیمت فوب خلیج‌فارس که مبنای قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در کشور است حدود ۲۲۰۰ تومان است که در مقایسه با قیمت کنونی بنزین ۱۲۰۰تومان گران‌تر است و  قیمت بنزین و گازوئیل در ایران حتی بسیار ارزان‌تر از افغانستان است.

 افزایش قیمت حامل‌های انرژی که در لایحه بودجه سال ۹۷ به آن اشاره‌شده است، یکی از راه‌های عملی شدن برنامه رئیس‌جمهوری برای دستیابی به اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است. در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷ به دولت اجازه می‌دهد تا ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال جاری را تا سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی، در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که کاهش ناگهانی ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر باعث افزایش قیمت‌ها شده است و یکی از دلایلی که قیمت فوب خلیج‌فارس برای بنزین 2200 تومان تمام می‌شود همین کاهش ارزش پول ایران است.

به نظر می‌رسد درحالی‌که کاهش ارزش پول ملی باعث فشار به اقشار متوسط و ضعیف جامعه شده است افزایش قیمت بنزین به‌عنوان اصلی‌ترین سوخت مصرفی مردم در حمل‌ونقل این فشار را چند برابر کند و موجب کاهش شدید قدرت خرید مردم شود.

بااین‌حال دولت معتقد است که قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش یابد و باید دید مجلس در این شرایط چه تصمیمی خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    دروغ محض هست با کاهش بودجه عمران ایا میخواهید اشتغال زیاد کنید خود کاهش 20 درصد بودجه عمران خودش باعث تعطیلی بسیار از کارخانه های مادر و کارگران میشوند.
    دولت هدفی برای اشتغال ندارد فقط برای تامین هزینه جاری خود سوخت افزایش میدهد بهمین دلیل جامعه واکنش نشان میدهد چون بازخوردی عینی ندیده