| کد خبر: 157029 |

جاوید در جلسه مشترک با معاون وزیر راه مطرح کرد:

◄ قوانین مالیاتی، بیمه و گمرک، سد راه ترانزیت است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران از بررسی مشکلات شرکت های حمل و نقل بین المللی در بخش بیمه، گمرک و مالیات در جلسه مشترک خود با معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

تین نیوز

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با گلایه از دستورات یک‌شبه و فوری که موجب کندی ترانزیت می شود گفت: مشکل اصلی ما با سازمان‌های دولتی است.

یونس جاوید رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز به تشریح جلسه مشترک خود با داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت و بابیان اینکه این جلسه با سه موضوع گمرک، بیمه و مالیات برگزار شد، گفت: شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با مشکلاتی دست‌به‌گریبان هستند که در جلسه مشترک با معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

وی اعمال ماده 38 قانون بیمه تأمین اجتماعی که منجر به دریافت جریمه‌های سنگین از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی شده است را نخستین موضوع مورد گفت‌وگو دانست و اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی به سراغ شرکت‌های عضو انجمن می‌رود و با مطالبه دفاتر اسناد قانونی این شرکت‌ها که مربوط به 10 سال قبل است، به بررسی وضعیت ده‌ساله آن‌ها می‌پردازد و درنهایت جرائم سنگینی برای این شرکت‌ها در نظر می‌گیرد. درحالی‌که با پیگیری‌های انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی ایران از طریق اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران مقرر شد سازمان تأمین اجتماعی صرفاً اسناد یک سال گذشته هر شرکتی را بررسی کند.

به گفتهٔ او بررسی 10ساله اسناد شرکت‌ها و جرائم سنگین برای آن‌ها یکی از معضلاتی شده که منجر به تغییر مالکیت شرکت‌های بزرگ و ورشکستگی سهام‌داران و تعطیلی شرکت‌ها شده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران تأکید کرد که جرائم سنگین سازمان تأمین اجتماعی علیه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و سایر شرکت‌های تجاری  آن هم با بررسی اسناد ده‌ساله این شرکت‌ها به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

جاوید با توضیح اینکه مالیات عملکرد و مالیات ارزش‌افزوده موضوع بعدی بوده است، گفت: مشکلات شرکت‌های بین‌المللی در حوزه مالیاتی بسیار زیاد است و اساساً در هیچ کجای دنیا شرکت‌های حمل‌ونقلی مکلف به پرداخت مالیات ارزش‌افزوده نیستد ولی در ایران با ورود ناشیانه قوانین از برخی کشورها و تسری آن به بخش حمل‌ونقل بین‌المللی این مشکل بزرگ شامل حال شرکت‌های ایرانی شده است.

وی با طرح این موضوع که گلایه ما این است که چرا باید دولت ارزش‌افزوده را از شرکت‌های حمل‌ونقلی دریافت کند تا موجب فرار قراردادهای حمل‌ونقل از کشور شود؟ گفت: تجار خارج از ایران الزامی ندارند که حتماً با شرکت‌های حمل‌ونقلی ایرانی کار کنند و نتیجه این است که شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی هر روز بار و قرارداد بیشتری را از دست می‌دهند و سایر شرکت‌ها و کریرهای غیر ایرانی مثل ترک‌ها جایگزین شرکت‌های ایرانی می‌شوند.

گمرک باشماق

وی بررسی وضعیت ترانزیت خارجی  و هم‌چنین توقف کانتیرهای خارجی در بندرعباس و کاهش سرعت ترانزیت را دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو  اعلام کرد و گفت: وقتی محموله‌ای وارد کشور می‌شود صاحب کالا به قصد تسریع و خرید زمان مسیر ایران را انتخاب می‌کند با این حال متاسفانه اقدامی از ناحیه برخی از سازمان‌های دولتی انجام می‌شود که طنابی است بر گردن ترانزیت و اجازه رشد این صنعت را می گیرد.

وی ادامه داد: برای مثال قرنطیه می‌آید و برای خودش یک شبه دستور  قرنطینه فلان کالا را می‌دهد یا سازمان استاندارد می آید و کالایی را مورد آزمایش قرار می دهد که در حال ترانزیت است. در حالی که این عمل برای زمان ترخیص کالا ونه زمان ترانزیت کالا است.

به گفته  او در دنیا برای سهولت و تسریع کالا همه این مسائل به بعد از ترخیص موکول می‌شود اما در ایران وقتی هنوز کالا به گمرک و مقصد نرسیده است خیلی‌ها می‌خواهند مطمئن شوند و هر روز دستورالعمل جدیدی را صادر می‌کنند که موجب کندی ترانزیت می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.