| کد خبر: 156078 |

◄ کیانوش عیاری در جمع داوران دومین جشنواره فیلم و عکس راه‌آهن

تین نیوز / دبیر دومین جشنواره ملی فیلم وعکس راه آهن گفت: هنرمندان مطرح حوزه سینما وعکاسی «کیانوش عیاری، روانبخش صادقی و شهرام مکری» داوری بخش فیلم، «محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان و حیدر رضایی» داوری بخش عکس این جشنواره را انجام می‌دهند.

تین نیوز

 دبیرخانه دومین جشنواره ملی فیلم و عکس راه‌آهن گزارش داد: هنرمندان مطرح حوزه سینما وعکاسی «کیانوش عیاری، روانبخش صادقی و شهرام مکری» داوری بخش فیلم، «محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان و حیدر رضایی» داوری بخش عکس این جشنواره  را انجام می‌دهند.

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره فیلم و عکس راه آهن، پس از تصویب صدور مجوز برای عکاسی و فیلم برداری در راه‌آهن‌های مناطق کشور،  قطارها و مکان‌هایی که به نوعی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به صورت مستقیم وغیرمستقیم در ارتباط باشد، بیش از هزار مجوز برای علاقه‌مندان شرکت دراین جشنواره صادر شده است.

دبیران هنری دومین جشنواره ملی فیلم و عکس راه‌آهن نیز انتخاب وهنرمندان، ابوالفضل جلیلی و مهدی آشنا با احکام جداگانه‌ای ازسوی صادق سکری مدیر‌کل روابط عمومی راه‌آهن به ترتیب به عنوان دبیر بخش فیلم و دبیر بخش عکس منصوب شدند.

دومین جشنواره فیلم وعکس راه‌آهن یادمان استاد فقید مرتضی احمدی که در دی‌ماه امسال و بنا به گفته مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن با اهداف ثبت آثار تجلی‌گر نقش راه آهن از گذشته تا کنون، جلب توجه هنرمندان عرصه سینما و عکاسی به راه‌آهن، زمینه‌سازی جهت برندسازی و فرهنگ‌سازی جایگاه راه‌آهن از طریق سینما و عکس و ایجاد یک فضای باز برای فعالیت هنرمندان ترتیب داده شده است، مورد استقبال قرار گرفت.

page1-1 3 1

در خصوص این جشنواره «علیرضا کریمی صارمی» هنرمند، مدرس و صاحب‌نظر رشته عکاسی  می‌گوید: من بارها به ایستگاه قطار و رفتارشناسی انسان‌ها، قبل و بعد از ورود به ایستگاه قطار فکر کردم، حالات چهره و رفتار آدم‌ها در قبل و بعد از رسیدن به ایستگاه و همچنین در حین انتظار برای سوار شدن به قطار متفاوت است. همچنین سوژه‌هایی که در داخل کوپه‌ها و ایستگاه‌های بین مسیر وجود دارد هر کدام قدرت تبدیل شدن به عکس‌های سیاه و سفید را به اعتقاد بنده دارد. سفر همیشه یکی از جذاب‌ترین سوژه‌ها برای عکاسی است. قطار یک دایرة‌المعارف تصویری است که در نورها و زمان‌های مختلف می توان از آن تصاویر فوق‌العاده‌ای را ثبت کرد و از حیث سوژه هم بسیار غنی است. جامع نگری و آینده‌نگری و بهره‌مندی از حضور صاحب نظران  و محدود نشدن به حضور چند مدیر داخلی در شورای سیاست‌گذاری آن می‌تواند جشنواره راه‌آهن را در دراز مدت، جزو جشنواره‌ها‌ی مهم کشور کند.

از دیگر هنرمندان عکاسی سینما و تئاتر، «بابک برزویه»  موضوع سفر را برای هنرمندان جذاب خواند و گفت: راه‌آهن چون با حرکت همراه است و انسان را محدود به  جایی نمی‌کند همیشه جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ دو خط موازی که افق و انتهای آن معلوم نیست و ماجراجویی برای کشف آن از ویژگی‌هایی است که هنرمند را به سمت کشف ناشناخته‌های قطار رهنمون می‌سازد.

tour-rahahan

از سویی دیگر فیلم انیمیشن«Kسوزن‌بان» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و به کارگردانی مهدی خرمیان در بخش مسابقه این جشنواره شرکت کرد. کسب جایزه آقای رُوسی در سی‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی کارتون کلاب ایتالیا ، حضور در جشنواره بین‌المللی کارتون و انیمیشن سئول کره جنوبی (SICAF)، برنده جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو و... از جمله افتخارات این فیلم است.

فراخوان این جشنواره با موضوعات راه‌آهن و تاریخ، راه‌آهن، سفر و گردشگری، راه‌آهن، ایمنی و آسایش، راه‌آهن و محیط زیست، راه‌آهن و توسعه پایدار، راه‌آهن و خانواده، راه‌آهن، بازرگانی و تجارت، راه‌آهن و دفاع مقدس منتشر شده است.

 هنرمندان برای شرکت در این جشنواره که در بخش‌های فیلم (مستند- داستانی)، فیلم کوتاه (مستند، داستانی، پویانمایی)، فیلم های90 ثانیه‌ای (ویژه 90 سالگی راه‌آهن)، عکس (حرفه ای و موبایلی) و بخش ویژه (همکاران) برگزار می شود، تا 30 آذرماه فرصت دارند از اینجا ثبت نام کنند.

سازمان حفاظت محیط زیست، انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران، «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران» شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران، انجمن صنفی عکاسان مطبوعانی ایران، انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی ایران، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای و وزارت راه وشهرسازی حامیان این جشنواره هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.