| کد خبر: 153715 |

ذوالقدر:

هیچ یک از مصوبات آلودگی هوا در قانون برنامه ششم الزام‌آور نیست

نماینده مردم تهران در مجلس علل و عوامل مدیریتی، طبیعی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون شهری، بی‌توجهی خودروسازان به تولید خودروهای غیرآلاینده، تداوم پدیده گرد و غبار و تاثیر ازدحام بیش از حد جمعیت در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و استفاده بیشتر از خودروهای شخصی را در تشدید آلایندگی هوای تهران تاثیرگذار دانست.

تین نیوز

نماینده مردم تهران در مجلس علل و عوامل مدیریتی، طبیعی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون شهری، بی‌توجهی خودروسازان به تولید خودروهای غیرآلاینده، تداوم پدیده گرد و غبار و تاثیر ازدحام بیش از حد جمعیت در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و استفاده بیشتر از خودروهای شخصی را در تشدید آلایندگی هوای تهران تاثیرگذار دانست.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها هر سال در فصل پاییز تشدید می‌شود و جالب است که مسئولان امر به صورت ریشه‌ای با این پدیده روبرو نمی‌شوند.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس طرح زوج و فرد خودروها یا تعطیلی مدارس را راه‌حل‌هایی مقطعی و بی‌فایده دانست و خاطرنشان کرد: به کار بستن این راه‌حل‌ها شاید در کوتاه مدت قدری از آلایندگی و غلظت آلودگی هوای تهران بکاهد ولی همانطور که شاهدید به هیچ وجه راه‌حل اساسی نیست.

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به جایگاه ضعیف و شکننده «آلودگی هوا» در قانون برنامه ششم توسعه، گفت: اگرچه مجلس مصوباتی در قانون برنامه ششم توسعه در این باب داشت اما هیچ یک از آنها «الزام‌آور» نیست! بلکه این مواد دولت را مجاز به استفاده از مکانیزم‌ها و ساز و کارهایی کرده است که طی قانون برنامه این مشکل حل شود. دولت طی دو سال ابتدایی قانون برنامه هیچ اجباری برای خارج کردن واحدهای آلاینده از شهرها و استانداردسازی و بهبود کیفیت موتور خودروهای کارخانجات خودروساز ندارد.

وی در پیشنهادی خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از مجلس، سازمان حفاظت محیط زیست، شورای شهر و شهرداری تهران برای یافتن راه‌حل‌هایی برای کاهش آلودگی هوای تهران شد.

ذوالقدر خطاب به همکارانش در مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: مطالبه‌گری مجلس در حوزه نظارتی ایجاب می‌کند تا برای کاهش آلودگی هوا با حساسیت بیشتری به موضوع نگاه شود.

به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس، کاهش نزولات جوی در پاییز امسال، بالا رفتن غلظت گرد و غبار در تهران و مناطق شرقی، جنوب شرقی و جنوبی کشور، افزایش سن ناوگان حمل و نقل اتوبوس درون و برون شهری، تردد خودروها و موتورسیکلت‌های با آلایندگی بالا در سطح شهر، افزایش استفاده از خودروهای شخصی به دلیل ازدحام شدید مسافر در صبح و غروب در ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی در تشدید آلودگی‌های هوای تهران و سایر کلان‌شهرها دارای تاثیرگذاری «زیاد و مستقیم» است.

نایب رییس فراکسیون زنان مجلس در عین حال  آشفتگی مدیریتی را در تشدید آلودگی هوای تهران موثر دانست و افزود: مسئولان قول داده بودند با جابه‌جایی ساعت شروع به کار ادارات، مدارس، بانک‌ها و اصناف ترافیک شدید صبحگاهی را کنترل کنند اما این مسئله قید زمان خورد و فقط به 15 روز ابتدایی بازگشایی مدارس محدود شد در حالی که چنین طرح‌هایی باید با مطالعات بیشتر و بررسی ابعاد مختلف به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.