| کد خبر: 149087 |

◄ امضاء تفاهم‌نامه همکاری جاده‌ای و ترانزیتی بین ایران و آذربایجان

تفاهم نامه بین‌المللی همکاری جاده‌ای و ترانزیتی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شهر باکو به امضاء رسید.

تین نیوز

تفاهم نامه بین‌المللی همکاری جاده‌ای و ترانزیتی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شهر باکو به امضاء رسید. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با اعلام این خبر افزود: کمیسیون مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران وآذربایجان، به منظور توسعه هرچه بیشتر روابط حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای فی‌مابین برگزار شد و در زمینه تبادل اطلاعات و آمار، بررسی مسائل و مشکلات حمل‌ونقل کالا و مسافر بین دو کشور، نحوه تبادل پروانه‌های معاف از بخشی از عوارض و سایر موارد مذاکره شد که پس از دو روز طرفین به توافقاتی دست یافتند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رضانفیسی که ریاست هیات ایرانی را در این اجلاس دو روزه از تاریخ 3 الی 4 مهرماه سال جاری بر عهده داشت، اظهار داشت: طرفین ضمن ابراز خشنودی از روند رو به رشد همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای اقدام به مبادله آمار تردد ناوگان جاده‌ای کالا و مسافر بین دو کشور در هشت ماهه سال 2017 میلادی کرده و همچنین برای اتخاذتدابیر لازم در راستای توسعه مناسبات حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه جاده‌ای به تفاهم رسیدند.

وی تصریح کرد: طرف ایرانی با توجه به درخواست‌ها و توافقات قبلی فی‌مابین، مجدداً خواستار یکسان‌سازی وزن مجاز ناوگان باری متردد به قلمرو دو کشور شد و اعلام نمود درصورت عدم اقدام مناسب و حل این موضوع از سوی طرف آذری، از ابتدای سال 2018 طرف ایرانی نیز اقدام به رفتار متقابل خواهد نمود.

  مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین با اشاره به توافقات بعمل آمده در نشست‌های قبلی و دوره‌ای کمیته مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین دو کشور و عدم رفع مشکل توقف‌های طولانی مدت بعضی از کامیون‌های ایرانی در گمرک باکو برای تخلیه بار که موجب نارضایتی رانندگان ایرانی و تحمیل هزینه‌های مالی و زمانی برای آنها شده است اعلام نمود طرف ایرانی مجدداً خواستار پیگیری جدی‌تر طرف آذری از طریق مراجع ذیربط شد و طرفین توافق کردند موضوع در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دوکشور که باحضور همه ارگان‌های ذیربط تشکیل می‌شود تصمیم‌گیری شود.

نفیسی افزود: در این اجلاس موضوعات مختلف فی‌مابین از جمله بررسی صدور مجوز بارگیری برای ناوگان یخچالی و کفایت بیمه کارت سبز، افزایش پروانه‌های تردد معاف از پرداخت بخشی از عوارض برای سال 2017 و تعیین سقف مورد نیاز برای سال 2018 و همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای تسهیل و تسریع عبور مسافرین از سوی طرفین در ایامی که تقاضا برای سفر افزایش می‌یابد مطرح و تصمیم‌گیری شد.

این گزارش حاکی است دو طرف موافقت کردند اجلاس آتی در سال 2018 میلادی به منظور پیگیری موضوعات در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

بر اساس این گزارش حبیب حسن‌اف رئیس سرویس دولتی حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت نقلیه جمهوری آذربایجان در پایان این نشست دو روزه با ابراز خرسندی از مناسبات رو به رشد حمل‌ونقلی بین دو کشور و قدردانی از حضور طرف ایرانی در اجلاس دو روزه باکو، ادامه روند مذاکرات فی‌مابین را خواستار شد.

دراین اجلاس دو روزه نمایندگانی از وزارت امورخارجه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی، انجمن صنفی شرکت‌های حملونقل بین المللی ایران و انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری کشور نیز حضور داشتند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.