| کد خبر: 148102 |

انتقاد روحانی از نظام آموزشی

سال تحصیلی جدید روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه ۵ تهران و نواخته شدن زنگ این مدرسه از سوی حسن روحانی به‌طور رسمی آغاز شد.

تین نیوز

سال تحصیلی جدید روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه ۵ تهران و نواخته شدن زنگ این مدرسه از سوی حسن روحانی به‌طور رسمی آغاز شد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اما آغاز سال تحصیلی جدید با انتقاد رئیس‌جمهوری از نظام آموزشی، محتوای کتب درسی و نحوه تدریس در مدارس کشور همراه بود. او در این سخنان خواستار آن شد تا معلمان به دانش‌آموزان نحوه استفاده از فضای مجازی را بیاموزند و در بخش دیگری از این سخنان اظهار کرد: باید در محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم. همچنین روحانی در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 97-96 با انتقاد از محتوای کتب درسی تصریح کرد: کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را به جای تربیت برای فردا، برای دیروز تربیت می‌کند.

به گزارش «ایسنا» حسن روحانی که در مراسم بازگشایی مدارس در هنرستان شهید مدرس منطقه 5 تهران حضور یافته بود همچنین گفت: وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می‌کنیم غیر از عوض شدن جلد، فونت، عکس و تغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی که ما درس می‌خواندیم تغییر چندانی نکرده است؛ درحالی‌که ما باید دانش‌آموزان را حداقل برای 12 سال آینده تربیت کنیم؛ کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کند نه برای فردا و حتی امروز. او ادامه داد: نحوه تدریس و اداره کلاس ما با همه تلاش معلمان نیاز به تحول جدید دارد. در پایان کار معلوم می‌شود که معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده‌اند و در پایان کار مشخص می‌شود که آیا ما یک نوجوان یا جوان مسوول ماهر علاقه‌مند به کار خلاق تحویل جامعه داده‌ایم یا تنها باعث شده‌ایم دانش‌آموزان حفظیاتی را که از یاد می‌رود، حفظ کنند. رئیس دولت دوازدهم در ادامه سخنانش گفت: اگر کسی که 12 سال درس خوانده و دیپلم گرفته را دو سال بعد از دیپلم با کسی که در یک کشور پیشرفته این کار را انجام داده مقایسه کنیم، می‌بینیم که آن کسی که در کشور پیشرفته بوده داشته‌هایش بیشتر از دانش‌آموز ایرانی است. باید بپرسیم چرا؟ چون ما در کلاس خود البته در هنرستان کمتر و در دبیرستان بیشتر، بیشتر می‌خوانیم و حفظ می‌کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم و چون حفظیم، حافظه با گذشت زمان مثل یخ در آب است و آب می‌شود. اما اگر به خلاقیت جوان‌ها و نوجوان‌ها تکیه کنیم و همان مطلب را به جای حفظ کردن به‌صورت سوال مطرح کنیم تا با فکر خودشان جواب بدهند، نتیجه را خواهیم دید. روحانی همچنین گفت: نباید بعد از 12 سال یک کاغذ به‌عنوان مدرک دست دانش‌آموزان بدهیم؛ بلکه باید مهارتی یاد بدهیم که بتوانند آن را به‌عنوان رشد و نمو دوران متوسطه خود در محیط کار عرضه کنند. باید دانش‌آموزان علاقه‌مند به کار، تحویل جامعه بدهیم و دانش‌آموز را در یک رشته به‌عنوان یک جوان ماهر تربیت کنیم.

 

توصیه به وزیر آموزش و پرورش

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش اظهار کرد: اولین خواسته‌ام از آقای بطحایی قبل از معرفی ایشان به مجلس این بود که دانش‌آموزان در پایان 12 سال باید یک کار بلد باشند. تا اگر نخواستند به دانشگاه بروند و خواستند وارد محیط کار و جامعه شوند یک مهارت را به خوبی آموخته باشند. این به‌عنوان رسالت و وظیفه بزرگ همه معلمان، مسوولان و نویسندگان کتاب‌های آموزش و پرورش است. رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: برای اینکه بهتر بخوانیم، بفهمیم و به آینده کشور خدمت کنیم، خواهش من این است که همه تلاش کنیم محیط کلاس و مدرسه ما این چنین باشد و در محیط مدرسه چگونگی تحمل افکار دیگران را تمرین کنیم. وقتی کسی چیزی می‌گوید و به او می‌خندیم یا او را هو می‌کنیم یعنی افکارش را تحمل نمی‌کنیم. ما باید در کلاس و محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم که این به دست خود دانش‌آموزان و معلمان است تا محیط مدرسه ما محیط اخلاق و ادب باشد. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: دانش‌آموزان نباید از اینکه چیزی را بلد نیستند، خجالت بکشند و معلمان نباید آنها را تحقیر کنند ما اگر چیزی را بلد نیستیم نباید از پرسیدن خجالت بکشیم و باید بپرسیم. او افزود: از طرفی معلمان باید به دانش‌آموزان نحوه استفاده از فضای مجازی را بیاموزند؛ چراکه این فضا مانند تیغ دو لبه است که هم می‌تواند زندگی را نابود کند و هم می‌تواند مسیر رشد را بسازد. او افزود: اگر شکل و قیافه یا لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانش‌آموزی مایه تمسخر او شود، نتیجه آن می‌شود که این دانش‌آموز تحت‌فشار روحی قرار گرفته و کلاس درس برای او امن نباشد و در چنین شرایطی رفتار نامناسب معلم و احیانا محیط عمومی جامعه و خانواده نیز این ناامنی را برای دانش‌آموز مضاعف می‌کند و در این شرایط درس خواندن برای دانش‌آموز بسیار سخت و رنج‌آور خواهد بود.

 

پرسش مهر

رئیس‌جمهوری همزمان با نواختن زنگ سال تحصیلی 97-96 پرسش مهر این سال تحصیلی را نیز اعلام کرد. در پرسش مهر امسال، روحانی از دانش‌آموزان سوال کرد: در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.