| کد خبر: 144645 |

چرا هواپیماها نمی توانند در هوای گرم پرواز کنند؟

برای هواپیماها هم مانند هر وسیله ی حمل و نقل دیگری قوانینی وجود دارد، حتی سفت و سخت تر از قانون وسایل دیگر، بعضی از این قانون ها نوشته شده اند و بعضی ها قانون نانوشته اند، یک قانون هم وجود دارد و آن این است که هواپیماها در هوای گرم نمی توانند پرواز کنند.

تین نیوز

برای هواپیماها هم مانند هر وسیله ی حمل و نقل دیگری قوانینی وجود دارد، حتی سفت و سخت تر از قانون وسایل دیگر، بعضی از این قانون ها نوشته شده اند و بعضی ها قانون نانوشته اند، یک قانون هم وجود دارد و آن این است که هواپیماها در هوای گرم نمی توانند پرواز کنند.

به گزارش مجله گردشگری الی گشت، اما تا حالا فکرکرده اید که چرا؟ اگر دوست دارید دلیل آن را بدانید با الی گشت همراه شوید:

 

در جدید ترین تحقیقاتی که توسط محققان انجام شده است، آن ها توانستند متوجه شوند که دلیل این موضوع که هواپیماها نمی تواند در هوای گرم و یا مرطوب پرواز کنند، گرمای هوا یا رطوبت نیست، بلکه دلیل آن چگالی هوا است. در واقع هر چه هوا گرمتر باشد، تراکم آن کمتر می شود و همین موضوع باعث می شود تا پرواز برای این هواپیماها سخت تر شود.

دقیقا به همین دلیلاست که هواپیماها در هوای گرم پرواز نمی کنند و اصطلاحا زمین گیر می شوند. هواپیماها برای این که بتوانند پرواز کنند و در آسمان بمانند، نیاز به پیش رانش دارند و هوایی که در زیر بالا های هواپیما حر کت می کند، همین نقش را دارد.

پرواز هواپیما

وقتی هوا گرم می شود، انبساط پیدا می کند و در نتیجه ملکول های کمتری به دلیل همین انبساط در زیر بال هواپیما می توانند وجود داشته باشند. پیش رانش کم به این معناست که هواپیما باید مسافت بیشتری روی باند فرودگاه طی کند و علاوه بر این، به مسافت بیشتری هم برای فرود نیاز دارد که همه ی این ها دست به دست هم می دهد تا پرواز برای هواپیماها سخت شود.

همه ی این ها به کنار، وقتی هوا بسیار گرم باشد و درجه ی حرارت خیلی بالا باشد، هواپیما مجبور است در ارتفاع پایین تری پرواز کند، برای جبران همه ی این موارد هواپیما مجبوراست تا بال های بزرگتری داشته باشد. این موضوع برای هواپیمای کوچک مثل جت های کوچک مشکل زا خواهد بود.

هواپیما در هوای گرم

در کشورهای گرم، پرواز هواپیما به چه صورت خواهد بود؟

ممکن است برایتان سوال شود که در کشورهای گرمی مثل دبی که دمای هوا همیشه بالا است، هواپیماها چطور پرواز می کنند. در جواب باید گفت که در کشورهای گرمی مثل دبی که همیشه هوا گرم است، چاره ای نیست که هر چقدر سخت اما هواپیما پرواز کند، اما این موضوع برای این کشورها یک راه حل دارد و آن هم این است که پروازهای خود را به صبح زود و یا شب ها که هوا خنک تر است موکول کنند. راه حل دیگر، استفاده از هواپیماهای بزرگتر با بالا های بزرگ تر است که مشکل جت های کوچک را ندارد.

یکی از تکنیک هایی که شرکت های هواپیمایی آمریکایی از آن استفاده می کنند این است که بلیط های کمتری می فروشند تا تعدادی از صندلی های هواپیما خالی بماند و در نتیجه بارهای مسافران هم کمتر باشد و به این ترتیب به کمتر شدن گرما کمک شود و بعضی هم مخزن هواپیمای خود را کامل پر نمی کنند.

 

منبع: مجله گردشگری الی گشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    همین مشکل برای atr برجامی رخ داد که مجبور به خاموش کردن موتور شد در هوا و فرود اضطراری!