| کد خبر: 140849 |

جلسات شورای شهر چهارم به پایان رسید

به گفته مهدی چمران آخرین جلسه شورای شهر تهران در دور چهارم برگزار و پرونده این دوره از شورای شهر تهران در سیصد و شصت و پنجمین جلسه‌اش بسته شد.

تین نیوز
به گفته مهدی چمران آخرین جلسه شورای شهر تهران در دور چهارم برگزار و پرونده این دوره از شورای شهر تهران در سیصد و شصت و پنجمین جلسه‌اش بسته شد.

مهدی چمران که آخرین روز ریاستش بر شورای شهر تهران را پشت سرگذاشت، گفت: گرچه هنوز رئیس‌جمهور هیچ ابلاغیه‌ای به وزارت کشور نداده اما برداشت من این است که براساس مصوبه جدید شورای نگهبان امروز باید روز آخر شورای چهارم شهر تهران و شوراهای سراسر کشور باشد. با این همه چمران از همه اعضای شورای شهر چهارم دعوت کرد که در جلسه روز یکشنبه آینده که محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در آن شرکت خواهد داشت، حاضر شوند.

اینطور که معلوم است یکشنبه آینده شورای شهر مصوبه‌ای نخواهد داشت بلکه بیشتر جنبه خداحافظی مسئولان این دوره مدیریت شهری آن هم به‌صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران خواهد بود. اینطور که چمران گفت: در جلسه افتتاحیه شورای شهر پنجم که با حضور فرماندار تهران تشکیل می‌شود اعضای شورای شهر چهارم نیز حضور خواهند داشت. شایان ذکر است طبق اطلاعات به دست آمده زمان شروع کار دوره پنجم شورای شهر تهران از سوی وزارت کشور ابلاغ و توسط فرمانداری تهران اعلام می‌شود.

  • جلسه بدون مصوبه

به گزارش همشهری، جلسه 10 مرداد شورای شهر بدون مصوبه پایان یافت. این جلسه اختصاص به گزارشی از سوی شورایاری منطقه13 و گزارش عملکرد 12ساله معاونت امور فرهنگی و اجتماعی داشت. در گزارشی که از سوی بهشتی دبیر شورایاری منطقه13 ارائه شد، وی خواستار انتقال پادگان نیروی هوایی از این منطقه به خارج شهر شد. وی همچنین خواستار احداث زیرگذری در انتهای خیابان پنجم نیروی هوایی به سمت خیابان دماوند باهدف کاهش ترافیک شد و گفت:

بنگاه‌های فروش خودرو در محله شهید منتظری و ایرانمهر، معضل معتادان متجاهر، نبود سوله بحران چندمنظوره، کمبود فضای سبز و مراکز تفریحی و دستفروشان از مشکلات این منطقه محسوب می‌شوند. نرگس معدنی‌پور، شهردار منطقه13 نیز از تشکیل شورایاری‌ها به‌عنوان راهی برای تحقق مشارکت مردم در اداره امور شهر یاد کرد و گفت:

عمده مسائل ما در منطقه13 کمبود فضاهای ورزشی، فضای سبز و بافت متراکم منطقه است. وی در مورد انتقال پادگان نیروی هوایی نیز گفت: تحقق این مهم نیاز به رایزنی فرامنطقه‌ای دارد اما با توجه به تعریف جدیدی که از این پادگان به‌عنوان پدافند غیرعامل و متعاقب آن استفاده از باند فرودگاه این پادگان برای شرایط بحرانی فعال شده، به‌نظر می‌رسد که دیگر بحث انتقال پادگان منتفی شده باشد ولی با این همه بر سر انتقال پایانه شرق به مکان جدید مصر هستیم و طرح تعریض خیابان پیروزی را نیز با 48معارض با وجود هزینه‌های بالایی که می‌طلبد در دستور کار داریم.

یکی از دستورات جلسه دیروز‌اختصاص به گزارش عملکرد 12ساله معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران داشت. مجتبی عبداللهی، در گزارش خود با اشاره به اینکه در تاریخ بلدیه شهر تهران و تا سال1384 مجموعا 3هزار و 598 زیرساخت در حوزه فرهنگی و اجتماعی وجود داشت، گفت: درمدت 12سال اخیر 3هزار و 565 زیرساخت به این شهرافزوده شد. عبداللهی گفت: ما در این 12سال 214مسجد جدید، 355حسینیه، 103دارالقرآن و 426نمازخانه عمومی به شهر اضافه کردیم درواقع 1098مکان مذهبی اعم از مسجد، حسینیه، دارالقرآن و نمازخانه به کالبد شهر اضافه شد. در مورد زیرساخت‌های فرهنگی نیز عبداللهی گفت:

در این 12سال 354سرای محله در تمام محله‌های شهر، 7فرهنگسرا، 40خانه فرهنگ، 523کتابخانه، 944مجموعه فرهنگی ساخته شد و در بخش زیرساخت‌های ورزشی نیز 938مجموعه ورزشی، 531زمین چمن مصنوعی، 6زمین چمن طبیعی و 144زمین آسفالت ورزشی ساختیم. وی در مورد عملکرد شهرداری تهران درحوزه ساخت مجموعه‌های ورزشی چند منظوره نیز گفت:‌ 159مجموعه ورزشی چندمنظوره، 54مجموعه ورزشی آبی، 44پیست ورزشی به‌علاوه 938مجموعه ورزشی مختلف در این 12سال دسترنج شهرداری تهران است.

معاون فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه در سال84 تنها 5درصد مردم در بخش ورزش‌های همگانی فعالیت می‌کردند، گفت: بنابر آمار وزارت ورزش این عدد در سال95 به 36درصد افزایش یافته است و 400هزار نفر از مردم شهر تهران در موضوع ورزش همگانی فعالند. به‌گفته عبداللهی در کل شهر تهران تنها 20درصد مجموعه‌های ورزشی متعلق به دولت است و 80درصد دیگر متعلق به شهرداری تهران است. وی افزود: تنها در منطقه شهرری 20مجموعه ورزشی داشتیم اما الان این رقم 131مجموعه است.

درواقع این اقدام در راستای همان سیاست کلیدی شهرداری تهران است که بر کاهش فاصله شمال و جنوب و ترویج عدالت در شهر تأکید دارد. در بخش سیاست‌های هنری نیز عبداللهی گفت: در سال84 ما تنها 62سالن سینما و آمفی‌تئاتر داشتیم که این رقم در سال96 به 235مجموعه سینمایی و آمفی‌تئاتر افزایش یافته است. وی گفت: در سال84 تعداد صندلی‌های سینما و آمفی‌تئاتر 24هزار بود که الان به 73هزار صندلی افزایش یافته است درحوزه زیرساخت‌های خدماتی، رفاهی و اجتماعی نیز در سال84 حدود 377مجموعه نظیر مرکز کارآفرینی، مددسراها، گرم‌خانه‌ها، مجموعه بهاران، مجموعه پرتو، مراکز بهبودی، کمپ ترک اعتیاد، مجموعه صبح رویش، سامان‌سراها و همراه‌سراهاست.

در حوزه سلامت نیز عبداللهی از ساخت 20مرکز فراموز سخن گفت. از دیگر اقدامات، ارائه خدمات ویژه به بانوان شهر بود که شامل ساخت 23مجموعه شهربانو، 82مجموعه کوثر، 46مجموعه کارآفرینی و 73هکتار پارک بانوان بود. در پایان این گزارش برخی از اعضای شورای شهر تهران به بیان نظرات خود پرداختند. به‌عنوان مثال رحمت‌الله حافظی گفت: ماده 104برنامه پنج‌ساله به امر توسعه رفاه و مهار آسیب‌های اجتماعی تأکید دارد که درخواست توضیح در این‌باره دارم. اسماعیل دوستی نیز گفت:

در حوزه فضاهای کالبدی فرهنگی و اجتماعی، شهرداری اقدامات زیادی انجام داده است که قابل تقدیر است اما باید توجه داشت که رهبری نسبت به مسائل فرهنگی تهران نگرانی‌هایی دارند. عبدالحسین مختاباد نیز گفت: بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برابر با 3وزارتخانه است. در ضمن سرای محله‌ها چرا در اختیار شورایاری‌هاست؟

نظر محسن سرخو نیز این بود که کاش به‌صورت جداگانه از اقدامات فرهنگی و اجتماعی انجام شده در دوره شورای چهارم گزارشی ارائه می‌شد. فاطمه دانشور هم بابت نبود اراده جدی از سوی دولت برای حل آسیب‌های اجتماعی گلایه کرد. وی افزود: شهرداری از نظر زیرساختی موفق عمل کرده است و حرکت‌های ارزشمندی داشته اما پژوهش‌محور نبوده است.

عباس جدیدی هم از نحوه واگذاری اماکن ورزشی و رعایت نکردن تشریفات قانونی دراین بخش انتقاد کرد. نظر عبدالمقیم ناصحی نیز این بود که درحوزه مسائل فرهنگی واجتماعی شهرداری به تنهایی مسئول نیست و 400نهاد و دستگاه در شهر تهران هستند که همه به‌صورت موازی مشغول امور فرهنگی و اجتماعی هستند. محمد حقانی هم درباره نحوه واگذاری باغ‌کتاب، مجموعه بهاران، باغ‌موزه دفاع‌مقدس و باغ‌موزه قصر پرسید.

پیرهادی هم گفت: ما نیاز به آمایش مراکز فرهنگی در شهر تهران داریم . آخرین جلسه دیروز شورای شهر حاشیه‌هایی نیز داشت، موضوع مربوط به قطع تذکر عباس جدیدی به‌دلیل طولانی شدن آن از سوی رئیس شورا بود. به گفته چمران به‌دلیل کمبود وقت و طبق روال همیشگی هر عضو تنها 3دقیقه برای طرح تذکر خود وقت دارد اما عباس جدیدی در برابر این درخواست مقاومت کرده و سعی داشت هر طور شده تذکر خود را با وجود پایان وقت مقرر ادامه دهد. این موضوع به رد و بدل شدن سخنانی غیرمتعارف میان این عضو و رئیس شورای شهر انجامید.

جدول

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.