| کد خبر: 140417 |

نوسازی تنها 30 درصد بافت های فرسوده کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تنها 30 درصد بافت های فرسوده کشور مورد نوسازی واقع شده اند، گفت: تسهیلات دهی ارزان به انبوه سازان و همچنین خرده مالکان می تواند روند نوسازی بافت های فرسوده را رونق ببخشد.

تین نیوز

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تنها 30 درصد بافت های فرسوده کشور مورد نوسازی واقع شده اند، گفت: تسهیلات دهی ارزان به انبوه سازان و همچنین خرده مالکان می تواند روند نوسازی بافت های فرسوده را رونق ببخشد.

شهرام کوسه غراویبا اشاره به موافقت بانک مسکن نسبت به پرداخت 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن به انبوه سازان جهت ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از صندوق پس انداز مسکن یکم، گفت: این تسهیلات برای کاهش بافت فرسوده در کشور و همچنین مخاطرات احتمالی آن بوده است.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه بیش از یک سوم جمعیت کشور در بافت های فرسوده اسکان دارند، افزود: با تسهیلات دهی ارزان به انبوه سازان ساخت وساز در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری سرعت می گیرد.

نوسازی بافت فرسوده در ایران از میانگین جهانی کمتر است

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده در ایران از میانگین جهانی کمتر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه توجه ویژه ای به تامین مسکن و همچنین نوسازی بافت فرسوده شده، تسهیلات دهی بانک ها در حوزه احیا بافت فرسوده نخستین گام در راستای بهبود منظر شهری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه هزینه کرد در نوسازی بافت فرسوده مزایای بیشتری نسبت به ساخت و ساز در حاشیه شهرها یا حتی ارایه طرحی همچون مسکن مهر دارد، افزود: در ساخت مسکن مهر هزینه های بسیاری به کشور اعمال شد و هر چند نمی توان منکر خانه دار شدن قشر اعظمی از مردم به واسطه این طرح شد، اما متاسفانه آماده نبودن بسیاری از زیرساخت ها در این پروژه مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد کرد در صورتی که ساخت و ساز در بافت های فرسوده به علت آماده بودن بسیاری از امکانات و تجهیزات از بسیاری از هزینه کردهای اضافی می کاهد.

تهران پرچم دار بیشترین بافت فرسوده در کشور

کوسه غراوی با تاکید بر اینکه تأمین زیرساخت‌ در بافت شهری 50 درصد ارزان‌تر از اراضی جدید است، تصریح کرد: طبق گزارش های واصله کلانشهری همچون تهران بیشترین سهم را از بافت‌های فرسوده شهری دارند که تنها حدود 30 درصد آن بازسازی شده است که این رقم در مورد کشور نیز صدق می کند.

وی ادامه داد: تسهیلات دهی به انبوه سازان تا 100 درصد ارزش ملک اقدامی مثبت بوده که می تواند سهم نوسازی بافت های فرسوده را افزایش دهد، اما در این راستا باید کاهش نرخ سود تسهیلات نیز مدنظر قرار بگیرد تا اقبال برای اخذ این نوع وام ها افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تسهیلات نوسازی بافت فرسوده با رقم سود 8 درصد نیز اقدامی بوده که رغبت به ساخت و ساز در این بافت ها را بیشتر کرده است، گفت: متاسفانه کم بودن رقم تسهیلاتی که به افراد متقاضی نوسازی خانه های خود داده می شود یکی از عواملی است که نیاز به بازنگری در رقم این تسهیلات خرد را نشان می دهد.

وی ادامه داد:افزایش سقف تسهیلات مسکن برای نوسازی بافت های فرسوده همسو با ادامه روند کم بودن نرخ سود آن باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مسکن قرار بگیرد تا اقشار متوسط و ضعیف ساکن در این نوع واحدهای فرسوده و غیرکارآمد تشویق به احیای واحدهای خود شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بهره گیری از تجریبات کشورهای موفق در زمینه نوسازی بافت های فرسوده در جهت جلوگیری از هدر رفت منابع لازم است و کمیسیون عمران مجلس بارها در این باره اعلام آمادگی برای کمک به دولت کرده است./

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.