| کد خبر: 127361 |

وعده‌ها به سر آمد؛ بندر خشک خرم‌آباد هچمنان در اغمای شدید

در سال 93 شورای عالی آمایش کشور ایجاد بندر خشک ( یا پایانه درون مرزی) در خرم آباد و چند شهر دیگر را تصویب کرد و پس از ارائه استعلام های لازم به وزارت راه و شهرسازی، موافقت احداث بندر خشک در خرم آباد ابلاغ شد.

متاسفانه با وجود اینکه اکنون 3 سال از به تصویب رسیدن بندر خشک خرم آباد می گذرد، اما همچنان اقدامی در جهت اجرایی شدن این مجموعه انجام نشده و شاهد بلاتکلیف ماندن آن هستیم و انتظار می رود مسئولان به وعده های خود عمل کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از راه دانا، لرستان دارای ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه های مختلف تولیدی و اقتصادی بوده و با توجه به قرارگیری در کلیدرهای اصلی و محورهای مواصلاتی کشور این استان می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشورمان ایفا کند.
با این وجود بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این عقیده اند که برای توسعه لرستان نیازمند به تأمین زیرساخت ها و سرمایه گذاری های کلانی هستیم.
در سال 93 شورای عالی آمایش کشور ایجاد بندر خشک ( یا پایانه درون مرزی) در خرم آباد و چند شهر دیگر را تصویب کرد و پس از ارائه استعلام های لازم به وزارت راه و شهرسازی، موافقت احداث بندر خشک در خرم آباد ابلاغ شد.
 

 
 با این وجود اکنون بیش از 3 سال از ابلاغ این موافقت نامه می گذرد و شاهد آغاز عملیات اجرایی بندر خشک خرم آباد نیستیم.
به بیان دیگر تنها زمین مورد نیاز این مجموعه تأمین شده و به دلایل مختلفی پس از گذشت 3 سال اقدامی برای آغاز عملیات اجرایی صورت نگرفته است.
مجریان طرح احداث بندر خشک دلیل اصلی اجرایی نشدن این مجموعه را وجود معارضان محلی برای اراضی آن عنوان کرده و معتقدند در صورت برطرف شدن مشکل معارضان زمینه برای آغاز فعالیت این طرح بزرگ اقتصادی مهیا خواهد شد.
استاندار لرستان در سال های گذشته چندین بار از بلاتکلیف و اجرایی نشدن طرح بندر خشک خرم آباد ابراز نارضایتی کرده و حتی این موضوع را مصداق بارز فرصت سوزی دانسته است.
حال باید پرسید که  چرا با وجود تاکیدات مدیریت ارشد استان هنوز مشکلات و موانع موجود برای آغاز شدن عملیات اجرایی بندر خشک برطرف نمی شود.
 
مجوز احداث بندرخشک تنها به 5 استان کشور داده شده اما با وجود تاکیدات مکرر هنوز اقدامی در جهت احداث این زیرساخت مهم که می تواند نقش بسیار ویژه ای در توسعه اقتصادی لرستان و اشتغال زایی داشته باشد انجام نشده است.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته برای احداث این مجموعه بیش از 370 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت و برای حدود 700 نفر در بلند مدت شغل ایجاد می شود.
نباید بیش از 3 سال برای حل و فصل کردن موضوع معارضان زمان صرف کرد، انتظار می رود مسئولان هر چه سریعتر شرایط را برای عملیاتی کردن این طرح بزرگ در لرستان مهیا کنند.
با توجه به قرار گیری در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به نتیجه رساندن طرح هایی همچون بندر خشک باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد کمااینکه مقام معظم رهبری نیز تاکیدت ویژه ای بر موضوع تولید و اشتغال دارند.

وجود معارضان محلی عامل اصلی اجرایی نشدن بندر خشک
در همین زمینه مدیر عامل شرکت توسعه و عمران لرستان به عنوان مجری طرح احداث بندر خشک خرم آباد در گفت و گو با سفیر افلاک بیان کرد: مهمترین مانع ایجاد بندر خشک خرم آباد را باید وجود معارضان محلی دانست که همین موضوع باعث شده نتوان فعالیتمان را آغاز کنیم.
سید مجتبی صورتیان ادامه داد: بندر خشک خرم آباد در 124 هکتار زمین و در نزدیکی روستای چزال احداث خواهد شد، اما تحقق تمامی اهداف وابستگی شدیدی به حل و فصل شدن مشکل معارضان محلی این مجموعه دارد.
وی عنوان کرد: در صورت برطرف شدن مشکل معارضان به عنوان مجری طرح آمادگی لازم را برای آغاز عملیات اجرایی پروژه دارا هستیم.

لزوم حل و فصل شدن موانع توسط دستگاه حاکمیتی
این مسئول اظهار کرد: باید این مشکل توسط فرمانداری و استانداری لرستان به عنوان دستگاه های اصلی حاکمیتی برطرف شود.
مدیرعامل شرکت توسعه و عمران لرستان بیان کرد: مطمئنا با احداث بندر خشک در خرم آباد شاهد ایجاد یک پایانه درون مرزی در استان لرستان بوده و تمامی فعالیت های گمرکی به جای انجام شدن در مرزها در همین بندر خشک انجام می شوند.
وی عنوان می کند: با بهره برداری رسیدن از این مجموعه شاهد نقش ویژه آن در توسعه اقتصادی و ایجاد شغل های پایدار مستقیم و غیر مستقیم خواهیم بود و مطمئنا در میان مدت می تواند کمک زیادی به حل و فصل کردن چالش های اقتصادی لرستان کند.
به رغم تلاش های فراوان تحریریه پایگاه خبری سفیر افلاک برای منتشر کردن اظهارات نمایندگان خرم آباد در مجلس شورای اسلامی ارتباط با آنها میسر نشد.
این پایگاه خبری همچنان آماده دریافت اظهارات نمایندگاه مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در راستای پاسخ به آخرین وضعیت بندر خشک خرم آباد است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.