| کد خبر: 136995 |

کشاورزیان:

تحقق 14.2درصد اعتبارات نگهداری راه های روستایی

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با تاکید بر ضررورت توجه به راه های روستایی و فرعی کشور، گفت: از 3 هزار و 500 میلیارد اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه های روستایی سالانه رقمی در حدود 500 میلیارد محقق می شود.

تین نیوز

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با تاکید بر ضررورت توجه به راه های روستایی و فرعی کشور، گفت: از 3 هزار و 500 میلیارد اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه های روستایی سالانه رقمی در حدود 500 میلیارد محقق می شود.

داوود کشاورزیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با تاکید بر ضررورت توجه به راه های روستایی و فرعی کشور ، گفت: ما در کشور بیش از 110 هزار کیلومتر راه روستایی و بیش از 35 هزار کیلومتر راه فرعی داریم که نگهداری از این راه ها و همچنین ایمن سازی آن ها نیازمند اعتبارات کارآمد است.

معاون وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه راه های غیرشریانی که قسمت اعظم راه های فرعی و روستایی کشور را شامل می شود باید از محل اعتبارات و منابع استانی نگهداری شوند، افزود: متاسفانه به علت تنگنای اعتباری که در استان ها وجود دارد به ویژه در سال های اخیر که قیمت ارز و قیر افزایش پیدا کرده، اعتبارات عمرانی استانی جوابگوی نیازهای ما برای نگهداری راه های روستایی نیست.

وی ادامه داد: تلاش های بسیاری برای در نظر گرفتن ردیف ملی جهت ساخت و نگهداری راه های غیرشریانی صورت گرفته اما تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است و از آنجایی که نمی توان برای ساخت و نگهداری این راه ها به عوارض اکتفا کرد باید در بودجه تدبیری برای آن لحاظ شود.

کشاوریان با یادآوری پیشنهاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و همچنین وزارت راه وشهرسازی به نمایندگان در خصوص راهکار تامین منابع نگهداری راه روستایی، افزود: برای نگهداری تمامی راه ها اعم از شریانی و غیرشریانی درآمد پایدار دیده شود تا ما بتوانیم این راه ها را به موقع و کامل نگهداری کنیم در غیر این صورت حوادث بیشماری در این مسیرها رخ می دهد.

ضرورت در نظر گرفتن درآمد پایدار برای نگهداری راه ها

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همانطور که در همه دنیا و همه کشورها وضع عوارض بر سوخت مرسوم است در کشور ما نیز این درآمد می تواند راهکار خوب و منطقی برای نگهداری راه ها تلقی شود.

وی افزود: با درآمد حاصله از محل عوارض سوخت نگهداری راه ها و ایمن سازی آن ها ممکن می شود که این پیشنهاد به کمیسیون عمران مجلس داده شده و اکنون در دست بررسی است.

کشاورزیان گفت: در حال حاضر بر اساس محاسبات تقریبی برای نگهداری راه های غیرشریانی مانند فرعی و روستایی و بخشی از راه های اصلی بیش از 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار به صورت سالانه نیازمندیم.

وی با بیان اینکه از میزان اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه های روستایی کشور رقمی در حدود 500 میلیارد تومان هر ساله تامین می شود، افزود: تفاوت فاحشی میان اعتبارات مورد نیاز برای این مهم و اعتبارات محقق شده وجود دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ادامه داد: کمبود اعتبار می تواند ایمنی راه ها را زیر سوال ببرد زیرا برای ایمن سازی راه ها، خط کشی، نصب تابلو، اصلاح نقاط حادثه خیز و اقداماتی از این دست نیازمند اعتبار هستیم و وقتی تنگنای اعتباری داشته باشیم هر نوع اتفاقی ناگوار متصور است.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.