| کد خبر: 135053 |

و باز داستان صیادی کشتی‎های چینی در آبهای ایران؛

آنها کف دریا را هم جارو می‎کنند

کشتی‎های چینی که صیادی‎شان در آب‎های جنوبی ایران داستان‎ساز شده، پا را فراتر گذاشته و آن‎گونه که مدیرعامل یک شرکت تعاونی صیادان می‎گوید در آب‎های ساحلی و کمتر از عمق 200 متر نیز دیده شده‎اند.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان پشت‌شهر بندرعباس  درباره جولان کشتی‎های چینی در آب‎های خلیج فارس گفت: با وجود اینکه سازمان شیلات چند سال است اعلام کرده بود که جمعیت صیادی هرمزگان و سیستان و بلوچستان از حد معمول زیادتر شده است و دریا  ظرفیت این همه صیاد را ندارد، مجوز صید به کشتی‎های چینی داده است که مانند شناورهای صیادی ایرانی نیستند و نه تنها همه نوع ماهی صید کرده بلکه کف دریا را هم جارو می‎کنند.

 

بهنام بقاپور در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز با اشاره به اینکه فعالیت کشتی‎های صیادی چینی در آب‎های خلیج فارس خلاف قانون است، اظهار کرد: سازمان شیلات ایران برای توجیه این اقدام خود اعلام می‎کند که این کشتی‎ها فقط برای صید ماهی میکتوفیده یا همان فانوس ماهی، که یک نوع ماهی مهاجر در آب‎های عمیق است، فعالیت می‎کنند این در حالی است که کشتی‎های صیادی چینی در آب‎های کمتر از عمق 200 متر و آب‎های ساحلی نیز دیده شده‎اند.

 

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال‎های گذشته نیز کشتی‎های صنعتی خود ایران نیز این ماهی ‎ها را صید می‎کرد که تعداد آنها کمتر بود و در آب‌های عمیق مشغول به صید بودند اما متاسفانه از سال 95 چینی‎ها وارد شدند تا جایی که اکنون 56 فروند کشتی صیادی چینی از آب‎های شرق استان هرمزگان تا آب‎های سیستان و بلوچستان مشغول به صیادی هستند که قرار است تا سال 99 به 150 فروند برسند.

 

وی تصریح کرد: بنابراین با وجود فعالیت آنها در آب‎هایی با عمق زیر 200 متر همه ماهی‎ها صید آنها شده و دیگر ذخیره‎ای برای صیادان بومی نخواهد ماند زیرا صید ترال به عنوان یک نوع صید مخرب شناخته می‎شود که نه تنها همه آبزیان را صید کرده بلکه به سواحل هرمزگان و سیستان و بلوچستان که مرجانی و صخره‎ای است، آسیب‎های جبران ناپذیر محیط‌‎زیستی وارد می‎کند.

 

بقاپور تصریح کرد: زمانی که کشتی‎های چینی در اسکله تخلیه می‎شوند ما مشاهده می‎کنیم که بخشی از صید آنها را نیز ماهی‎هایی غیر از یال‎اسبی و میکتوفیده تشکیل می‎دهد در صورتی که کشتی‌های چینی فقط باید دو نوع آبزی نامبرده را صید کنند.

 

وی با بیان اینکه به همین ترتیب فعالیت کشتی‎های صیادی چینی موجب شده‎ است ذخایر آبزیان در دریای خلیج فارس با کمبود شدیدتری مواجه شود، یادآور شد: این اتفاقات موجب شد تا تعداد زیادی از صیادان و لنجداران در بندرعباس بیکار شوند به صورتی که اکنون از 150 لنج صیادی فعال در تعاونی پشت شهر و شرکت تعاونی سورو فقط حدود50 لنج باقی مانده و فعالیت می‎کنند.

 

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی پشت شهر بندرعباس افزود: این در حالی است که در هر لنج حداقل 10 نفر مشغول به کار هستند بنابراین بیکاری و از رده خارج شدن حدود 100 لنج صیادی می‎تواند جامعه بزرگی از مردم را دچار بحران اقتصادی کند.

 

وی با بیان اینکه کشتی‎های صید صنعتی چینی باید از آب‎های خلیج فارس خارج و به آب‎های عمان هدایت شوند، خاطرنشان کرد: آب‎های خلیج فارس که تحت حاکمیت ایران قرار دارد باید مختص صیادان بومی و شناورهای کشور خودمان باشد که نه تنها با معضل بیکاری صیادان مواجه نشویم بلکه ذخایر آبزی و شرایط محیط‌زیستی این منطقه نیز حفظ شود.

 

بقاپور تصریح کرد: متاسفانه اکنون آب‌های جزیره ابوموسی، جزیره هنگام، جزیره تنب کوچک و بزرگ از هرگونه ذخایر ماهی خالی است.

 

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات  مذکور ، دولت باید به حمایت از صیادان برخیزد و با تدوین طرح‎ها و بسته‎های حمایتی در قالب تسهیلات، شرایط صیادی را برای صیادان آسان‌تر کند این در حالی است که دولت برای صیادان چینی تسهیلات ایجاد کرده است به صورتی که کشتی‎های آنها سوخت را به قیمت یارانه‎ای و همچون صیادان ایرانی دریافت می‎کنند.

 

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی پشت‌شهر در بندرعباس افزود: در گذشته شیلات در تهیه ادوات صیادی و به روز کردن تجهیزات به صیادان و لنجداران کمک می‎کرد اما اکنون از کم‌ترین تا اصلی‌ترین ادوات را خود ما باید خریداری کنیم و دیگر هیچ کمکی از جانب شیلات به ما تعلق نمی‎گیرد.

 

منبع: پایگاه خبری مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.