| کد خبر: 128800 |

برای صیانت از نام خلیج‎فارس چه کرده‎ایم؟

تین نیوز

مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس درباره صیانت از نام خلیج فارس و تصحیح آن در اسناد و مدارک و اطلس‎های دیگر کشورها گفت:متاسفانه علیرغم اینکه با نهادهای مختلف مکاتبه کردیم و آنها را به همکاری دعوت کردیم اما هیچ گونه همکاری موثر و عملیاتی با ما انجام ندادند.

 

به گزارش مارین تایمز، روزبه پارساپور همزمان، با روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: وزارت امور خارجه در بعضی موارد اسناد و مدارکی را که ما در اختیار نداشتیم به منظور چاپ و نشر آنها در قالب کتاب الکترونیک به زبان‎های مختلف در اختیار ما گذاشتند اما از لحاظ کمک مادی و عملیاتی هیچ اقدامی نکردند.

 

وی با اشاره به اینکه همه اقدامات مرکز مطالعات خلیج فارس با هزینه خود مرکز و بدون اتکا به دولت بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‎های اعراب برای ثبت نام نادرست و تحریف شده خلیج فارس، به نظر انگیزه‎ای در دولتمردان برای دفاع از این نام و هویت ملی و فرهنگی وجود ندارد.

 

پارساپور افزود: این در حالی است که باید یک اتاق فکر با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و چند نهاد دیگر حتی موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب شکل گیرد که بتوانیم بهترین روش‎ها را برای دفاع از نام خلیج فارس و برخورد با کشورهایی که نام تحریف شده را استفاده می‎کنند، شناسایی و به کار ببریم.

 

وی با تاکید بر اینکه  برای دفاع از نام خلیج فارس نیازمند تشکیل اتاق فکر هستیم، تصریح کرد: دست ما به‎عنوان یک نهاد مردم نهاد بسته و کوتاه است و به کمک دولتمردان نیاز داریم، این در حالی است که اعراب برای کار غیرقانونی و نامشروع خود در تحرف نام خلیج فارس، هزینه می‎کنند اما ما دفاع از این هویت چندین هزارساله را رها کرده‌ایم.

 

اصلاح نام خلیج فارس در اطلس هند

مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس بیان کرد: این مرکز از سال 87 به همراه چند نفر از استادان و پژوهشگران به‌منظور دفاع و صیانت از نام خلیج فارس به عنوان یکی از منابع ملی کشور تشکیل شد و مهم‌ترین اقدامات آن رصد مطبوعات، کتاب‎ها و اطلس‎های کشورهای دیگر به منظور به کار بردن نام خلیج فارس است.

 

وی افزود: در همین راستا ما اطلس‎ها و یا مدارکی را که نام جعلی خلیج فارس را به کار برده‎اند شناسایی می‎کنیم و با مکاتبه با آنها سابقه تاریخی نام خلیج فارس و لزوم کاربرد این نام تاریخی را یادآوری می کنیم.

 

پارساپور درباره اقدامات این مرکز گفت: یکی از موفق‌ترین اقدامات مرکز مطالعات خلیج فارس اصلاح نام جعلی این پیکره آبی در اطلس کشور هند بود که در آن از نام جعلی استفاده شده بود به همین منظور از سه سال گذشته تا کنون با مکاتبه و رایزنی‎های مداوم  سرانجام توانستیم ثابت کنیم نام درست این دریا خلیج فارس است به طوری که در اطلس سال 2016 این کشور نام این دریا به نام خلیج فارس ثبت و تصحیح شد.

 

وی با اشاره به اینکه همین دستاورد را درخصوص کشورهای استرالیا و ترکیه نیز داریم، افزود: در حال تهیه یک کتابچه الکترونیکی هستیم تا بتوانیم کشورهایی مانند مصر را که سبقه تاریخی و فرهنگی دارند به ثبت  و کاربرد نام  تاریخی خلیج فارس دعوت و مجاب  کنیم.

 

وی درباره همکاری سازمان ملل با ایران در دفاع از نام خلیج فارس با بیان اینکه ما توانسته‎ایم از سازمان IMO (سازمان  بین المللی دریانوردی) برای نام خلیج فارس گواهینامه بگیریم، گفت: سازمان ملل نیز چندین بار  بخشنامه به کشورهای مختلف ابلاغ کرده است که نام درست این دریا، خلیج فارس است و آنها را به استفاده از این نام دعوت کرده است.

پارساپور تاکید کرد: خلیج فارس، شناسنامه و هویت ملی ایران است و چندین هزار سال سبقه دارد و اگر نام این دریا به هر طریقی تغییر کند عقبه استراتژیک، سیاسی، امنیتی و جغرافیایی نه تنها برای ما بلکه برای منطقه دارد و تاثیر شگرفی بر امنیت منطقه می‎گذارد که بیشترین ضرر آن به ایران خواهد رسید.

 

از مقامات ایرانی گلایه مندیم

در ادامه، رئیس موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب با اظهار گلایه از بی‎توجهی مقامات ایرانی به اقدامات بین‎المللی در زمینه جلوه دادن نام صحیح خلیج‌فارس به جهانیان به خبرنگار مارین‎تایمز گفت: متاسفانه با وجود تلاش مضاعف و همت اعراب در زمینه جعل نام خلیج فارس، اقدامات و تلاش‎های ایران به صورت مقطعی و پراکنده بوده است.

 

محمدرضا سحاب اظهار کرد: این در حالی است که در همایش‎ها، کنفرانس‌ها و جلسات مختلف اعلام کرده‎ایم که حفاظت و صیانت از نام خلیج فارس باید در خارج از کشور و در مجامع بین‎المللی صورت گیرد، زیرا نه تنها در ایران همه مردم به فارس بودن این خلیج اعتقاد قلبی دارند بلکه برخی کشورهای دیگر نیز به این موضوع اذعان و آن را قبول دارند اما به دلایلی نمی‎توانند از  نام خلیج فارس استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه خلیج فارس حقیقتی است که فقط باید آن را به جهانیان نشان دهیم و نیازی به اثبات آن نیست، افزود: ما باید بتوانیم نمایشگاه و همایش‎های مختلف در کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای اروپایی برگزار کنیم تا بتوانیم به این خواسته خود تحقق بخشیم، این در حالی است که  این موضوع را فراموش کرده‎ایم اما شیوخ عرب در این راه هزینه های گزاف می‎کنند و در پی برگزاری همایش‎ها و نمایشگاه‎های مختلف هستند.

 

سحاب با یادآوری اینکه چندسال قبل یکی از شیوخ تحصیلکرده و بنام عرب با پرداخت یک میلیون و 450 هزار دلار بخشش! به دنبال برگزاری همایش و نمایشگاه در دانشگاه مک ماستر (Mc Master) کانادا بود، تصریح کرد: متاسفانه این  موضوع به دلیل عدم اقدام به‎موقع ایران  انجام شد و ما فقط توانستیم از دانشجویان ایرانی بخواهیم با شرکت درجلسه و سوالهای مکرر در باره اصالت نام خلیج فارس در نقشه های ارائه شده در نمایشگاه تا حدودی اقدامات آنان را خنثی کنیم ما  باید بدانیم که اعراب بیکار نمی‎نشینند و صبر نمی‎کنند بلکه به‎جد به دنبال تصاحب نام خلیج فارس هستند.

 

وی تاکید کرد: ما برای  حفظ  و بیان اصالت نام خلیج فارس در جهان نیازی به این هزینه‎های گزاف نداریم بلکه می‎توانیم با 100 هزار دلار نمایشگاهی در یکی از کشورهای اروپایی برگزار کنیم و از افراد ذیصلاح برای شرکت در آن نمایشگاه دعوت به عمل آوریم.

رئیس موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب با بیان اینکه این درخواست‎ها بارها و بارها به وزارت ارشاد و وزارت امور خارجه اعلام شده است، گفت: اما متاسفانه هنوز اقدامی از سوی این وزارتخانه‎ها  انجام نشده است و هرچه گفته می‎شود در حد شعار باقی مانده است.

 

وی با اشاره به اقدام زنده‌یاد استاد عباس سحاب برای برگزاری نمایشگاهی در تهران در سال 1345 و نمایش اسناد و مدارک خلیج فارس و پس از آن تبدیل این اسناد به اطلس خلیج فارس و انتشار به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، خاطرنشان کرد: برگزاری  این نمایشگاه دستاوردهای بسیار خوبی داشت زیرا خبرنگاران و عکاسان خبرگزاریهای بین المللی در  این نمایشگاه حضور داشتند و به خوبی آن را منعکس کردند اما متاسفانه دیگر از این اقدامات صورت نگرفت.

 

سحاب گفت: به دنبال  این سه جلد اطلس خلیج فارس،  سه جلد دیگر از این اطلس تدوین شد ، که یکی از آنها را وزارت امور خارجه منتشر کرد که قرار بود به صورت رایگان باشد اما متاسفانه در یکی از نمایشگاه‌های اروپایی به قیمت 200 یورو برای فروش ارایه می‎شد. این در حالی بود که یکی از موسسه‎های جغرافیایی اعراب اطلسی را که نام خلیج فارس در آن تحریف شده بود به رایگان به بازدید کنندگان هدیه می‎کرد.

 

این استاد برجسته جغرافیا تاکید کرد: اگر همان سالی که برای نخستین بار عبدالکریم قاسم و پس از آن جمال عبدالناصر چنین خطایی را مرتکب شده بودند ایران با آنها قاطعانه برخورد کرده بود  دیگر شاهد تحریف  نام خلیج فارس نبودیم ما متاسفانه ایران از همان ابتدا با جدیت برخورد نکردیم.  

 

رئیس موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب گفت: بزرگ‎ترین مشکل ما با اتحادیه عرب است،یادآور شد: اکثر دانشمندان عربی، باور قلبی دارند که اسم این پهنه آبی خلیج فارس است؛ اما دولتشان به آنها اجازه نمی‎دهد که از  این نام استفاده کنند. برخی کشورها هم مانند الجزیره، مراکشنام خلیج فارس ا قبول دارند اما با وجود هزاران کیلومتر فاصله با خلیج فارس بعلت دستور اتحادیه عرب نمی‎توانند نام درست را به کار برند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.