| کد خبر: 10199 |

◄ راه‌اندازی ناوگان داخلی فلایت چک تا شش ماه آینده

تین نیوز | معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور از راه‌اندازی ناوگان داخلی فلایت چک تا 6 ماه آینده خبر داد.

به‌گزارش تین نیوز از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور، ابراهیم شوشتری در حاشیه همایش مدیران ستادی و فرودگاهی کشور گزارشی از مشكلات و اقدامات انجام شده توسط حوزه معاونت عملیات هوانوردی در خصوص انجام وارسی پروازی از سامانه‌های كمك ناوبری پس از حادثه سقوط هواپیمایی فلایت‌چك سازمان عملیات وارسی پروازی ارائه داد.

وی با اشاره به خرابی‌ها‌ی پی‌درپی پنل FIS هواپیمای فلایت‌چك و طولانی بودن چك سرویس هواپیماهای مذكور گفت: تقریبا از سال 88 تمدید عملیاتی شدن سیستم به مدت زمان بیشتری نیاز داشت که این امر كم‌كم به بحران تبدیل شد.

شوشتری ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از EXPIRE شدن، كارشناسان و متخصصان بخش الكترونیك فرودگاه‌ها پس از اطمینان از چك‌های زمینی سیستم، مستندات خود را كه در قالب  فرم مخصوص گراند چك است به همراه گزارش عدم انحراف سیستم توسط حداقل 2 پرواز (MAIN CARRIER) از طریق مدیر فرودگاه مربوطه به اداره‌كل ارتباطات و ناوبری ارسال و این اداره‌كل پس از بررسی، تقاضای تمدید عملیاتی را از طریق معاونت عملیاتی شركت به سازمان هواپیمایی كشوری ارسال و سازمان نیز با توجه به سابقه دستگاه، تمدید را صادر می‌کرد.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور بیان داشت: با خرید هواپیمای فالكن 2000 و مطرح‌شدن استفاده از توان شركت‌های خارجی برای وارسی پروازی از سیستم‌های كمك‌ناوبری، موضوع مذکور توسط واحد وارسی پروازی سازمان هواپیمایی كشوری به‌صورت جدی پیگیری شد و سازمان و استاندارد پرواز پروسه‌یی را تعریف کرد كه با استفاده از هواپیمای فالكن 2000 (كه مجهز به FIS نبود) و با تعبیه یك دستگاه آنالایزر در داخل هواپیمای جدید می‌توانند پس از چك پروازی دستگاه‌ها به این روش، زمان و بازه تمدیدی را بیشتر کنند.

شوشتری افزود: پس از سقوط هواپیمای فلایت چک در تاریخ 12/12/92 به‌منظور بررسی و حل این مشكلات، جلسات متعددی در معاونت‌های سازمان هواپیمایی كشوری، رییس سازمان، شركت فرودگاه‌های كشور و دفتر مقام عالی وزارت مسكن و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی برگزار و در خصوص برنامه‌های كوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت بحث و بررسی‌های كارشناسی انجام گرفت.

وی گفت: به موازات این جلسات، كارشناسان و نمایندگان شركت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی كشوری نیز در اجرای ارائه راهكارهای كوتاه‌مدت با بررسی عوامل Risk Factor در كلیه سیستم‌های ناوبری، درصدد تمدید این سیستم‌ها تا پایان اردیبهشت شدند که نتایج این جلسات در مدت چند روز عملی و بخش عمده‌یی از سیستم‌های كمك ناوبری معتبر شد.

وی اضافه کرد: در 27 فروردین ماه امسال، جلسه‌یی در شورای امنیت ملی با حضور نمایندگان ذیربط در سازمان هواپیمایی كشوری، شركت فرودگاه‌های كشور، نیروهای مسلح و سایر نهادها و ارگان‌های مربوطه با حضور قائم‌مقام عالی وزارت مسكن و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی برگزار و مقرر شد پس از دعوت از فلایت‌چك خارجی و انجام وارسی پروازی در بازه زمانی 6 ماهه، انجام امور توسط كرو پروازی ایرانی انجام شود.

شوشتری در ادامه تصریح کرد: گزینه مناسب برای عبور از این بحران اجاره هواپیما وارسی پرواز از كشور پاكستان بود بنابراین مراودات اداری در کوتاهترین زمان انجام و قرارداد فی مابین شركت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی كشوری ایران از یك طرف و سازمان هواپیمایی كشور پاكستان از طرف دیگر منعقد شد.

وی در ادامه گزارش می‌افزاید: طبق این قرارداد مقرر شد یك فروند هواپیمای Beach Craft 200 با پنل Aerodata در مدت 20 روز از ششم ژوئن 2014سیستم‌های كمك‌ناوبری بخشی از كشور را وارسی کند.

پس از امضای توافقنامه، هماهنگی‌ها‌یی بین سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط شامل شورای عالی امنیت ملی، ستاد کل، آجا، سپاه حفاظت، شرکت و سازمان در ارتباط با انجام عملیات توسط فلایت چك پاكستانی شد كه با توجه به دخیل بودن ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف حجم زیادی از نامه‌نگاری‌ها و هماهنگی‌ها را جهت دریافت ویزا، سوختگیری، Handling ترانسپورت، هتل و ... می‌طلبید.

وی ادامه داد: همه امور به‌خوبی در جریان بود که روز چهارشنبه 14خرداد ماه امسال پیرو پیگیری‌های آجا، جلسه‌ ای 4 ساعته در شورا برگزار و موضوع ابطال یا تاخیر ورود هواپیما مطرح و مقرر شد دلایلی مطرح شود.

شوشتری اظهار داشت: روز پنج‌شنبه 15 خرداد علی‌رغم تایید مجدد ورود هواپیما، پاکستان امکان ورود را نداشت که این بار نیز دو هفته به تاخیر افتاد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارائه سرویس به 10 کشور توسط دو هواپیمای مجهز، قدمت برخی از دستگاه‌ها و عدم امکان درخواست تمدید توسط شرکت فرودگاه‌ها، عدم امکان تمدید برخی از دستگاه‌ها توسط سازمان بدون استفاده از هواپیمای فالکن 2000، ادامه این وضع منجر به نداشتن طرح‌های ورودی و خروجی می‌شود. بنابراین با توجه به وضعیت جوی در ماه‌های آینده، موظف هستیم ناوگان داخلی فلایت چک را ظرف 6 ماه آینده راه‌اندازی کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.