| کد خبر: 240917 |

◄ چگونه یک جاده کمتر از چند سال از بهره برداری نا امن شد؟

باربکان ها یا منافذ زهکشی آب در دیوارهای حایل و ضامن تاثیر بسزایی در کاهش فشار منفذی آب در پشت دیوار و افزایش ضریب اطمینان پایداری دیوارهای نگهبان دارند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل گفت: باربکان ها یا منافذ زهکشی آب در دیوارهای حایل و ضامن تاثیر بسزایی در کاهش فشار منفذی آب در پشت دیوار و افزایش ضریب اطمینان پایداری دیوارهای نگهبان دارند.

به گزارش تین نیوز، رضا مرادی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: این منافذ همراه با بلوکاژ پشت دیوارهای نگهبان طبق آیین نامه های راهسازی، باعث هدایت آب های نفوذی در خاک های  ریزدانه اشباع و جلوگیری از فشار هیدرولیکی افقی آب به دیوار می شوند.

او با بیان این که دیوارهای بتونی محور زیرآب به شیرگاه (محور سوادکوه) در چند سال گذشته احداث شده اند، عنوان کرد: به دلیل عدم بازگشایی این منافذ توسط نیروهای انسانی یا تجهیزات متناسب، همچنین فقدان تامین شرایط سنگ چینی پشت آنها، عملکرد این منافذ در بارندگی های گذشته کلا از بین رفته و دیگر هیچ کارایی در هدایت آب های درون بافتی خاک های پشت دیوار و بالادست آن ندارند.

بیشتر بخوانید:

جاده های نوسازی که در کمتر از چند سال، نقاط سانحه خیز می شوند

به گزارش تین نیوز، مرادی ادامه داد: عدم کارایی این باربکان ها در دیوارهای مسیر مذکور موجب شده رانش و زمین لغزش خاک های اشباع بالادست دیوار در اثر عدم هدایت صحیح و به موقع آب درون بافتی خاک، از روی دیوار حایل به روی جاده سرازیر گردد که موجب ناامنی در سطح راه و کاهش عرض مفید جاده شده است.

این کارشناس تاکید کرد: اما سوال اساسی این است که راهی که کمتر از چند سال از بهره برداری آن می گذرد توسط چه کسانی در دستگاه نظارت و کارفرمایی تحویل گرفته شده که این گونه ناکارآمد و فاقد کارایی لازم در هدایت آب خاک های اشباع بالادست و پشت دیوار است؟

او افزود: چرا نباید بدیهی ترین مشخصات و آیین نامه های مستند راهسازی در راه های جدید الاحداث مورد اتقان و اجرا توسط مجریان و دستگاه های ذیربط دولت قرار گیرد؟

مرادی عنوان کرد: چرا بهره برداران و متولیان راه ها به این موضوع مهم  نگهداری و ایمنی راه توجه و اهتمامی ندارند که این گونه راه در معرض خطر و نامنی قرار گرفته است؟

مرادی گفت: چرا هیچ متدولوژی مشخصی در رفع مشکلات موجود و ترمیم آسیب های وارده از سوی متولیان راه ها صورت نمی گیرد؟ و چراهای ....

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.