| کد خبر: 44184 |

وبلاگ تین نیوز، میلاد باستانی | سقوط یک فروند هواپیمای DC3 در سال 1331 مقدمات ثبت و تاسیس هواپیمایی ملی ایران (هما) را فراهم آورد.

قبل از ایران ایر، شرکتی با نام "هواپیمایی ایران" وجود داشت که که تا سال 1327 سانحه ای نداشت.

از این سال تا سال 1331 هواپیمایی ایران، سه سانحه در سال های 1948، 1951 و 1952 داشت که تلفات دو سانحه اول شدید و قابل توجه نبود اما سانحه سوم، نخستین سانحه تأسف انگیز هواپیمای مسافربری در ایران بود.

در روز 4 دی ماه 1331 پرواز شیراز-اصفهان-تهران به دلیل مه غلیظ و دید بسیار کم خلبان، در هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد. خلبان موفق به کنترل هواپیما نشد و هواپیمای DC3 به زمین برخورد کرد و آتش گرفت.

در این سانحه هواپیما به طور کامل از بین رفت و به روایتی 22 نفر و طبق اعلام ایکائو، 27 نفر در این سانحه جان باختند و فقط یک نفر به نام آقای "عدل" زنده ماند که گفته می شد، بعد از این سانحه، از یک سانحه هوایی دیگر نیز جان سالم به در برده بود.

صراف معروف شیراز، "رجبعلی هوایی" مکرر با پرواز های شیراز - تهران، مقدار زیادی پول به تهران ارسال می کرد اما در آن زمان به دلیل اینکه هزینه ارسال پول هنگفت توسط بانک زیاد بود؛ جناب هوایی تصمیم گرفت پول هایش را با هواپیما به تهران ارسال کند. طبق معمول این صراف در این پرواز هم مقدار زیادی پول به شکل اسکناس نقد داشت که پس از سقوط هواپیما، اسکناس ها در محل سانحه پراکنده شده بودند.

داستان بررسی این سانحه را در یک مطلب جداگانه به تفصیل ارائه خواهم داد.

بعد از این سانحه، نیاز به تاسیس یک شرکت هوایی (دولتی) در ایران احساس شد و به همین منظور در 5 اسفند 1340 هواپیمایی ملی ایران شکل گرفت و در 29 اسفند با سرمایه 17 میلیون تومان به ثبت رسید.

هواپیمایی ملی ایران (هما) سپس شرکت "هواپیمایی ایران" را خریداری کرد و دارایی ها و بدهی های این شرکت را در اختیار گرفت.

تیمسار "علی محمد خادمی" که رئیس وقت ستاد نیروی هوایی بود به سمت مدیر عامل هما منصوب شد. وی تجربه پرواز با هواپیماهای بازرگانی و فرماندهی ناوگان حمل و نقل هوایی را داشت.

فکر ایجاد یک ایرلاین ملی زمانی قوت گرفت که به دستور دکتر محمد مصدق، هواپیمایی ایران در حدود 40 روز تعطیل شد تا سقوط هواپیمای دی سی 3 ایر شرکت بررسی شود.

پس از آن بود که در نشست های متعدد، مقامات دولتی به این نتیجه رسیدند که هیچ کدام از دو ایرلاین موجود در ایران (هواپیمایی ایران و پارس) جوابگوی نیاز های هوانوردی ایران نیستند و در نهایت دولت تصمیم به ملی کردن هواپیمایی گرفت.

نام لاتین این هواپیمایی IRAN NATIONAL AIRLINES بود که به جهت اینکه تنها 30 سال از تغییر نام کشور، از پرشیا به ایران می گذشت، بسیاری از کشورها گمان می کردند که هما یک ایرلاین عربی است.از آنجایی که این مدیران هما و ایرانیان، این مسئله را برنمی تافتند، نام این شرکت به IRAN AIR, THE AIRLINES OF PERSIA تغییر و روی بدنه هواپیماها درج شد اما دیری نپایید که این نام نیز با مخالفت پادشاه وقت ایران به IRAN AIR تغییر یافت.

اولین هواپیمای جت هما، بوئینگ 727 بود و اولین پرواز خارجی ایران ایر با هواپیمای جت در 13 تیر 1344 و در ساعت 12:34 به مقصد اروپا بود.

از مارس 1976 تا 1977 پنج فروند بوئینگ 747 اس پی هم دریافت کردند تا بعد از پن امریکن دومین ایرلاین جهان باشند که این نوع هواپیما را خریداری می کنند.

در سال 1975، شش فروند ایرباس نیز خریداری شد و ایران ایر رکورد طولانی ترین پرواز دنیا را با پرواز تهران-نیویورک، شکست.

تیمسار خادمی پس از 17 سال، هواپیمایی ملی ایران را به اوج افتخار در صنعت هوانوردی رساند و نام این شرکت در همه جای دنیا زبانزد مسافران هوایی بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دلایلی چند از جمله تحریم های غرب علیه ایران، روند نزولی این ایرلاین آغاز شد ولی همچنان مسافران هوایی را با زیباترین لوگوی جهان، حمل می کند.

بیش از نیم قرن از تاسیس این شرکت گذشته است و تنها گذشته درخشان هما، دلخوشی علاقه مندان و کارکنان هوانوردی ایران است.

به امید رسیدن دوباره هما به قله افتخار.
 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • انوش نوش آبادی 0 0

    کاش به جای تکرار تاریخچه با کالبد شکافی مشکلات موجود این شرکت و ارائه راهکار مناسب هما را در راه رسیدن به همان قله ای که خواهانی می رساندی جناب باستانی

  • کیهان 0 0

    هواپیمایی ملی ایران(هما)، همواره نشان افتخار ایران است. باشد که با تصمیمات درست دولتمردان در راستای حمایت از این نشان با ارزشی که سالها چتر حمایتی خود را بر وزارتخانه هایی نظیر آموزش و پرورش و … گسترانده بود، این شرکت جان تازه ای گرفته و به عرصه اول جهانی بازگردد، زیرا که جایگاه کنونی این شرکت نه برازنده نشان والای خود شرکت و نه برازنده ایران عزیر است.

  • آرمان بیات 0 0

    با سلام جناب نوش آبادی عزیز کالد شکافی موجود را همه عزیزان و کارشناسان صنعت هوانوردی ایران انجام داده اند و به خوب یچالش های موجود را می دانند، اما کسانی که باید این چالش ها را گوش بدهند تا بستر تصمیم سازی و تصمیم گیری را فراهم کنند کسانی هستند که در مسند مدیریت نشسته اند. شخص شما به عنوان یکی از مدیران ارشد هواپیمایی جمهوری اسلامی که سالهاست بر این پست تکیه زده اید، در قبال تمام چالش ها چه کرده اید؟ در قبال اشاعه فرهنگ هوانوردی مشخصاً فرهنگ و میراثتاریخی نام هما چه کرده اید؟ فارغ از هر گونه برداشت های سیاسی، در راستای شناساندن مرحوم خادمی به عنوان پدر " هما " چه کرده اید؟ وقتی برند و نماد " هما " در سال گذشته به عنوان زیباترین نماد شرکت های هواپیمایی مطرح شد، چه سر و صدای رسانه ای راه انداختید، بدون آنکه نامی از مرحوم خادمی و آقای زهرابیان طراح این نشان و بیانی از تاریخ طراحی این لوگو به زبان بیاورید. آقای باستانی بسیار زیبا گفتند و من به عنوان یک عضو کوپک هوانوردی ایران که هیچ منافعی هم در این زمینه ندارم، فرمایشات ایشان را تأئید می کنم و این گونه تکمیل می کنم مشخصاً به شما و دیگر مدیران ارشد هما و هوانوردی ایران تأکید می کنم که: مادامی که تاریخ را خوب ندانید و گذشته را به خوبی کنکاش و بررسی نکنید، نمی دانید و نمی توانید متوجه بشوید در چه جایگاهی هستید تا بر اساس آن استراتژی و چشم انداز را تدوین کنید. الان شما چه مطالعاتی در گذشته هما انجام دادید؟ گذشته برای تاریخ نگاری منظورم نیست، تنها هدف و منظور من کالبد شکافی از این تاریخ است. آیا یک بار نشسته اید بررسی و مطالعه کنید که چرا مرحوم خادمی موفق بود؟ چرا در طول ۱۷ سال نام هما را جهانی کرد؟ چرا در بیست ششمین اجلاس ایکائو در تهران ایشان در سال ۱۹۷۰ به عنوان رئیس این انجمن بین المللی انتخاب شد؟ چرا نیروی انسانی هما بهترین و با غیرت ترین پرسنل بودند؟ که هنوز که هنوزه وقتی صحبت از نام هما و ایران ایر و نشان هما می شود اشک در چشمانشان حلقه می زند؟ می دانید دلیل آن چه بود؟ من عرض می کنم خدمت شما، در آن مقطع خادمی برای جذب پرسنل متخصص و اداری خود بدون استثنا از همه تست IQ می گرفت. خوب برای خلبان یا مکانسین یا مهماندار شاید طبیعی به نظر برسد، اما چرا برای همه؟ چون مرحوم خادمی اعتقاد داشت اگر پرسنل یک قدم برای هما بر می دارند، هما باید ۲ قدم برای پرسنل بردارد، و قدم دوم که همچون خدمات و مزایا و حواشی حمایتی از پرسنل است مشمول هزینه برای هماست. می گفت تست IQ می گیرم تا شخصیت این فرد را بفهمم، درک و شعورش را بفهمم تا ببینم قدم دوم هما را می فهمد یا خیر؟ اگر بفهمد، ۲ چندان برای هما تلاش می کند، غیرت به خرج می دهد، جانش را هم می دهد و در نهایت راندمان و خروجی افزایش پیدا می کند، اما اگر نفهمد، قدم دوم هما تنها یک هزینه بی فایده است. خادمی اعتقاد داشت اشخاصی به خانواده هما باید بپیوندند که ذات و شخصیت درستی داشته باشند. وی اعتقاد داشت که پرسنل با آموزش های حین خدمت دانشمند می شوند، اما ذات یک نفر اگر خراب باشد هیچ وقت درست نمی شود. آقای نوش آبادی عزیز، الان چه؟ آیا این گونه است؟ خادمی این کارها را کرد که نام ایران ایر جهانی شد، رشد و توسعه تنها از ۲ راه می گذرد، مدیر متخصص در امر مدیریت و پرسنل و سرمایه های انسانی مطلوب. آیا شخص شما به عنوان مدیرکل روابط عمومی، می دانید اولین مدیرعامل هما و یا دومین و یا سومین آن پس از انقلاب شکوهمند اسلامی مان که بودند؟ اصلاً کجا هستند؟ آیا می دانستید همین چارت تشکیلاتی موجود و سلسله مراتب سازمانی ادارات هما را چه شرکت و کمپانی تدوین کرد؟ آیا واحد طرح و برنامه و خدمات مدیریت هما را که مغز فکری هما بود را می دانید چرا راه اندازی کردند؟ جهت اطلاع بسیاری از کشورها همچون ایران پیش از انقلاب درگیر مسائل سیاسی و تحریم و مشکلات اقتصادی نبودند، همین ترک ها، همین عرب ها و همین اروپایی ها، همین خاور دوری ها، پس چرا آنها موفق نبودند؟ ولی هما موفق بود؟ چرا؟ ما دچار خود تحریم های داخلی هستیم، درگیر تحریم پرسنل و مدیر هموطن هستیم. درگیر چالش های سیاسی هستیم. درگیر بسیاری از اتفاقاتی هستیم که مدیریت هما را با چالش مواجه کرده است. به نظر شما فرض بگیریم تحریم ها برداشته شود، بهترین هواپیما و طیاره های نو در اختیار ایران بگذارند، به نظر شما با همین مدیران فعلی می توان آن ناوگان را عملیاتی کرد و در شرایط مطلوب بازرگانی قرار داد؟ متاسفانه قاطعانه عرض می کنم خیر. با لغو تحریم ها، مدیرانی که تهدید هستند هم باید بروند و جای خود را به جوانان و مدیران تحصیلکرده و پویا بدهند. به نظر من ایران ایر به راحتی می تواند به روزهای اوج بازگردد و راهش تنها استقلال در مدیریت آن است و عدم دخالت های سیاسی و مقطعی آقایان. همین. ثبات مدیریت، عدم دخالت، دوری از چالش های دولتی و قانونی و بهره گیری از یک مدیر توانمند این شرکت را بلند می کند. از افتخارات بنده مطالعه تاریخ هوانوردی ایران و پژوهش و مطالعه مدیریت هوانوردی ایران به خصوص دوران طلایی ایران ایر از ۵ اسفند ۱۳۴۰ تا ۱۸ شهریور ۱۳۵۷ روز استعفا مرحوم خادمی است. دلایل موفقیت هما کالبد شکافی و شناسایی شده است. پیشنهاد می کنم شما هم این کار را انجام بدهید. یادی هم از قدیمی ها و پیشکسوتان هما بکنید، آنها بسیار می توانند به کمکتان بیایند. روز تولد هما به تمام همائیان مبارک. آرمان بیات

  • kkkk 0 0

    به امید رسیدن دوباره هما به قله افتخار.

  • انوش 0 0

    جناب بیات انوش نوش آبادی تنها یک نام مستعار است و هیچ ارتباطی به مدیر روابط عمومی هما ندارد که شما زحمت پاسخگویی را کشیدید البته نظرات شما محترم است اما با شناختی که بنده از این جماعت دارم نرود میخ آهنی در سنگ

  • شعیم گیلانى 0 0

    خواهشمند است مقاله مربوط به این صانحه را لطف فرماىید، و اگر عکسى از این سانحه داشته باشید لطف کنید. با تشکر فراوان

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین