| کد خبر: 27068 |

تین نیوز |  دادستان تهران روز گذشته با اشاره به حادثه سقوط یک فروند هواپیمای ایران140 در نزدیکی تهران که منجر به کشته شدن دهها نفر از هموطنان مان شد، اظهار داشت: در حادثه اخیری که در کشور رخ داد یک هواپیمای آنتونف سقوط کرد ولی برخلاف پرونده‌های قبلی ما قصد نداریم با فوت خلبان پرونده را مختومه کنیم. این بار دادستان ورود عمیق‌تری به موضوع داشته و نه در دادسرای فرودگاه بلکه در دادسرای ویژه جنایی یک بازپرس ویژه مشغول رسیدگی به این پرونده شده است. تا اینجای تحقیقات نقص ایمنی هواپیما مشخص‌تر از نقص خلبان بوده است و کسانی که از این هواپیما تولید کرده‌اند باید به مردم پاسخگو باشند و دادستان اجازه نمی‌دهد که این پرونده به سادگی بسته شود.
 
هواپیمایی که 19 مرداد 93 سقوط کرد محصول شرکت صنایع هواپیماسازی ایران بود. این هواپیما در واقع همان آنتونف 140 اوکراینی است که از هواپیماهای نازل در سطح دنیا به شمار می رود و پیشتر نیز کارشناسان هوایی کشور نسبت به وقوع حادثه در خصوص این هواپیمای ناایمن هشدار داده بودند.
 
پرونده ایران140 ، عبرت آموز می شود؟
با این حال، سازندگان هواپیما اصرار داشتند که محصول کم کیفیت شان وارد ناوگان هوایی کشور شود و نهایتاً هم بعد از آن که هیچ کدام از ایرلاین های داخلی، ایران140 را نخرید، رأساً با آن به مسافرکشی هوایی پرداختند و نهایتاً هم دهها نفر را به کشتن دادند.
 
همان طور که دادستان تهران نیز به درستی اشاره کرده است، این هواپیما دچار نقص فنی بوده است. شاید پاسخ بگویند که هر هواپیمایی می تواند دچار نقص فنی شده و سقوط کند. این سخن درستی است اما درباره هواپیمای ایران140 باید گفت که نقص آن ساختاری بوده است ولی سازندگان و به کارگیرندگان هواپیما، تمام انتقادات کارشناسی راجع به ساخت این هواپیما را نادیده گرفتند و اصرار داشتند که باید آن را بسازند و مردم را جابجا کنند و جالب اینجاست که بعد از تجربه ناموفق و مرگبار ایران140 ، این بار سراغ ساخت هواپیمای پهن پیکر150 نفره رفته اند!
 
بیان صریح و قاطع دادستان تهران مبنی بر این هواپیما نقص داشته و اجازه نخواهد داد پرونده به این آسانی بسته شود، از دو جهت بسیار امیدبخش است: اول این که پرونده سقوط هواپیما که دهها انسان بی گناه در آن جان خود را از دست دادند مورد رسیدگی قرار می گیرد و این بار، با نگاهی عمیق تر و جدی تر به ماجرا، نه "مرحوم خلبان" که تمام مسوولانی که این هواپیمای ناایمن را ساختند و به پرواز درآوردند تحت تعقیب قرار می گیرند، به ویژه آن که همین افراد پیش از این بارها و بارها مخاطب کارشناسانی قرار گرفته بودند که آنتونف را مناسب جغرافیا و آب و هوای ایران نمی دانستند و بر نواقص فنی آن تأکید داشتند.
 
اما نکته دوم که از اولی مهم تر است، عبرت آموزی و بازدارندگی این رسیدگی قضایی است. اگر پرونده سقوط ایران140 ، به طور جدی و بدون اغماض مورد رسیدگی قرار گیرد و مقصران آن طبق نظر دادگاه به مجازات قانونی برسند، دیگرانی که کالا یا خدمات به مردم عرضه می کنند، درخواهند یافت که حق ندارند به بهانه تولید، امنیت مردم را به خطر بیندازند.

امروزه هر چند نهادهایی مانند سازمان ملی استاندارد بر محصولات داخلی نظارت دارند ولی واقعیت این است که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله فراوانی وجود دارد و این فاصله، بعضاً به بهای آسیب مردم تمام می شود. شاید بررسی های فنی و قضایی در برخی موارد منجر به این نتیجه شود که باید سازمان ملی استاندارد هم به برخی اصلاحات تن دهد و استانداردهای خود را ارتقا بخشد.
 
رسیدگی قاطع و بی اغماض به پرونده ایران140 (از تولید تا سقوط) باعث خواهد شد همه تولید و عرضه کنندگان، از خودروسازان گرفته تا تولید کنندگان میوه و تره بار، موضوع مهمی به نام اطمینان از سلامتی مصرف کنندگان را رعایت کنند زیرا با خود خواهند گفت وقتی با تولیدکنندگان نامداری که حقوق مردم را رعایت نمی کنند، این گونه برخورد قاطع می شود، اگر ما نیز حقوق و امنیت مردم را نادیده بگیریم باید پاسخگو باشیم.
 
رسیدگی قاطع و سریع به پرونده ایران140 می تواند یکی از بزرگ ترین و تحول آفرین ترین خدمات دستگاه قضایی به جامعه باشد و امید که چنین شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    آنچه برای ایران ۱۴۰ اتفاق افتاده نه نقص فنی، بلکه خطای عامل انسانی در بارگیری هواپیما به میزان بیش از محدوده مشخص شده است. این داستان هیچ عبرتی ندارد الا اینکه همان اندک کسانی که با خون دل خوردن تلاش می کنند تا صنعت کشور به جلو رود نا امید و دلسرد شوند. و نیز باعثمی شود تا دلال صفتان بیش از پیش بر طبل پوپولیسم و نابودی یکی از بهترین اقداماتی که در صنایع هوایی کشور تاکنون انجام شده بکوبند. با این رویکرد باید منتظر فجایع بعدی برای بوئینگ و ارباس باشیم. چون خطای انسانی غربی و شرقی نمی شناسد. همانطور که بعد از خروج توپولفها دیدیم همان خطاهای انسانی بوئینگ ۷۲۷ رو در ارومیه بر زمین زد. اگر بجای خروج توپولفها، کاری می کردیم که خطاهای عامل انسای به حداقل برسد الان هم آن بوئینگ ۷۲۷ که در ارومیه زمین خورد سالم بود و مسافرانش زنده و هم ایران ۱۴۰ و مسافرانش. خون کشته شدگان بوئینگ ۷۲۷ در ارومیه بر گردن همانهایی است که فریاد " توپولف مصیبتاً " سر دادند و نگذاشتند تا مشلات رفتاری به صورت صحیح حل شود. خون کشته شدگان حادثه بعدی هم بر گردن کسانی خواهد بود که به دنبال کاسبی از سانحه ایران ۱۴۰ هستند. متاسفانه در کشور بجای پرداختن به رفتارهای نادرست عوامل انسانی، دائما سخت افزار مقصر شناخته می شود. یک روز توپولف، یک روز پراید، یک روز پژو، یک روز اسکانیا و حالا هم آنتونف و ایران ۱۴۰. متاسفم. با این رویکرد مقصر جوییی که هیچ فایده ای ندارد الا خنک شدن دل عوام، در آینده نزدیک باید باز هم شاهد چنین حوادثی باشیم.

    • ناشناس 0 0

      همان توپولوف ها ، قطعه بدون تعمیر مهر افزایش مهر میخورد و اخرش هم سقوط کرد!
      اونم چند بار

  • رهگذر 0 0

    بابا ظهرابزاده متفکر! بابا خواص! بیا پایین با هم بریم جامع العلوم! شما دیگه چه تخصص هایی داری؟

  • مفاخری 0 0

    من متاسفم که افراد زیادی در جامعه ما هنوز فرق بحثعلمی و جدل را نمی‌دانند. جناب رهگذر شما اگر پاسخی علمی و منطقی به نوشته جناب ظهرابزاده دارید، بفرمایید. در غیر این صورت هم اگر مطلبی برای نوشتن ندارید، مطمئن باشید کسی سکوت شما را مبنی بر عدم وجود شما نمی‌انگارد. به شما پیشنهاد می‌کنم به جای رشک بردن بر دانش دیگران به مطالعه و تحصیل علم بپردازید تا در زمینه‌های مورد علاقه‌تان صاحب‌نظر شوید.

  • کارشناس هواپیما 0 0

    با سلام لطفا اشکال هواپیما قبل از پرواز را برای عموم مشخص کنید تا معلوم شود اضافه وزن مشکل هواپیماست

  • حسین 0 0

    هیچ کس حنی سایت تین نیوز نمی خواد از این سقوط عبرت بگیره! چون یه بار نیومد بگه این هواپیما موتور از دست داده و چه هواپیما های دیگری امسال موتور از دست دادن!!! اگر میخواهین عبرت بگیرین اون هواپیما هایی که بیشترین تعداد از دست رفتن موتور رو دارن و ضریب ایمنی پایینی دارن رو از رده خارج کنید!! MD۸۲ و MD۸۳ و امسالش رکورد دارن!!

  • شاهد عینی 0 0

    یک ماه است گزارش مقدماتی سانحه فیمابین سازمان هواپیمائی کشوری. وزارت را در کش و قوس است که بالاخره تو لوح تذهیب تایپ شود یا کاغذ تذهیب؟؟؟؟؟!!!!! یک وقت به کسی بر نخورد و … دلگیر نشوند اضافه بار، سوخت و… حلقه های زنجیر سانحه است که متاسفانه روز سانحه دست بدست هم داد و شد آنچه نباید می شد حال هم بگیر و ببند باید موخر بر دلایل سانحه برای تکرار آن باشد و نه مقدم بر آن این مهم است کسانی که بررسی کننده هستند بی طرف باشند شنیدم گزارش امضا شده و ارسال شده اختلاف فونت!!!!! دارد. العاقل فی الاشاره

  • کارشناس اهل فن 0 0

    با سلام باید خدمت عزیزان عرض کنم که اگر در مورد هواپیمای شرقی این چنین رویه ای اتخاذ شده در مورد دانش اتمی روسها و شرقیها هم این گونه اظهار نظر کردن صحیح و درست است؟ یعنی ما انقدر با سواد شده ایم که نسخه برای صاحبان صنعت هوایی دنیا مینویسیم. ضمنا اگر بر اساس امار بیش از ۹۰ درصد سوانح دنیا خطای خلبانی گزارش شده. مخالفت ما با این گزارشات کارشتاسی ای نشان دقت و جدیت ماست؟ یا اینکه خود ما به دنبال موضوع را به بیراهه میکشیم.

  • همکار آقای شاه غلام 0 0

    با سلام. ایکاش آقای قاضی از افرادی که در صنعت هواپیمایی از لحاظ تخصص بنام بوده و عاری از جناهگرایی بود بعنوان کارشناس قضایی استفاده میکرد زیرا همانطور که دیدیدم این روزها کارشناس مشاور ایشان فقط با قهرمان نمایی خود در روزنامه ها و یا نگارش متونی حناحی و با توهین و… در تین نیوز با نامهای مختلف آسمانی / رند بی ادب / شاه غلام و … ایجاد تشویش در اذهان عمومی نموده است حال آنکه فردی که دارای ثبات فکری و رفتاری بوده بسیار معقولانه طبق کتاب با اشاره خط به خط آنها سعی به کمک قاضی محترم مینمود همه ما مطلعیم که ایشان در صنعت هواپیمایی هرگز بعنوان یک متخصص واقعی مطرح نبوده است. و همیشه سعی نموده با شلوغ کاری به اهداف خود برسد.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    بد نیست مدعیان سلامت و ایمنی مردم نگاهی به این سانحه داشته باشند که خیلی شبیه به سانحه ایران ۱۴۰ است و برای هواپیمای امریکایی کینگ ار اتفاق افتاده: http: / / en. wikipedia. org / wiki / Advance _ Airlines _ Flight _ ۴۲۱۰ پس از برخاستن، یک موتور از دست می رود. هواپیما اضافه وزن داشته و سقوط می کند. به همین سادگی. حالا آیا خط تولید هواپیما متوقف شده است؟ آیا مردم آمریکا گفته اند به راستی چرا ما هواپیما می سازیم؟ مجلس امریکا به مساله ورود کرده؟ شورای شهر سیدنی(محل وقوع سانحه) گفته باید فرودگاه سیدنی به خارج از شهر برود؟

  • مهران 0 0

    نه آقای ظهرابزاده. حتما کارشناسان آمریکا مثل شما استناد کردند به یک کشور دیگه که این مشکل براش اتفاق افتاده. دست رو دست گذاشتند و منتظر سانحه بعدی هستند!!! بعدش همه به اون کارشناس گفتن آفرین به این حس وطن دوستی! مرحبا به این همه توجیه! به نظرم بهتره مدیر کل روابط عمومی وزارت می شدید، اون وقت تمام مشکلات از نظر جنابعالی حل شده بود. آخه این چه استدلالی است که شما دارید. البته من هم معتقد نیستم که تا یک اتفاقی می افته چوب برداریم بزنیم به فلان مسئول اما این طوری هم نیست که به جای نقد سازنده، توجیه کنیم همه مشکلات حمل و نقل رو چه توی جاده، چه درباره خودرو و چه درباره سوانح و…

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    جناب مهران آنچه در خصوص ایران ۱۴۰ در رسانه ها بیان می شود، نه با هدف اصلاح و بهبود و ادامه توسعه پروژه، بلکه با هدف نابودی و محاکمه دست اندرکاران است. همچنین صحبتهای عجیب و غریبی چون اصلا چرا ما باید هواپیما بسازیم و …. مثل اینکه شخصی در هنگام استفاده از چرخ گوشت به خودش آسیب برساند آنگاه سازنده چرخ گوشت متهم شود. ضمن اینکه آنچه دادستان در خصوص پرونده ایران ۱۴۰ بیان داشته بسیار تاسف برانگیز است. گویا اسناد و مدارک ایشان همین مطالب نوشته شده در سایتهای زرد بوده تا گزارش منتشر شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری و نتیجه بررسی سانحه در سیمولاتور و نظرات افراد متخصص

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    ادامه نوشته قبل همچنین اینطور نیست که بعد از سانحه ایران ۱۴۰، سازندگان در هسا، عین خیالشان نباشد. آنها هم مثل کارشناسان آمریکایی و اروپایی و … بعد از سانحه روز و شبشان شده است بررسی و مشخص شدن نقاط ضعف(در صورت وجود) و اتخاذ تصمیمات و اقدامات لازم. ضمن اینکه خودشان و خانواده شان بارها و بارها سوار ایران ۱۴۰ شده اند. به نظر شما اگر آنها نسبت به وجود نقصی آگاهی داشته اند خودشان سوار هواپیما می شده اند؟ اما ظاهرا باید در دادگاهی پاسخگو باشند که دادستان آن بر مبنای آنچه روزنامه ها و مطبوعات " پنداشته اند " و نه آنچه علم و دانش می گوید، علیه سازندگان اعلام جرم کرده. با این رویکرد، هیچ گاه هیچ مصنوع صنعتی توسط بشر ساخته نمی شد و مورد بهره برداری قرار نمی گرفت.

  • همکار شهاب در سازمان 0 0

    سلام عزیزان. به به اقا شهاب عزیز(رهگذر. شاغلام. اسمانی. رند بی ادب. مهران و در اینده نزدیک ابو شهاب بغدادی) کجایی برادر بزرگوارم منتظر بودم راجع به ۷۲۷ اسمان هم چیزی ارائه کنید. راستی دانشمند محترم وبزرگوارم / یک کپی ویا یک رونوشت از گواهینامه خلبان یا یک صورت جلسه که ااولش به اخرش هیچ ارتباطی نداشته باشه نداری که رو کنی؟ دوباره مطرح بشی. اگه بشه عالی میشه!ضمنا بر اثر فتوایی که جناب عالی دادید تکلیف هواپیماهای یک موتوره را روشن نکردید! چون اگر در هنگام تیک اف موتور از دست برود تکلیف چیست؟! تکلیف نمی فرمایید همه پروازهای یک موتوره لغو شوندواصلا برای جلوگیری از هر سانحه احتمالی کارخانه های سسناو بونانزا در امریکاوپرنده ابی در ایران تعطیل شوند چون اگر موتور برود قطعا سانحه داریم. خوبه! اینو هیچ کس نمیدونه اگر شما مطرح کنی دیگر همه خواهند فهمید که این کارشناس فوق ارشد هم میتواند موارد غیر ایمن را غیب کند و هم راجع به اینده پیش بینی کند. شهاب جون منتظریم. شهاب جون منتظریم…

  • کارشناس کشوری 0 0

    با سلام به اطلاع دوستان عزیز می رساند که بعد از هر سانحه ای اگر اشکال از وسیله پرنده باشد ADاز طرف هواپیمایی کشوری زده می شود و بعد از بر طرف شدن اشکال وسیله پرنده اجازه پرواز می گیرد تمام اینها بعد از بررسی سانحه می باشد

  • رهگذر 0 0

    مفاخری جان در اینگونه مسائل که کاملا مشخص است و تا به حال بارها و بارها پیش آمده و صحبتها همه تکراری است نباید بحثعلمی کرد چون من و شما و ظهرابزاده ها کاره ای نیستیم که بحثعلمی بکنیم من مشکلات همین جامعه کوچک خودمان را یاد آور شدم البته نوع بیان شما همان ظهرابزاده + خشم است ناراحت نشوید من به تمسخر این مطالب را بیان کردم چون مباحثایشان هم نمی تواند تخصصی باشد زیرا انسان با مشغله هایی که در این روزگار دارد خیلی هنر کند در یک مورد متخصص باشد پس نتیجه می گیریم نه من و نه شما ونه هیچ کس دیگری عالم دهر نیستیم که درباره همه چیز بدانیم چون همه چیز را همگان دانند. مبحثاصلی من خود بزرگ بینی ظهرابزاده یا همان مفاخری است به عنوان نمونه سخنان شما را دوباره برای خودتان تکرار می کنم: ظهرابزاده:{متاسفانه در کشور بجای پرداختن به رفتارهای نادرست عوامل انسانی، دائما سخت افزار مقصر شناخته می شود. یک روز توپولف، یک روز پراید، یک روز پژو، یک روز اسکانیا و حالا هم آنتونف و ایران ۱۴۰. متاسفم. با این رویکرد مقصر جوییی که هیچ فایده ای ندارد الا خنک شدن دل عوام، در آینده نزدیک باید باز هم شاهد چنین حوادثی باشیم.} ایشان هم حرف ما را می زنند((خطای انسانی)) حرف ما هم همین است سازندگان خطا کرده اند نه قطعات فلزی! مفاخری:{من متاسفم که افراد زیادی در جامعه ما هنوز فرق بحثعلمی و جدل را نمی‌دانند.} شما هم دقیقا با ادبیات قبلی افراد زیادی را در جامعه نادان می دانید متاسفانه این تفکر بسیار ساده انگارانه و یا ساده لوحانه است و شما به آن مبتلا هستید در واقع مفاخری همان ظهرابزاده است. در آخر یک نصیحت برای شما: اصلاح کنید خودتان را.

  • ایرانمنش 0 0

    با سلام و عرض ادب به دوستان بزرگوار جناب ظهرابزاده به اطلاع شما می رساند هیچ کس مانع پیشرفت و ظهور تکنولوژی و حتی ساخت هواپیما در کشور نیست اما سوال اصلی اینجاست با چه هزینه ایی؟ صنعت هوانوردی در کشور ما رو به جلو حرکتی نکرده است نه با ساخت هواپیما نه با ورود هواپیما. در مورد ایرادات هواپیما مورد بحثکارشناسان به اندازه کافی صحبت کرده اند لیکن مقصر جلوه دادن کرو پرواز میتواند پاک کردن صورت مسئله باشد. کمی منصف باشیم

  • خرس مهربون 0 0

    سلام بر همگی با نگاهی مختصر به کامنتهای دوستان متوجه شدم که کشمکش اصلی بر سر شناخت مقصر است. گروهی عامل ا نسانی را مقصر می دانند و گروهی هواپیما را به نظر من هم عامل اصلی عامل انسانی است البته من بر خلاف جناب آقای ظهرابزاده کمی بر نقطه دیدم افزود ه ام و در بین تنها خلبان را مقصر نمی دانم. من تمامی مدیران و دست اندر کاران ساخت این ارابه مرگ را هم به عنوان عامل انسانی مقصر می دانم. عوامل انسانی در کشور آلمان با پرس ورق بنز می سازند و با پرس همان ورق پراید بزرگترین ضعف تحلیلی ما این است که همیشه عمق دیدمان بیشتر از نوک بینیمان نیست. امروز دیگر هر کودکی می داند که تکنولوژی ساخت هواپیماهای غربی بالاتر از شرقی است و همه اینها هم مربوط به عامل انسانی است. منتقدین در غرب به شیوه امثال رهگذر نقد می کنند و در شرق چون جناب ظهرابزاده پس باید هم اینگونه خروجی بدهند با درود بر همگی

  • کارشناس 0 0

    جناب ایرانمنش عزیز ۱ - ایا میدانید چند هواپیمای B۷۴۷به علت جرقه در باک سوخت CRASH کرد ایا این هواپیما را دیگر نساختند آیا این هواپیما در امریکا بعلت ENGINE MOUNTING سقوط نکرد این همه سروییس بولتن که برای این هواپیما هاکه می اید برای چیست؟ ۲ - اگر خلبانان عزیز طبق کتاب کار می کردندایا این هواپیما سقوط می کرد مطمئن باش که سقوط نمی کرد

  • همکار شهاب در سازمان 0 0

    سلامواحترام. ابو شهاب(خرس مهربون) ارادت دارم خدمتتان. فراموش کردم استفتا کنم از شما راجع به گلایدر بی موتور. مسئله یا شیخ اجازه میفرمایید سر این هواپیمای بی موتور را ذبح کنیم. راستی یا شیخ چرا این همه با پرسکاری المانی موافقی و با تولیدات داخلی مخالف. شک دارم که ایرانی باشی! نکنه واقعا متولد بغدادی!دوستی میگفت ابو شهاب اگر در زمان برادران رایت بود حتما به دلیل سوانح صنعت هوایی دستور میداد این اخوان را به شیوه داعش به صلیب بکشند. ای کاش تو بودی و از این همه سانحه در طول تاریخ پیشگیری میشد. چرا نمیروی کنار ابو محمد در دفتر پیشگیری از سوانح با با پیش بینی های خود وبا دانش فوق مدرن خود از هرگونه رخدادی پیشگیری نمایی. صنعت منتظر حضور پر فتوح توست ای ابو شهاب. دوستدار تو هستیم

  • مفاخری 0 0

    جناب رهگذر مثل این که همه افرادی که در این درگاه ارتباطی شما با آنها مخالف هستید یک نفر هستند:) به هر حال ما کم نداریم افرادی در جامعه که برای نشان دادن هوش سرشارشان همواره سایرین را هدف افتراهای‌شان قرار می‌دهند. ولی با این تلاش به کشف رمز شما کاری ندارم. اما این عبارت «چون مباحثایشان هم نمی تواند تخصصی باشد زیرا انسان با مشغله هایی که در این روزگار دارد خیلی هنر کند در یک مورد متخصص باشد» واقعا بنده را با شیوه تفکر منطقی شما و قضاوت شما در مورد نظرات دیگران بیشتر آشنا کرد! جهت اطلاع‌تان دوستی بسیار مشهور دارم که ایشان از اساتید برجسته زیست‌شناسی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور هستند ولی به واسطه استادی در نواختن ساز نی شهرت بسیار دارند و دوست‌داران موسیقی سنتی ایرانی ایشان را بخوبی می‌شناسند! ایشان توانسته‌اند در دو رشته بسیار نامرتبط هم حتی در هر دو به درجه استادی برسند. نه جناب رهگذر، هنوز در این روزگار هم می‌توان در بیشتر از یک مورد هم متخصص بود و دانش داشت. فقط اندکی همت و قناعت می‌خواهد و لاغیر. باز هم به شما پیشنهاد می‌کنم که به جای تخریب دیگران و نگاشتن جملاتی مانند جمله فوق‌الذکر، مطالعه کنید.

  • دلسوخته 0 0

    سلام جهت اطلاع آقای شاهرخ ظهرابزاده مسئولین حال حاضر سازمان هواپیمائی کشوری برای فلایت چک مترصد خریدن همون مدل هواپیمای سقوط کرده ای هستند که شما لینکشو گذاشتید

  • آسمانی 0 0

    آقا لطفا آسمانی را با کسان دیگه قاطی نکن. اگر کامنت ها را خوب بخونی خواهی دید که آسمانی در یکی از آنها صراحتاً نوشته که آقا شهاب هیچ نشانه ای از یک کارشناس مجرب نداره. و اصولاً آسمانی معتقده که شهاب و شهاب ها باعثنزول کیفیت نظارت ها شده است. و باز آسمانی معتقده که نباید به واسطه یک سانحه(مثلا سانحه پرنده آبی) کل پروژه را خواباند. باید دید طراح برای رفع عیب چه اقداماتی کرده است. مسئله مسئله ی Continuing Airworthiness است که دوستان ما در سازمان باید درک و برداشت درستی از آن داشته باشند. اگر قدرت و توان بررسی Airworthiness وسیله پروازی را ندارند باید تلاش کنند آن را بدست آورند. و البته آسمانی معتقده که پروژه ایران ۱۴۰ پروژه مناسبی برای شروع نبود. چون این هواپیما حتی در بلوک شرق هم نتوانست موفقیتی داشته باشد. و …

  • ایرانمنش 0 0

    با سلام جناب کارشناس محترم، فرمایش شما کاملا متین، خیلی از هواپیماها سانحه داده اند و روند تولیدشان ادامه داشته ودر واقع رفع عیب شده است. اما رابطه تعداد هواپیماهای ساخته شده با تعداد هواپیماهای سانحه دیده بیانگر ایمنی آن هواپیما می باشد. هسا هواپیمای فوق سبک اسکایتون را بصورت کیت وارد ایران نمود و به زور از سازمان هواپیمایی کشوری C. OF. A دریافت نمود است. از ده فروند آن نزدیک به شش فروند سانحه داد که عامل اصلی همه آنها سیستم سوخت رسانی است. سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه ایی پرواز هواپیما را به شعاع ۵ مایلی محدود کرده است. حالا اگر به ادامه واردات، تولید و بومی سازی همین هواپیما اصرار شود به نظر شما منطقی است. که متاسفانه هسا هنوز اصرار بر فروش آن دارد. ضمنا موتور این هواپیما مشابه ۱۶۰ فروند هواپیمای فوق سبک داخل کشور می باشد. ایران ۱۴۰ هم مشابه همین داستان و اصرار بر فروش وبی نقص بودن آن و مقصر جلوه دادن خلبان…

  • 0 0

    خرس مهربون را برادر ظ تبدیل به ابو شهاب کرد البته بنده دقیقا نمیدانم که این فرد کیست اما خوشحالم که اکثر عزیزان مانند اقای ظ فکر نمی کنند

  • عادل مددی 0 0

    اشکال این هواپیما در موتورش است با نصب موتورهای جدید به غیر از موتور فعلی مسلماً اشکالات فعلی رفع خواهد شد متاسفانه تحریم عامل بزرگی در بدست آوردن و یا حتی خرید موتورهای جدید تر برای این هواپیما شده به نحوی که کشور سازنده هم نقایص این هواپیما رو پذیرفته میتوان با یک برنامه ریزی جدید و تغییراتی در سیستمهای فنی یک هواپیمای ایمن در این کشور پهناور ساخت هواپیمای ایرباس سال گذشته تو سیستم باطری اشکال داشت کم مونده بود فاجعه رخ بده پس با یک بینش جدید باید به قضیه نگاه کنیم حیفه سرمایه ملی رو دور بریزیم

  • کارشناس هوایی 0 0

    باسلام. جناب ایرانمنش با سلام هرگونه اصرار بر گناه کار نشان دادن شخص. صنف و یا گروهی و حتی هواپیما از ترس هیاهوی رسانه ای باعثمیشود بررسی کنندگان در بررسی های خود جهت دار اندیشیده را طوری در پازل بررسی ها بچینند که عوام یا خواص باب میلشان باشد. ولی هرگز اشکالات جزئی و کلی پنهان کشف نخواهد شد و در زمان دیگر موضوعی مانند اضافه بار به دلیل عدم کالیبراسیون بخش توزین و یا نحوه اموزش خدمه پرواز در حالت اضطراری و یا اشکال طراحی و یا عدم انجام صحیح تعمیرات و مسائل پزشکی خدمه و… مورد غفلت قرار خواهند گرفت و خدای نکرده حادثه ای اتفاقا توسط ایرباس روی خواهد داد. دفاع از یک چیز بدون بررسی علمی و حمله به یک عامل دیگر از روی صرفا نقطه نظر احساسی و صنفی فاقد وجاهت قانونی که در اسناد تشریح کننده انکس ۱۳ توصیه شده از این نحوه تقرب در کالبد شکافی تکنیکی مضوع به جد پرهیز گردد. با احترام وتشکر

  • کارشناس 0 0

    اقا شهاب مدارک سقوط دو فضاپیمای امریکایی را بزار روسایت ها نکنه کار خودت است که رفتی امریکا، کی در انجا را می بندی، این هم فضا پیمای امریکایی شما!…، راستی همکاران گرامی اگه می خواهی پیشرفت کنی باید هزینه کنی با همه چیز نه با یک سقوط همه چیزرا جمع کنید

  • دوست رهگذر و خرس مهربون و ایرانمنش و دیگران 0 0

    از اینکه می بینم امثال به قول شما ابو شهاب و به قول ما خرس مهربونها و رهگذر ها چگونه با استدلالهای محکم و منطقی خود بر سوزش شما افزود ه اند خرسندم و به درستی نظرات انان بیشتر ایمان می اورم اینکه پراید تصادف میکند پنج نفر کشته می دهد و بنز با همان نوع برخورد هیچی مقصر رانند ه است آقای ظهرابزاده بهتر است در اوقات بیشتری به مطالعه بپردازی کتاب برای امثال شما چون داروی شیمی درمانی برای بیمار سرطانی مفید است اخوی

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    سرکار خانوم یا جناب آقای " دوست رهگذر و خرس مهربون و ایرانمنش و دیگران " اگر می خواهید مقایسه انجام دهید، باید دو خودرو در کلاس وزنی و ابعادی یکسان رو مقایسه کنید. تصادف پراید با مثلا بنز کلاس E یا S قابل مقایسه نیست. همانطور که تصادف تویوتا یاریس با کرولا و کرولا با کمری و کمری با لندکروز(که همگی تویوتا هستند) قابل مقایسه نیست. چون وزنهای متفاوتی دارند. پراید، پراید است. خودرویی است با وزن خالی حدود ۹۰۰ کیلوگرم و همانند تویوتا " آی گو " و کیا " پیکانتو " و میتسوبیشی " میراژ " و پژو ۱۰۷ و …. در همه کشورهای دنیا، خودرو در این وزن تولید می شود و هیچ محدودیتی هم برای تردد در آزادراه ها و انواع جاده ها ندارد. امثال شما که توقع دارید با پراید یا هر خودروی دیگری با سرعت غیر مجاز سبقت غیر مجاز بگیرید و بروید زیر تریلی همانهایی هستید که توقع دارید هواپیما بیش از مقدار مشخص شده بر اساس دمای هوا و ارتفاع فرودگاه از سطح دریا پرواز کند و یک موتورش از دست برود(که می تواند در اثر برخورد یک پرنده با موتور رخ دهد) و سقوط هم نکند. به عبارتی شما توقع دارید آب سربالا برود و قورباغه برایتان ابوعطا بخواند. اما نمی شود. ضمن اینکه تا همین ۱۰ الی ۱۵ سال پیش خریداری یک پراید صفر برای شما آرزویی دور بوده. ضمنا چند روز پیش دو نفر از هموطنان در همین خودروهای بسیار ایمن مجهز به ۱۲ اربگ، در اثر برخورد یک خودروی بسیار ایمن دیگر در یک بزرگراه درون شهری(بزرگراه چمراه تهران) کشته شدند که لابد راننده خودروی خاطی همانند شما فکر می کرده. به عبارتی وقتی عقل نباشد، جان بدجوری در عذاب خواهد بود. بی سوادی و بی دانشی بد دردی است. و بدتر از آن درد بی ادبی است. همانطور که گفته اند و می گویند: ادب مرد به ز دولت اوست.

  • ایرانمنش 0 0

    جناب کارشناس هوایی عزیز با نظر شما کاملا موافقم. جانا سخن از جان ما میگویی, زنچیره سانحه در ایران بقدری وسیع است که انگشت به هر نقطه بزاری داستان هزار دستان است. نمونه کوچکی که میشه گفت آموزش C. R. M جهت کاکپیت کرو که فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم. شاید همین یک موضوع بطور قابل توجهی در ایمنی تاثیر داشته باشد و بسیاری موارد دیگر. فقط امیدواریم مرجع رسیدگی کننده با بی طرفی اعلام نظر کنه

  • دوست خرس مهربون 0 0

    آقای ظهرابزاده فقر فرهنگی و بیسوادی عامل همه بد بختیها[…] است منتها شما این بی عقلیها را گردن رانندگان می اندازید و جسارت و شهامت اینکه به مدیران ارشد و دست اندرکاران کشور بتازید را ندارید ولی خوشبختانه بقیه دارند. من مدیران کشور را عامل می دانم و شما مردم را مرد حسابی همان ورق و فلزی که در آلمان به همت مدیران خبره آن کشور در زیر پرس کالبد یک بنز را میسازد در کشور ما به واسطه بی عقلی خودرو سازانمان پراید میشود شما از چه کلاسی حرف میزنی برادر من ضعف مدیریتی در کشور ما بیداد میکند اگر مردم بیسواد و بی فرهنگ و … هستند تنها از نقص مدیران[…] است که با اندوخته های این مردم به جای فرهنگ سازی و ساختن به[…] انان می پردازند هر چند میدانم پاسخگویی به شما مانند اب در هاون کوبیدن کار بیهودیست اما برای ثبت در تاریخ نوشتم

  • سعیدی فرد 0 0

    دوست عزیز خرس مهربون روزی سوار تاکسی بودم و راننده تاکسی که در زمانی کمتر از ده دقیقه دو چراغ قرمز را با زیرکی غرورآفرینی(البته به گمان خود) رد کرد، شروع به سخن‌رانی کرد که ای ایهاالناس اینها با آنها دستشان در یک کاسه است و آنها با اینها ساخت و پاخت دارند و در آخر هم متذکر شد که ما را که نمی‌توانند گول بزنند و این حرف‌ها را برای مردم عادی(!!) می‌زنند. با خود پتداشتم که این «مردم» یعنی چه کسانی(؟) که هیچکس خودش را از آنها نمی‌داند. مدیران راهبردی مردم نیستند. مدیران عملیاتی مردم نیستند. رانندگان متخلف مردم نیستند. صنعتگران مردم نیستند. صاحبان اصناف مردم نیستند. رانندگان تاکسی مردم نیستند. بقال‌ها مردم نیستند. مردم یعنی چه؟ شما مردم را جمعی حیوان اهلی می‌انگارید که هیچ تأثیری در زندگی خود ندارند؟! آیا همین مردم نیستند که چرخ‌های صنعت را می‌گردانند؟ آیا همین مردم نیستند که کارآفرین و کارگر و بازرگان و استاد و معلم می‌شوند؟ آیا فرزندان ما را کسی غیر از معلمی از میان ما تربیت می‌کند؟ آیا کسانی غیر از خود ما پدال گاز اتومبیل را فشار می‌دهد؟ آیا کسی غیر از ما جاده می‌سازد؟ ما مردم تا زمانی که نیاموزیم که همواره به دنبال یافتن مقصری بیرون از خود برای نپذیرفتن مسئولیت نسبت به اعمال و کردار خود نباشیم، باید شاکر باشیم که امروز با اسب و الاغ سفر نمی‌کنیم.

  • کارشناس موتور 0 0

    با سلام، ۱ - موتور این هواپیما موتور توربوپراپ TV۳-۱۱۷VMA - SBM۱ طراحی شرکت پروگرس و ساخت شرکت موتورسیچ اوکراین میباشد ۲ - شرکت آنتونف طراح این هواپیماست و نه موتور!! ۳ - موتورهای خانواده TV۳ اولیه طراحی شرکت کلیمف روسیه بوده و اکثرا بصورت توربوشافت تولید شده و بر روی هلکوپترهای زیادی نصب شده اند. ۴ - شرکتهای پروگرس و موتورسیچ اوکراین موتور توربوشافت(هلی کوپتر) را با طراحی مجدد به توربوپراپ که مناسب هواپیمای ملخی آنتونف۱۴۰ باشد تبدیل کردند. ۵ - بر اساس آمار و ارقام شرکت موتور سیچ بازار بزرگی در کشورها امارات، هندوستان و … جهت بهره برداری از موتورهای TV۳ بر روی هلی کوپتر دارد. ۶ - لازم بذکراست که این موضوع مرسوم بوده و با ساخت هسته مرکزی موتور(شامل کمپرسور و محفظه احتراق و توربین) میتوان از آن محصولات مختلفی شامل توربوشافت(برای هلی کوپتر)، توربوپراپ(برای هواپیمای ملخی)، توربوجت(برای هواپیماهای جنگنده)، توربوفن(برای هواپیماهای مسافربری بزرگ) تولید نمود. ۷ - کسانی که موضوع نصب موتور هلی کوپتر بر روی آنتونف ۱۴۰ را مطرح می نمایند نه تنها چیزی راجع به موتور و هواپیما نمی دانند بلکه صرفا از هواپیما آنهم شاید بلیط خریدن و سوار شدنش را بلد باشند. ۸ - موتورهای ساخت شرکت پرات اند ویتنی کانادا که نویسنده از آنها نام برده و بر روی هواپیماهای ای تی آر و فوکر و … نصب هستند دارای قدرت موتور حداکثر ۲۴۷۵ تا ۲۷۵۰ اسب بخار هستند در صورتیکه موتورهای TV۳ آنتونف - ۱۴۰ دارای توان حداکثری ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ اسب بخاراست و لذا موتورهای پرات اند ویتنی مزیتی بر موتورهای ۱۴۰ از لحاظ توان ندارند. ۹ - از ابتدای پروژه هم در مذاکرات اولیه و هم در سالیان اخیر شرکت هسا پیگیر نصب موتورهای شرکت پرات اند ویتنی کانادا(نه بخاطر قدرت بیشتر بلکه بخاطر تولید بالای آنها و پشتیبانی بهتر طراح و سازنده و تنوع تولید ورژنهای مختلف آنها) بوده است ولی متاسفانه بدلیل تحریم این موضوع عملی نشده است. ۱۰ - در نهایت دوستان عزیز مطمین باشید هیچکس از کارشناسان در کشور تولیدات هوایی شرقی را به غربی ترجیح نمیدهد و همگی ما باتفاق بر این باوریم که هواپیماهای غربی برتر از شرقی هستند بشرطی که شرایط برقرار باشد.

  • خانم کوچولو 0 0

    سر کار خانم سعیدی فر سفسطه شما از نظر بنده مردود است بحثامثال خرس مهربونها با امثال شما بحثسو مدیریت است نه بحثمردم شما و آقای ظ اعتقاد دارید که مدیران گل و بلبل هستند ولی ما اعتقاد داریم که بیشتر مدیران[…] هستند به قولی بیلان عملکردشان و رد پایشان هم در گوشه و کنار مشخص و مبرهن است قضاوت هم با مخاطبان ضمنا بهتر است اینقدر به خرس مهر بون و دوستاش گیر ندی[…]

  • همکار شهاب در سازمان 0 0

    سلام به همه همکاران عزیز. به به ابو شهاب(خانم کوچولو) عزیز. راستی ابو شهاب بزرگوار در مورد هواپیماهای یک موتوره اظهار نظر شما را نشنیدیم. که اگر موتور برود چه باید کرد. ۱ - در کارخانه یک موتوره ساز ها را بست؟ ۲ - همه هواپیماهای یک موتوره را زمینگیر کرد؟ ۳ - رمز گشایی کرد؟ ۴ - به ایکائوویا امریکا دستور بدهیم قوانین farمربوط به یک موتوره هارا ملغی اعلام کنند ویا… اگر پاسخ این گزینه ها را خیر دادید مشخص میشود تازه متوجه شدیدکه هواپیمای دو موتوره وقتی مجوز پرواز میگیرد که بتواند با بار مجازوبا یک موتور خاموش و در حین take - offبراحتی از زمین برخاسته و به صورت ایمن فرود بیاید. و اگر هواپیمای دو موتوره ای نتوانسته در جنین وضعیتی سالم بنشیند حتما مفادT. c data sheet رعایت نشده است.

  • پسر شجاع 0 0

    عقل که نباشد جان در عذاب است

  • ریز بین 0 0

    با سلام بخشی از مصاحبه آقای شهبازی مسئول تیم بررسی سانحه. البته ایشان هنوز نمیدانند و یا میدانند و به بیراهه میروند که موتور شماره یک موتور سمت راست هواپیما نمیباشد. اینگونه مصاحبه ها را بیهدف نمیکنند که اگر گیر کردند بگویند منظورمان آن یکی موتور بود. در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۳ مدیر کل بررسی سوانح گفت سرعت بررسی سانحه ایران ۱۴۰ بی نظیر بودو … رئیس تیم بررسی سانحه ایران ۱۴۰ بیان کرد: در هیچ یک از سوانح قبلی ظرف مدت ۴۵ روز اطلاعاتی که در مورد این سانحه بیان شد، عنوان نشده است. محمد شهبازی‌ درباره بررسی جزئیات‌ سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ و خواندن جعبه‌های سیاه هواپیما بیان کرد: کارگرو‌های مختلف کماکان در حال بررسی آخرین جزئیات این سانحه هستند. وی در پاسخ به این سؤال که چرا هواپیمای سانحه دیده با وجود آنکه دمای هوا حدود ۳۸ درجه بود، پرواز کرده است، توضیح داد: ‌جایی عنوان نشده است که‌ این هواپیما نباید در دمای ۳۸ درجه پرواز کند، اما زمانی که دما افزایش می‌یابد باید میزان بار هواپیما که می‌تواند با خود منتقل کند، کاهش ‌یابد؛ همچنین ممکن است در یک شهر ساعت ۹ صبح دما ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد و در شهری دیگر همان ساعت‌ دما ۳۸ درجه باشد که در این باره باید وزن هواپیما با دمای بیرون تنظیم شود. شهبازی بیان کرد: وزن هواپیما‌ زمان برخاستن باید در حد مجاز باشد که این وزن با توجه به دما مشخص می‌شود که هرچه دما افزایش یابد باید وزن هواپیما کاهش یابد در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در هواپیمای سانحه‌دیده ایران ۱۴۰، قبل از پرواز اضافه بار وجود داشته است، که موجب اضافه شده وزن هواپیما شده و ناشی از بار مسافران بوده است شهبازی پیش از این درباره این سانحه گفته بود: ‌ ‌مجموعه‌ای از عوامل و مشکلات نظیر اشکالات فنی، دمای هوا و از این قبیل موجب بروز سانحه شده است، در این حادثه موتور سمت راست(شماره ۱) که عامل بروز سانحه بوده است به آزمایشگاه منتقل شد و قطعات آن در حضور متخصصان شرکت سازنده باز شد. وی با بیان اینکه عملکرد موتور با افزایش دما به شدت کاهش می‌یابد، گفت: افزایش ارتفاع فرودگاه نیز عملکرد موتور را دچار نقصان می‌کند که در این باره دمای ۳۸ درجه هوا و ارتفاع مهرآباد از سطح دریا از عوامل تاثیرگذار بوده است. شهبازی با بیان اینکه‌ موتور به صورت نرمال روی باند روشن می‌شود اما قبل از جدا شدن از باند موتور از دست می‌رود، گفت: بعد از جدا شدن هواپیما از باند لحظاتی طول می‌کشد تا خلبان متوجه می‌شود یک موتور خود را از دست داده است که در این زمان قدرت موتور سمت چپ ۱۰ درصد افزایش می‌یابد اما هواپیما به سمت موتور سمت راست که از کار افتاده می‌پیچد، خلبان تلاش می‌کند هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد اما این موضوع محقق نمی‌شود و هواپیما نمی‌تواند ارتفاع بگیرد بنابراین در مدت زمان ۱.۵ دقیقه در ارتفاع پایین ادامه حرکت داده و دائم به سمت راست می‌رود

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین