بازدید سایت : ۲۹۷۱۲
| کد خبر ۳۰۰۹۲۹
کپی شد

کاهش ۵۰ درصدی ناوگان فعال اتوبوس/ اتوبوس های گران برای راننده صرفه ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از هزینه بالای خرید اتوبوس اعلام کرد: اتوبوس 25 میلیاردی صرفه اقتصادی برای راننده ندارد و این امر بسیاری از اتوبوس ها را در دهه اخیر به دلیل نبود توجیه مالی از چرخه خدمات رسانی خارج کرده است.

کاهش ۵۰ درصدی ناوگان فعال اتوبوس/ اتوبوس های گران برای راننده صرفه ندارد
تین نیوز |

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قیمت بالای خرید اتوبوس اعلام کرد: اتوبوس 25 میلیاردی صرفه اقتصادی برای راننده ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مجتبی یوسفی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل، اظهار کرد: چه در حوزه تولید داخل و چه واردات، باید تأمین اتوبوس و کشنده ها با جدیت پیگیری شود. متأسفانه در حال حاضر شاهد افزایش قیمت و کاهش کیفیت در بخش خودروهای تجاری هستیم که این امر به دلیل انحصار و نبود حمایت از تولیدکنندگان توانمند داخلی است.

کاهش ۵۰ درصدی ناوگان اتوبوس کشور در دهه های اخیر

وی افزود: برخی خودروسازان داخلی با وجود عدم حمایت، در حال تولید خودروهای باکیفیت هستند. در صورت حمایت مشابه با خودروسازی سبک، قطعاً عملکرد موفق تری خواهند داشت. در دهه گذشته تعداد کارت های هوشمند فعال ناوگان اتوبوس از ۱۴ هزار و ۵۰۰ به ۷ هزار و ۵۰۰ کاهش یافته است که دلیل آن فرسودگی و نبود صرفه اقتصادی است.

اتوبوس ۲۵ میلیاردی صرفه اقتصادی ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: قیمت اتوبوس اکنون به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان رسیده است که موجب خروج بسیاری از فعالان این حوزه از چرخه خدمات رسانی شده است. با توجه به شرایط حساس کشور، آماده ایم اصلاح قانون مدیریت حمل ونقل و سوخت را هرچه سریع تر در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: تأمین مالی نوسازی ناوگان، چه در بخش کشنده و چه اتوبوس، از طریق منابع مختلف مدنظر قرار گرفته که ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت، در کمتر از پنج سال بازگشت سرمایه خواهد داشت. متأسفانه تاکنون منابع این بخش تأمین نشده است.

یوسفی درباره واردات اتوبوس اظهار کرد: در مواد ۴ و ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو به صراحت مجوز واردات خودروهای نو و کارکرده در بخش حمل ونقل عمومی داده شده است. واردات باید آزاد و بدون انحصار باشد تا هم کیفیت افزایش یابد و هم قیمت کاهش پیدا کند.

وی افزود: در هفته گذشته جلساتی با وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان های ذی ربط برگزار شده است تا آئین نامه واردات خودروهای نو و کارکرده تدوین و اجرا شود. این اجازه باید به اشخاص حقیقی، شرکت های حمل ونقلی و تعاونی ها داده شود تا در مسیر رقابت پذیری گام برداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تأکید کرد: نوسازی و تجهیز ناوگان حمل ونقل بار و مسافر، نباید هزینه تلقی شود، بلکه سرمایه گذاری در کاهش تلفات جاده ای، افزایش ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت است. باید فعل خواستن را در این مسیر صرف کرد.

ثبت سفارش واردات اتوبوس آغاز شد

سامانه جامع تجارت در اطلاعیه ای از امکان ثبت سفارش اتوبوس و کشنده جاده ای از محل بند (پ) ماده (۵۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور خبر داد و در اطلاعیه ای اعلام کرد: در راستای اجرای تصویب نامه شماره ۱۸۸۰۶۴/ ت ۶۳۳۹ ه مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۰۵ هیئت وزیران با موضوع واردات اتوبوس و کشنده های جاده ای موضوع «بند (پ) ماده (۵۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور»، امکان ثبت سفارش اتوبوس و کشنده جاده ای از این محل در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

برای این منظور وضعیت نمایندگی جدید با عنوان «واردات اتوبوس و کشنده جاده ای از محل بند (پ) ماده (۵۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور» ایجاد شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • قدرت طهماسبی پاسخ

    ایران نیازمند خودرو اقتصادی جهت سفر درون شهری و برون شهری و حمل و نقل جاده‌ای می باشد

  • دادخواه پاسخ

    به جای واردات خودروهای لوکس اروپایی و قطعات خودروهای مونتاژی چینی ، باید صنایع خودروسازی داخلی ، اتاق اتوبوس و تجهیزات داخل آنرا صد در صد در داخل با مواد وطنی ساخته و فقط قطعات موتور و شاسی را از آلمان و چین و کره جنوبی وارد کنند. بدین ترتیب قیمت اتوبوس به پنج الی ده میلیارد تومان کاهش می یابد. آنگاه بانک صنعت و معدن ۵۰% قیمت را با بهره ۱۰% به صاحب اتوبوس پرداخت کند. سپس برای هر صد کیلو متر مسافت پیموده شده فقط ۳۰هزار تومان از مسافر اخذ شود، مثلا بلیط تهران کرمانشاه ، بشود ۲۱۰ هزار تومان برای ۲۵ صندلی مسافر. با این روش هر سفر ۵۰% سود برای صاحب اتوبوس دارد.

  • محمد کاظم پاسخ

    مسئولان مربوطه بهتر هست به جای این مقدار توجیح بافتن برای این امر به سراغ علل اصلی این معضل بروند و ببیند در طی ایام گذشته چگونه قانونگذاری و عمل کرده اند که اکثریت فعالین صنف مسافری را اعم از صاحبان ناوگان یا رانندگان صنف مسافری را از این بخش فراری دادند و اکنون هم خیال خام است که فکر کنند بدون هیچگونه تغییری در قوانین تاریخ گذشته فعلی و صد البته رفتار و برخورد بسیار زشت و توهین آمیز مراجع مربوطه با مالکان و رانندگان بخش مسافری و ادامه شرایط نابهنجار فعلی ، فعالان قبلی این صنف حتی به فرض وجود چنین مقدار سرمایه ای در دستشان مجددا به آن بازگردند و حداقل ۲۵ میلیارد تومن پول بی زبان را دور بریزند

  • سبدعلی پاسخ

    کجای دنیا رو دیدی برای ارتقای سطح کیفیت بخش حمل ونقل دولت اینقدر حق گمرکی میگیرند قیمت اتوبوس 25 میلیارد نیست دولت گمرکی نگیره به هر راننده اتوبوس اجازه واردات بده وارد گنن برای کار کردن اما اجازه فروش تا 5 سال نداشته باشند

  • ایمان پاسخ

    با سلام متاسفانه مدیریت غلط در صنف اتوبوس هم بسیار آشکار است ساده بگم هر کسی گشنه بشه یادش میفته غذا میخاد دوستان هیچ دلتون خوش نکنید قولا بدرد خودشون میخوره بدرود

  • رضا توکلی پاسخ

    اگه فک میکنید کمبود اتوبوس دارید الان تقریبا ۱۰ماه میشه که شرکت عقاب افشان از مردم پول گرفته که برای اربعین اتوبوس صفر بده. تا کنون هیچ خبری نشده اینکه دیگه تولید داخل هسته چرا پیگیر نمیشد فعلا همین تعدادی که یبت نام کردن ماشین‌ماشینهاشون بدن

  • ناشناس پاسخ

    تنها راه نجات حمل و نقل جاده ای حذف دریافت گمرکی بسیار بالاست چطور امکانات را به سپاه میدن در صورتی که اصلا این ارگان ربطی به حمل و نقل عمومی ندارد در حال حاظ اتوسیر جوان متعلق به سپاه میباشد با بیشترین خودرو روز را در اختیار دارد کلیه سفرهای برون شهری در اختیار دارد اینهمه تعاونی از هم پاشیده شد ایران پیما تی بی تی لوان تور پی ام پی وووووچه برسرشان امد وقتی واردات را خودسرانه بدون گمرکی باارز دولتی اتوبوس وارد میکند قطعا با کمترین قیمت کرایه در مقابل تعاونی ها ایستادگی میکند وبراحتی قطعه وارد میکند

  • جانان صاحب.. چرا پاسخ

    منم خب غرب میخوام به استنمارت خودم در تو بیارم ها استنمارت خودم

  • بنیامین پاسخ

    من اهل اردبیل هستم می‌خوام برم رشت

  • رامین صفایی پاسخ

    ایران قبل از بهمن ۵۷ صادر کننده اتوبوس بود
    و الآن وارد کننده اتوبوس

  • هموطن پاسخ

    از افغانستان الگو بگیرید اتوبوسهای نو کارکرده ألمانی به نازلترین قیمت عرضه می‌شود ماشین کار نباید گمرکی بدهد. حداقل سرچ کنید تفاوت ها را ببینید.

  • هموطن پاسخ

    افغانستان بهترین اتوبوس های نو و کارکرده را چند برابر کمتر از قیمت در ایران عرضه می‌کند گمرکات را حداقل برای ماشینهای عمومی و‌کسب و کار کاهش یا حذف کنید. 25میلیارد ماهی 500میلیون سود بانکی میده هیچ عاقلی اتوبوس با این مبلغ نخواهد خرید.

  • عادل پاسخ

    اینجا بی عدالتی بیداد میکنه اگه پول داری ثبت نام کنی پول داری زیر میزی بدی حتی داخل ایران خودرو شما محدودیت ثبت نام داره زیر میزی بده ۵ تا ماشین برات ثبت نام میکنن بی عدالتی رانت رانت خواری در اولویت کار اداری این مجموعه است عدالتی وجود نداره بنده خدای پول داشت ۳ تا ماشین ثبت نام کرد ۱۵۰ میلیون پول داد برای ثبت نام کجا راننده که امیدش به خداست اینا میارن صاحب ماشین مفت میکنن میگن کارکن برای خودت اینا همش حرف