| کد خبر: 174638 |

ریشه بسیاری از مشکلات امروز صنعت کامیونداری در دست شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای است که مهمترین آن عدم وجود نظام مهندسی شده تشخیص، تخصیص و پرداخت کرایه حمل کالا (تن-کیلومتر ) در بین این شرکت‌ها برای نرخ‌گذاری است

تین‌نیوز | 

شرکت ها مهمترین بخش در به‌وجود آمدن ضعف اقتصادی برای کامیونداران هستند. نتیجه توافق کردن بر سر کرایه با صاحب کالا به‌جای در نظر گرفتن هزینه‌های ثابت و متغیر کامیون و سود منطقی سرمایه‌گذاری در کامیون‌داری، ورشکستگی صنف شد.

شرکت‌های حمل‌ونقل بدون در نظر گرفتن سود یا زیان کامیوندار، بازار رقابت کامل ایجاد و در این عرصه هر روز از جیب کامیوندار مناقصه را به نفع خود تمام کردند، آنقدر با این روش جیب کامیوندار را زدند که کامیوندار پول نقد، اعتبار شخصی و حتی سرمایه‌های زود نقدشونده (خودروی سواری - طلای همسر ) را صرف نگهداری کامیون و خدمت‌رسانی به جامعه کرد.

سئوال این‌جاست در عمل شرکت‌های حمل‌ونقل (دلالان و رانت خوارهای کوچک) در کجای گردونه حمل کالای جاده‌ای قرار دارند و اساسا وجود یا عدم وجود آنها چه مزیت و یا چه آسیبی خواهد داشت؟ شرکت‌هایی که هیچ نفعی را برای شریک تجاری خود (کامیوندار) ایجاد نکرده‌اند و در عوض در بسیاری موارد مناقصه، منافع کامیوندار را برای کسب سهم بیشتری از بازار حمل اداره کرده‌اند.

ریشه بسیاری از مشکلات امروز صنعت کامیونداری در دست شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای است که مهم‌ترین آن عدم وجود نظام مهندسی شده تشخیص، تخصیص و پرداخت کرایه حمل کالا (تن-کیلومتر ) در بین این شرکت‌ها برای نرخ‌گذاری است و وظیفه‌ای با این درجه اهمیت را به بازار رقابت کامل و عرضه و تقاضا سپرده‌اند و همواره با عبارت نامبارک و مسموم کرایه توافقی (بین صاحب کالا و شرکت حمل) راه کسب درآمد منطقی را بر کامیوندار بسته‌اند.

امروز ناتوانی کامیونداران در اداره امور، تیغ دو لبه‌ای شده است که از یک سو رگ درآمدی کامیوندار و از سوی دیگر جایگاه حقوقی شرکت‌های حمل را بریده است و نان آنان را آجر کرده است!

امروز این سوال مهم ذهن تمامی مسئولان و مردم را به خود مشغول کرده است، در شرایطی که بر اساس آخرین ضوابط تاسیس، شرکت‌های حمل مالک حداقل پنج دستگاه کامیون ۱۹ تن و بیشتر هستند چرا در خدمت‌رسانی به جامعه در غیاب کامیونداران تک واحدی عاجز مانده‌اند؟

این بدان معنا است که در زمان تمدید پروانه بهره‌برداری شرکت‌های حمل‌ونقل، ضوابط زمان تاسیس رعایت نشده و به شرکت حملی که ضوابط را رعایت نکرده مجوز بارنامه نویسی و دلالی داده شده است.

خلاصه کلام؛ صنعت حمل‌ونقل کالای جاده‌ای مشکلی بزرگتر از شرکت‌های حمل‌ونقل و تشکل کارفرمایی آنها ندارد! آنجا که با محاسبه علمی کرایه حمل و در پی آن افزایش کرایه و نیز تشکیل و یا تقویت سالن‌های اعلان بار مخالفند.

* مهندس عمران و راننده خود مالک کامیون

** این یادداشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی لشگری 3 3

    اجرای عدالت وتن کیلوتربقای کامیونداردرشغل سخت وطاقت فرسا بالابردن حقوق بازنشستگی وتعلق سختی کار ازمهمترین وواجبترین مواردی بوده که قشرمابی نصیب مانده خواهشابرای احقاق حق اقدام نمایید.باتشکر

  • خدادادبکرانی 4 3

    سلام بااینکه سرمایه گذاری در امر حمل ونقل جاده ای از طرف کامیون دار می باشد ،ولی شرکتهای حمل ونقل سود های آنچنانی به جیب می زنند .وباگرفتن ابتکار عمل در حمل بار وتوزیع بار یک دلالی ورانت را در حمل ونقل ایجاد کرده که خود موجب فساد ومشکل برای حمل ونقل جاده ای شده است ،وهمچنین دخالت دو امور سالن اعلام بار وتوزیع بار موجب برهم زدن واعتماد رانندگان نسبت به سالنها ی اعلام بار شده اند.

  • رضا سلیمانی چرمهینی 3 3

    سلام عرض ادب خدمت همکاران عزیز
    از مسئولین محترم این جانب نیز به نوبه خود از تمام همکاران گرامی که زحمت تن کیلومتر و تمام پارامترهای ان را سنجیداند تشکر وقدردانی میکنم وهر چه زودتر با این طرح موافق و اجرائی شدن ان را خواهنم تا ازاین طرح برای شکوفایی کشورم سربلند باشم انشاالاه

  • سعید قصابیان 2 2

    سلام. سوال: هم اکنون شرکت های حمل و نقل چند درصد از درآمد حمل بار را به خود اختصاص میدهند؟

  • محسن 3 2

    قطع رابطه مالی بین راننده و شرکت حمل و نقل به طوری که شرکت حمل و نقل کمیسیون دریافتی خود را از صاحب کالا دریافت کند باعث خشک شدن ریشه دلالی در حمل و نقل جاده ای خواهد شد.

    در طرح تن کیلومتر عدد نهایی مندرج در بارنامه باید صافی راننده باشد.و کمیسیون شرکتهای حمل و نقل به صاحبان کالا منتقل شود.

  • یوسف منتظری 0 2

    جایزه اسکار بهترین نقش اول را در کوچکتر کردن سفره راننده باید داد به شرکتها حمل بار وباربریها

  • محمدبکرانی 0 2

    سلام واقعا دیگه باید فکری برای این شرکتهای حمل ونقل بکنند باید اینها دستشون از جیب راننده کوتاه بشه تاکی می خواهند صورت مساله را پاک کنند وبرروی ظلم هایی که در حق ما راننده ها می کنند سرپوش بزارند.اگر واقعا صدایمان به گوس مسئولین می رسه وکسی هست که این کامنت را میخونه در کار این شرکتها کمی تامل داشته باشه ببینه چه جز هزینه داشتن وبار مالی گذاشتن بر روی دوش دولت ومردم ودلال بازی آیا ثمری دیگر برای جامعه دارند.التماس تفکر

  • ناشناس 1 0

    هیچ چیز سرجای خودش نیست باید راننده هایی رسید که ازخود ماشین ندارند ویک عمریه زحمت میکشند ولی خجالت زن وبچه شمارا بقرآن قسم بگوش مسولین امر برسانید

  • مختار 3 0

    آقای مالک نخعی شما تمام شرکت های حمل و نقل را دزد قلمداد کردید شما با این نوبیانات آبروی شرکتهای حمل و نقل را نشانه رفتید و من فکر میکنم این نوع رفتار به دور از شأن رانندگان می‌باشد

  • مسعود 3 0

    در پاسخ به آقای مالک نخعی پیرامون مالکیت ۵ کامیون و بیشتر توسط شرکتهای حمل و نقل
    خدمت کارشناس محترم شایان ذکر است شرکتهای حمل و نقل جاده ای خود از بزرگترین حامیان کاهش پدیده ی خودمالکی کامیونها در صنعت حمل و نقل جاده ای می باشند و همچنین لازم به ذکر است شرکتهای حمل و نقل متوسط ۵۰ یا ۱۰۰ عمل حمل در ۲۴ ساعت شبانه روز را انجام می دهند که با در نظر گرفتن ۵ کامیون ملکی ، یعنی نزدیک به ۱۰ یا ۲۰ برابر آن ، و بدیهی است که در زمان اعتصابات حداکثر می توانند پاسخگوی یک دهم یا یک بیستم نیاز جامعه باشند...البته جناب نخعی عزیز پر واضح است که حمل و نقل کالا توسط راننده و کامیون انجام می گیرد...و شرکت حمل و نقلی تنها مالک کامیونهاست نه رانندگان آن...و این اعتصاب ، فارغ از چرایی و به حق بودن یا نبودن آن ،اعتصاب کامیونها نیست ..اعتصاب کامیونداران عزیز است

  • فعال بخش حمل ونقل 0 0

    با سلام وضمن عرض خسته نباشید البته همه شرکتهای حمل ونقل کمسیون بقول رانندگان عزیز اضافی نمیگیرند که چنین شرکتهایی دراقلیت هستند وهمه را به یک نام نمیتوان خواند چون در رانندگان هم هستند کسانی که دچار چنین رفتاری نیز هم هستند و اگر مسولین حمایت میکردند در سالهای قبل پدیده خود مالکی امروز به حداقل رسیده بود امروزه حدودا 450 هزار نفر راننده وجود دارد که تقریبا 50 درصد راننده واقعی هستند که بقیه دوشغله و رانندگی شغل دوم آنها می باشد و اگر آلان گرفتار چنین مسائلی هستیم زمانی که دلار ارزانتر از این بود وکامیونهای چینی هم نبودباز هم رانندگان عزیز مایل به نوسازی ناوگان خود نبود چرا چون هیچ فرقی میان کرایه کامیون اف هاش و دیزل جنگی ماک نبود واین خود عاملی برای نوسازی ناوگان در درجه اول می باشد هیچوقت در 6 ماه سال صاحبان کالا مجبور به دوبرابر دادن کرایه و عدم دریافت کمسیون در شرکت حمل ونقل بدلیل کمبود کامیون وزیاد بودن بار پرداخت ودریافت نمیکرد کسی جوابگو نبود و این کلمات مطرح نمیشد و در هیچ کجای ایران راننده ای را اجبار به بارگیری نکرده اند الان هم خود کامیونهای 40 میلونی و 500 میلیونی تفکیک نشده است باز هم این ماجرا ادامه دارد وطرح تن کیلومتر به سرعت باعث خواهد شد پدیده خود مالکی از بین برود آلان بدلیل کم بودن بار از یکطرف و از طرف دیگر بخاطر یارانه بیمه تامین اجتماعی در عرض این چند سال راننده اضافه شده وباعث دوشغله بودن بعضی رانندگان عزیز این موارد پیش آمده است که امیدوارم بزودی حل شود تا راننده و کامیوندار واقعی به کارکرد مناسب دست پیدا کند الان آیا محاسبه علمی کرایه با شرایط جامعه 80 میلیونی همخوانی دارد پس همه به فکر خویش است با تشکر

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین