| کد خبر: 238402 |

۱۳۹ کشته و ۴۷۲ زخمی در یک جاده شرق کرمان طی ۵ سال

چهار انسان دیگر در تصادف شامگاه ۲۷ آذرماه جاری جاده ریگان - نرماشیر واقع در شرق استان کرمان کشته شدند و شمار تلفات این محور طی امسال به عدد ۲۷ و طی پنج سال گذشته به ۱۳۹ تن رسید.

تین نیوز

چهار انسان دیگر در تصادف شامگاه ۲۷ آذرماه جاری جاده ریگان - نرماشیر واقع در شرق استان کرمان کشته شدند و شمار تلفات این محور طی امسال به عدد ۲۷ و طی پنج سال گذشته به ۱۳۹ تن رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سرگرد سید جلال‌الدین افتخاری فرمانده پلیس راه ریگان - ایرانشهر می‌گوید این جاده از ابتدای امسال ۱۶ تصادف فوتی و ۶۷ سانحه جرحی داشته که ۱۱۸ نیز تاکنون در سال جاری مجروح شده‌اند.

به گفته وی طی پنج سال گذشته تصادفات فوتی ۹۶ مورد و سوانح جرحی این محور نیز ۳۲۷ مورد بوده که در نتیجه آن ۴۷۲ نفر مصدوم شده اند.

بی شک اگر آمار ۱۰ ساله تلفات و مجروحان جاده یک طرفه ریگان - نرماشیر که این منطقه را به مرکز استان کرمان و نیز استان سیستان و بلوچستان متصل می کند بررسی کنیم بسیار بیشتر خواهد بود.

اما درست ۱۰ سال پیش بود که کلنگ احداث باند دوم این جاده ۴۷ کیلومتری با حضور مدیرکل راه و شهرسازی وقت استان کرمان و دیگر مسئولان به زمین خورد و آنطور که مسئولان محلی گزارش می دهند در این مدت تنها هشت کیلومتر از آن در محدوده ریگان آسفالت شده و ۱۲ کیلومتر در محدوده این شهرستان باقی مانده است؛ مابقی در دو شهرستان فهرج و نرماشیر نیز به سرانجام نرسیده است.

خبرنگار ایرنا مستقر در شهرستان ریگان گزارش می دهد سال ۹۷ نیز کلنگ زنی ادامه محور ریگان - نرماشیر با حضور مسئولان انجام شد و پس از آن تاکنون عملیات اجرایی که قابل مشاهده باشد انجام نشده است.

براساس اعلام فرماندار ریگان با هماهنگی نماینده مجلس امسال ۱۵ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته؛ مبلغی که در برابر نیاز کل اعتباری آن، بسیار ناچیز است.

ضجه مادر بر سر جنازه فرزند

اما تصادف دیشب در این جاده که در نزدیکی دوراهی گُنبکی در حدود ۲۰ کیلومتری شهر ریگان واقع شد، حاوی تصاویر دلخراش و حزن انگیزی بود؛ خبرنگار ایرنا که به شکل تصادفی از محل عبور می کرد به سر صحنه تصادف رسید. امدادرسانان هلال احمر و اورژانس در تاریکی شب در حال تلاش برای خارج کردن اجساد و مجروحان بودند اما آنچه بیشتر از همه نظر دیگران را جلب می کرد، ضجه مادری بود که بالای سر جنازه فرزندش رسیده بود.

زنی که مویه‌اش مو را بر تن انسان سیخ می کرد و حاضران این صحنه فریاد می زدند: کاش صدای این ضجه و ناله ها برسد به گوش مدیران متولی که می بایست کار دوبانده کردن جاده ارتباطی و ترانزیتی ریگان - نرماشیر را در ۱۰ سال اخیر انجام می دادند اما باوجود چندبار کلنگ زنی، هنوز به سرانجام نرسیده است.

این بار جاده مرگ در ریگان معلمی دیگر را از جمع شهروندان این شهرستان گرفت؛ وحید آبیار معلم جوان و کارشناس قرآن اداره آموزش و پرورش که به همراه همسرش داخل خودرو پراید پرکشیدند.

آقا وحید جوان ریگانی ۳۲ سال بیشتر زندگی نکرده بود که اینچنین به همراه همسر جوانش جوانمرگ شدند؛ امروز دانش آموزان مدرسه چشمشان به در ماند و معلمشان نیامد و او با سه نفر دیگر در سانحه کشته شدند.

۱۳۹ کشته و ۴۷۲ زخمی در یک جاده شرق کرمان طی ۵ سال

وحید آبیار معلم ریگانی که در تصادف شامگاه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ به همراه همسرش کشته شد

آنطور که منابع محلی گزارش کرده اند خودرو پراید درحال حرکت به سمت نرماشیر بوده است و پژو ۴۰۵ نیز از روبه رو به سمت شهر ریگان می آمده که برخورد اتفاق می افتد و آن می شود که نباید. دو نفر از سرنشینان یا راننده پژو نیز سر صحنه تصادف جان می بازند و بقیه هم در بیمارستان هستند و حالشان نامساعد گزارش شده است.

وضعیت جاده ای ترانزیتی

اما بد نیست از وضعیت جاده ای ترانزیتی و شلوغ در شرق کرمان مطلع شویم که سال هاست عملیات دوبانده شدن آن معطل مانده و آنچه باید انجام شود، رخ نداده است.

تنها مسیر ارتباطی که مرکز استان کرمان را به ایرانشهر و سپس چابهار متصل می کند و جاده ای راهبردی و ترانزیتی به شمار می رود باید از همین محور در شهرستان های بم، فهرج، نرماشیر و ریگان بگذرد.

از ایرانشهر تا رستم آباد(مرکز شهرستان نرماشیر) که حدود ۲۶۵ کیلومتر را شامل می شود تک بانده است و به علت حرکت وسایل نقلیه سنگین و ترانزیتی، خودروهای حامل قاچاق سوخت و انسان که با سرعت بسیار بالا تردد دارند، وضعیت بسیار خطرناک و خاصی را حاکم کرده است.

شهرستان ریگان ورودی استان کرمان از سمت سیستان و بلوچستان محسوب می شود و حجم تردد کامیون، اتوبوس و دیگر وسایل قاچاق بر در این منطقه بسیار زیاد و سبب افزایش حوادث شده است.

باتوجه به اهمیت راهبردی این جاده که سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را به همدیگر متصل می کند، ۱۰ سال پیش کلنگ جاده باند دوم ریگان- نرماشیر به زمین خورد تا بخش مهمی از آن توسعه یابد.

همان زمان مقرر بود که هر سه شهرستان(ریگان، فهرج و نرماشیر) سهم خودشان را در زیرسازی و آسفالت انجام دهند که در همه این سال ها انجام نشده و مهمترین و تنها علت هم کمبود اعتبار بیان می شود.

ساکنان منطقه که هربار شاهد سوانح دلخراش هستند می گویند اگر هرسال هرکدام از این سه شهرستان تنها بخش کوچکی از جاده را تکمیل کرده بودند، الان وضعیت این نبود، اما دریغ.

۱۳۹ کشته و ۴۷۲ زخمی در یک جاده شرق کرمان طی ۵ سال

عکس کلنگ زنی مسیر در سال ۹۷ را نشان می دهد که تاکنون اجرایی نشده است

تردد در این جاده رخ به رخ، آن هم شب هنگام و در تاریکی مطلق، بسیار خطرناک و حادثه ساز است؛ حتی اگر در این منطقه شاهد تردد قاچاق برهای انسان و سوخت با سرعت های بالا هم نبودیم، تردد بویژه شب ها بسیار خطرناک است چه برسد به زمانی که خودروهای حامل قاچاق شتاب دارند که بارشان را زودتر به مقصد برسانند و هیچ چیزی غیر از آن و چند میلیون وجهی که به زعمشان به درد زندگی شان خواهد خورد، برایشان مهم نیست.

به گفته امین باقری فرماندار ریگان این محور به طور ۴۷ کیلومتر در سه شهرستان ریگان، فهرج و نرماشیر واقع شده است که هشت کیلومتر آن از سمت ریگان آسفالت شده است.

به گفته وی امسال با پیگیری نماینده مجلس ۱۵ میلیارد تومان برای باند دوم این جاده اختصاص یافته و امید است عملیات احداث باند دوم در دو شهرستان دیگر نیز شروع شود.

وی با بیان اینکه این محور به علت حوادث بالای آن به جاده مرگ مشهور شده است خواهان تزریق اعتبار بیشتر و توجه مسئولان استانی و کشوری برای حل مشکل آن شد.

فرماندار ریگان تاکید کرد: اولویت ما تکمیل این محور است اما نیاز به اعتبارات ملی داریم.

فرمانده پلیس راه ریگان - ایرانشهر نیز گفت: محور ریگان- نرماشیر از محورهای پرتردد استان و تسریع در روند دوبانده شدن آن ضروری است.

سرگرد افتخاری تاکید کرد: ضرورت دارد مسئولان بویژه در وزارت راه و شهرسازی برای دوبانده شدن همه مسیر این محور اقدام کنند.

به گزارش ایرنا حادثه تصادف شب گذشته واکنش های بسیاری از سوی اهالی داشته به طوری که اداره راه و شهرسازی ریگان نیز در این زمینه اطلاعیه ای درباره دوبانده شدن این جاده منتشر کرد.

براساس اعلام روابط عمومی این اداره در اطلاعیه مذکور آمده است: محور ریگان- نرماشیر به طول ۴۷ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر از آن (از ریگان تا ابتدای عامریه) در حوزه شهرستان ریگان قرار دارد. اعتبار ساخت این پروژه از منبع اعتبارات استانی بوده و با توجه به اینکه هزینه ساخت هر کیلومتر راه با مشخصات اصلی به طور میانگین حدود ۱۰ میلیارد تومان است، اعتبارات استانی جوابگو نیست.

در این اطلاعیه آمده است: امسال نیز نماینده مجلس و فرمانداری مبلغ ۱۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات متوازن و استانی برای این موضوع مصوب کرده اند که بخشی از آن برای پرداخت مطالبات پیمانکار و مابقی باهدف تکمیل محور پرداخت شده است.

اداره راه و شهرسازی ریگان با بیان اینکه عملیات احداث جاده متوقف نشده تاکید دارد که از هفته آینده عملیات خاکریزی شروع و تا پایان سال حدفاصل ریگان تا پلیس راه آسفالت و بهره برداری می‌شود.

در این اطلاعیه راهکار نهایی برای تکمیل باند دوم محور رستم آباد - ایرانشهر که بخشی از آن در حوزه شهرستان ریگان قرار دارد تخصیص اعتبارات ملی اعلام و بیان شده که این پروژه حائز شرایط دریافت اعتبار ملی و در اولویت اداره کل راه و شهرسازی استان است و موضوع نیز از سوی مسئولان بجد در دست پیگیری قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.