| کد خبر: 253825 |

تصویب و ابلاغ جزئیات طرح بلند مرتبه سازی شهر سرخرود مازندران

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه ای خطاب به استاندار مازندران جزئیات طرح بلند مرتبه سازی شهر سرخرود را ابلاغ کرد.

تین نیوز

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه ای خطاب به استاندار مازندران جزئیات طرح بلند مرتبه سازی شهر سرخرود را ابلاغ کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری در ابلاغ مصوبه شورای ‌عالی شهرسازی و معماری خطاب به حسینی پور استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران اعلام کرد:  شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ "طرح بلندمرتبه سازی شهر سرخرود" را با توجه به  جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۴ و بازدید مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۸کمیته تخصصی مقررات، لوایح و سیاست گذاری (کمیته فنی شماره ۴)  و با عنایت به لزوم جلوگیری از رشد افقی شهرهای استان‌های شمالی کشور موضوع مصوبه مورخ ۹۶/۶/۸ هیئت محترم وزیران مبنی بر سیاست افزایش تراکم ساختمانی به جای افزایش محدوده شهرها در استان های شمالی کشور، پیشگیری از بروز تخلفات و ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از محدوده و حریم شهرها و جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و با توجه به تعیین نقش گردشگری برای شهر سرخرود در طرح جامع به عنوان سند بالادست و در راستای مصوبه ضوابط عام ساختمان‌های بلند مصوب ۹۹/۷/۲۱ شورایعالی و با توجه به مکاتبه شماره ۸۶/۰۱/۰۱/۳۰۸۳۸ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ استاندار محترم مازندران مبنی بر تامین خدمات زیربنایی از سوی دستگاه های خدمات رسان و موافقت مکتوب سایر دستگاه های استان(پس از مکاتبات مراجع نظارتی استان همچون دادستان محترم استان و اداره کل بازرسی)، به عنوان شهر پایلوت مورد بررسی قرار داد و محدوده  طرح را به مساحت ۵۵.۷ هکتار و با لحاظ نمودن مواردی تصویب نمود و ضمن تاکید بر ضرورت تهیه این پهنه ها در کل استان مازندران مقرر شد در سایر شهرهای استان نیز در صورت نیاز براساس مصوبه مذکور اقدامات لازم صورت پذیرد.

فرزانه صادق مالواجرد در ادامه نامه ابلاغ خود با تاکید بر اینکه ضرورت احداث ساختمان های بلند و پهنه های مناسب آن در شهر سرخرود بر اساس نقشه پیوست و سقف تراکم ساختمانی مجاز قابل احداث در آنها به شرح جدول ذیل به تصویب رسید خاطرنشان کرد: . کمیسیون ماده ۵ موظف است ضوابط  و مقررات تفصیلی آن را به صورت کامل در کمیسیون بررسی و پس از تصویب به شهرداری ابلاغ نماید.

معاون شهرسازی و معماری در تشریح جدول سقف تراکم ساختمانی مجاز قابل احداث را به قرار زیر اعلام کرد: 

پهنه

حداقل عرض معبر

حداکثر تعداد طبقات

حداکثر سطح اشتغال

حداکثر تراکم

حداقل مساحت قطعه

HR۱

۱۸ متر

۱۲ طبقه

۴۰ درصد

۳۰۰ درصد

۲۰۰۰

HR۲

۲۰ متر

۱۶ طبقه

۳۰ درصد

۳۵۰ درصد

۳۰۰۰

HR۳

۲۴ متر

۲۰ طبقه

۳۰ درصد

۴۰۰ درصد

۷۰۰۰

 

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه ابلاغ خود آورده است: سطح اشغال بنای بلندمرتبه با احتساب کلیه مشوق ها ( تعریض، براضافه، تجمیع و.....) و با لحاظ نمودن راه پله و آسانسور نباید در همکف و طبقات از ۴۰ درصد و در زیرزمین از ۵۰ درصد تجاوز  نماید و این سطح اشغال بر اساس مساحت ملک پس از تعریض های احتمالی محاسبه می گردد. همچنین  حداقل سی درصد مساحت زمین می بایست به فضای سبز ریشه دار اختصاص یابد.

مالواجرد در ادامه نیز تصریح کرد: در تعیین نحوه استقرار بنا، به منظور عدم ایجاد اختلال در کریدورهای طبیعی جریان هوا، رعایت فاصله مناسب از پلاک های مجاور تعیین شود.

معاون شهرسازی و معماری در ادامه ابلاغ خود با اشاره به ایجاد تغییر در جمعیت‌پذیری پهنه‌های نهایی طرح بلندمرتبه‌سازی، میزان خدمات عمومی مورد نیاز در آن پهنه‌ها محاسبه و مکانیزم نحوه تأمین آن، (از طریق اعطای زمین خدماتی به شهرداری و یا ...) تدوین و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسد، خاطرنشان کرد: -در فرآیند احداث بناهای بلندمرتبه، پیش از صدور پروانه ساختمانی تا پس از صدور گواهی پایانکار، کلیه مفاد ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی مصوب شورایعالی مورخ ۹۹/۷/۲۱  لازم‌الاجرا است.

وی اعلام کرد: در ضوابط طرح، تصویب عوارض ناشی از ارزش افزوده حاصل از طرح بلندمرتبه‌سازی توسط شورای اسلامی شهر مستند به بند ۸ ماده ۴۵ قانون شهرداری ها و تعیین محل مجاز جهت هزینه آن، پیش‌بینی شود.

مالواجرد ضمن تاکید بر اخذ تضمین‌های لازم از سازندگان بناهای بلندمرتبه در زمان صدور پروانه ساختمانی، جهت حصول اطمینان از عدم بروز تخلفات ساختمانی و شهرسازی نظیر سطح اشغال مازاد، تعداد طبقات مازاد و یا تخلف در نحوه استقرار بنا و پسروی‌ها در ضوابط پیش‌بینی شود، افزود: در ضوابط متذکر شود که وقوع تخلفات مذکور، مشمول اعمال تبصره یک ماده صد قانون شهرداری ها (قلع بنا) خواهند بود.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه نامه ابلاغ خود با اعلام اینکه پیش از صدور پروانه ساختمانی، طرح معماری بناهای بلندمرتبه و الگوی حجمی آن می‌بایست پس از تأیید کمیته سیما و منظر شهری استان به تصویب کمیسیون ماده پنج برسد، افزود: به منظور گسترش اجرای فضای سبز عمودی به صورت بام سبز و یا فضای سبز طبقاتی، در ضوابط طرح اخذ تضمین‌های لازم از سازندگان بناهای بلندمرتبه در زمان صدور پروانه ساختمانی، در خصوص تعهد اجرای فضای سبز در سطوح بام و تراس‌ها، به مساحت حداقل ۵ درصد از زیربنای کل، لحاظ شود.

وی در ادامه خطاب به استاندار مازندران با اشاره به اینکه  پیش از تصویب طرح، اخذ موافقت مکتوب از دستگاههای خدمات‌رسان آب، برق و گاز جهت اطمینان از ظرفیت شبکه و امکان واگذاری انشعاب الزامیست. همچنین نحوه دفع فاضلاب می بایست در طرح پیش بینی شود تصریح کرد: پیش از صدور پروانه ساختمانی بناهای بلندمرتبه و همچنین گواهی پایانکار، اخذ تأییدیه از اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص دفع بهداشتی فاضلاب و نیز مدیریت پسماند الزامی است.

معاون شهرسازی و معماری در ادامه نامه ابلاغی خود ضمن اشاره به رعایت حریم ۶۰ متر دریا بر اساس استعلام از شرکت آب منطقه‌ای استان با تأکید بر آزادسازی حریم دریا الزامی است افزود: در پهنه های مصوب، شهرداری می بایست بر اساس ضوابط و مقررات طرح عمل نموده و امکان طرح هیچ گونه درخواستی اعم از افزایش سطح اشغال، افزایش تراکم، کاهش سرانه فضای باز، عدم تأمین پارکینگ و... مجدداً در کمیسیون ماده پنج ممنوع است.

مالواجرد در ادامه یادآور شد: رعایت الزامات کلیه مباحث مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث سوم "حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق" الزامی بوده و می بایست توسط مشاور به صورت شفاف در مطالعات لحاظ شود.

وی در ادامه تصریح کرد: استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان مسئول حسن اجرای ضوابط و مقررات در پهنه های بلندمرتبه سازی و ناظر بر عملکرد شهرداری های استان بوده و می بایست با همکاری سایر سازمان ها و ادارات مربوطه در همه مراحل از صدور پروانه تا پایان کار نظارت نماید.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران افزود: طرح بلندمرتبه سازی شهر سرخرود به عنوان طرح پایلوت در استان اجرا خواهد شد و ارائه طرح‌های بلندمرتبه سازی در سایر شهرهای استان مستلزم مطالعات یکپارچه در استان و مشخص نمودن شهرهایی است که بر اساس سند توسعه استان و همچنین ملاحظات زیست محیطی، جمعیتی و... نیازمند ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه می باشند. مطالعات مربوط به مشخص کردن پهنه های بلندمرتبه و ضوابط ساخت و ساز در سایر شهرها بر اساس ضوابط عام ساختمان‌های بلند مصوب ۹۹/۷/۲۱ شورایعالی خواهد بود.

  مالواجرد در انتها  اعلام کرد:‌ همچنین شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با عنایت به مصوبه مورخ ۳/۱۲/۹۴ خود در خصوص تصویب طرح جامع شهر سرخرود و خارج نمودن مجموعه مسکونی خانه دریا از آن و همچنین مصوبه مورخ ۸۵/۱۲/۲۶ شورای برنامه ریزی و توسعه استان مازندران در ارتباط با طرح مجموعه مسکونی خانه دریا و با توجه به ماده ۱۴ مصوبه شورایعالی پیرامون بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی ، مجموعه مسکونی خانه دریا را به عنوان شهرک مسکونی، مصوب نمود و مقرر شد طرح مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان پس از تصویب کمیته فنی شورایعالی به عنوان طرح مصوب شهرک ملاک عمل قرار گرفته و به ستاد شهرک سازی ارسال شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.