| کد خبر: 159761 |

◄ برهوت بودجه‎‌ای وزارت راه‌وشهرسازی از زبان مجلسی‌ها

مجلسی‌ها می‌گویند وزارت راه و شهرسازی 15 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و درعین‌حال بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود داردبا این حال بودجه وزارت راه و شهرسازی از 8 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان کاهش پیداکرده است.

تین نیوز

مجلس  روز گذشته با ارائه جزییاتی از بودجه امسال وزارت راه‌وشهرسازی آب پاکی را روی دست دولتی‌ها ریخت و با اعلام کاهش بودجه وزارت راه‌وشهرسازی از 8 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان خبر داد که حمل‌ونقلی‌ها امسال سال سختی را در پی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز کاهش رقم بودجه وزارت راه‌وشهرسازی آن‌هم در شرایطی که تجهیزات و زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی کشور نیازمند توسعه و ارتقا هستند و پیمانکاران بدهکار پای اعتراضات خود برای دریافت حق مسلم خود نشسته‌اند خبر خوبی نیست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره بودجه سال آینده وزارت راه‌وشهرسازی، گفت: این بودجه از 8 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان کاهش‌یافته است و وضعیت این وزارتخانه را این‌گونه توصیف کرد که «وزارت راه سال آینده با این شرایط کار سختی پیش رو دارد.»

آذرماه امسال بود که وزیر راه‌وشهرسازی در نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته به جمع خبرنگاران آمد و خبر داد که باوجود هزینه کرد اسناد خزانه طی سه سال برای پرداخت بدهی پیمانکاران این وزارتخانه هنوز 10 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. او آن روز خبر داد که «متأسفانه هنوز اعتبارات لازم برای پرداخت آن‌ها در اختیار نیست.»

عباس آخوندی پیش‌تر دریکی از سفرهای استانی خود از پیمانکاران حاضر در بخش راه‌سازی به‌عنوان پیمانکاران ایثارگر نام‌برده بود که فعال بودن کارگاه‌ها و پروژه‌ها مدیون صبوری‌ها و ماندگاری آن‌ها پای طرح‌های عمرانی است.

16808
عباس آخوندی از پیمانکاران پروژه‌های راهسازی به عنوان «ایثارگر» یاد کرده است

گفته می‌شود در حال حاضر وزارت راه‌وشهرسازی 28 هزار میلیارد تومان پروژه مشترک با بخش خصوصی در دست اجرا دارد و پیمانکاران با نگاه ملی وارد بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشور شده‌اند، با این حال در کنار پیمانکارانی که هنوز اعلام ورشکستگی نکرده اند ،گروه‌هایی در گرید یک دو و حضور دارند که به دلیل عدم بازپرداخت مطالبات انها از سوی این وزارتخانه عطای حضور در پروژه‌های بزرگ را به لقایش بخشیدند.

در همین راستا رضایی کوچی روز گذشته گریزی هم به وضعیت بدهی‌های پیمانکاران وزارت راه‌وشهرسازی داشت و با اعلام رقمی بالاتر از رقم اعلامی وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: در حال حاضر وزارت راه‌وشهرسازی 15 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. بودجه هم 3 هزار میلیارد تومان کاهش‌یافته است و بنابراین ما فکر می‌کنیم شرایط سختی پیش روی وزارت راه‌وشهرسازی وجود دارد.

او البته خبر داده است که در کمیسیون تلفیق مصوب شده است که بدهی پیمانکاران با بانک‌ها با طلب آن‌ها از دولت تهاتر شود.

رضایی کوچی گفته است ما معتقدیم اگر پیمانکار به‌موقع پول خود را دریافت نکند، کیفیت کار را کاهش می‌دهد، به‌هرحال پیمانکاران ظرفیت بزرگی در کشور هستند و سرمایه کشور محسوب می‌شوند و چون طلب آن‌ها به‌موقع پرداخت نمی‌شود، در حال ورشکستگی و خروج از این شغل هستند.

رضایی کوچی
رئیس کمیسیون عمران می‌گوید برای بازپرداخت طلب پیمانکاران، از تهاتر استفاده می‌شود

او گفته است اکنون بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و مجلس، دولت را مکلف کرده است سامانه‌ای تعریف کند و اطلاعات پروژه‌ها را به‌صورت شفاف در اختیار بخش خصوصی قرار دهد که متأسفانه این کار انجام‌نشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس  توضیح داده است این تهاتر طلب پیمانکار با بدهی آن‌ها به بانک‌ها در بودجه 97 می‌آید و فرصتی برای کمک به پیمانکار است.

رضایی هم چنین گفته است: امسال سرجمع 30 هزار میلیارد تومان رسید طلب‌های سال قبل داشتیم که سال آینده این رقم افزایش می‌یابد.

او از تنگناهایی در بودجه سال آینده رونمایی می کند که می تواند  مانع بزرگی برای روی زمین مانده طرح های نیمه‌کاره عمرانی باشد و گفته است: حدود 60 هزار میلیارد تومان منابع عمرانی قرار است در کشور داشته باشیم، در بودجه سال آینده که نزدیک به 80 درصد آن اسناد خزانه و اوراق مشارکت خواهد بود و 20 درصد آن تخصیص ریالی است که این مورد شرایط را سخت می‌کند و تلاش می‌کنیم، از طریق همان تهاتر طلب پیمانکاران تا حدی پرداخت شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: با این بودجه عمرانی باید به سمت استفاده از سرمایه بخش خصوصی رفت و با این حجم منابع دولتی نمی‌توان انتظار داشت پروژه‌های عمرانی خوب پیش برود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.