|
کد خبر
۱۱۲۲۸۲
کپی شد
صرفهجویی ۱۰۰میلیون تومانی در تولید جایروکوپترها

تیننیوز| برجام فضای تعامل و همکاری ایران با کشورهای صاحب فناوری را بهبود بخشیده است؛ این سخن اگرچه تکراری اما واقعیتی است که بیان آن خالی از لطف نیست. هر روز اخباری درباره همکاریهای جدید میان ایران با کشورهایی به گوش میرسد که هر یک در حوزهای از فناوری و صنعت، صاحب نام هستند.
ایتالیا از جمله کشورهایی است که بعد از اجرای برجام، روابط اقتصادی خود با ایران را به طرز چشمگیری ارتقا داده است. نمونه این همکاریها را میتوان در برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا مشاهده کرد که در روزهای گذشته در این کشور برپا بود.
اینبار صحبت از یک همکاری مشترک در حوزه حملونقل و صنایع هوایی در میان است و قرار است این همکاری، به تولید جایروپلن یا جایروکوپتر در ایران ختم شود؛ با این مزیت که قرار است این محصول در مقایسه با نمونه مشابه خارجی، قیمتی بسیار پایینتر داشته باشد و فناوری و دانش تولید آن نیز به کشور وارد شود.
هواپیمای فوق سبک جایروپلن یا جایروکوپتر وسیلهای بین هلیکوپتر و هواپیما است که به جای بال ثابت، یک روتور چرخان دارد که فقط در لحظه نخست پرواز با موتور درگیر بوده و پیش از حرکت روی باند پرواز بهوسیله مکانیزمی کلاجمانند، نیروی گردشی خود را از موتور پشت سر خلبان میگیرد، سپس از قدرت موتور جدا شده و موتور بهصورت هرزگرد میچرخد، در طول حرکت روی باند به سرعت مناسب برای بلند شدن از روی زمین میرسد و در تمام مدت پرواز به صورت هرزگرد در چرخش است.
جایروپلن در مقایسه با وسایل پروازی دیگر به دلیل سبک بودن سازه و سهولت نشست و برخاست در فضای کم، از قابلیت مانورپذیری زیادی برخوردار بوده و قیمت ساعت پرواز آن از انواع دیگر وسایل پروازی کمتر است. قابلیت نصب تجهیزات جانبی از جمله سیستمهای ضبط تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا و ارسال همزمان آن به ایستگاه زمینی از دیگر ویژگیهای جایروپلنهاست. حداکثر سرعت این وسیله پرنده ۱۸۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر ارتفاع پرواز آن ۱۱هزار پا (معادل ۳۵۰ متر) است. موتور این هواپیماهای کوچک ۴ سیلندر و از توان ۱۱۵ اسـببخار برخوردار است. وزن جایروپلنها به طور معمول هنگام برخاستن ۴۵۰ کیلوگرم، بار مجاز ۲۵۰ کیلوگرم و حداکثر مسافت طی شده روی باند هنگام برخاستن ۵۰ متر و هنگام فرود ۲۰ متر و مدت زمان مجاز برای پرواز مداوم آنها ۳ ساعت است. از چایروپلن یا جایروکوپتر برای فعالیتهایی همچون گشتزنی هوایی، کنترل محیطزیست و ترافیک جادهها، سمپاشی مزارع و باغها و گردشگری هوایی استفاده میشود. این وسایل پرنده در دنیا در انواع برفنشین، آبنشین و زمیننشین تولید میشود.
مهدی طایفه، کارشناس صنعت هلیکوپتر با بیان توضیحات بالا، درباره سابقه استفاده از این وسایل پرنده در ایران میگوید: مدلی از این پرنده فوق سبک ساخت افریقای جنوبی برای نخستین بار در سال ۸۴ از سوی یک پژوهشکده هوایی در ایران به کار گرفته شد و در سال ۸۶ برای نخستین بار سازمان محیطزیست ایران یک فروند جایرو پلن ۲ نفره را به منظور گشت هوایی مناطق مورد حفاظت اداره کل محیطزیست استان تهران خریداری کرد که پس از ۳۰۰ ساعت پرواز گشت هوایی، فعالیت آن متوقف شد. پس از آن همه خدمات پروازی، تعمیر و نگهداری، آموزش خلبانی و فنی جایروپلن و حتی تامین خلبان در انحصار یک شرکت بود و در بیشتر موارد از جایروپلنهای موجود در ایران برای مصارف نظامی استفاده میشد. البته در یکی، دو سال اخیر چند مرکز تفریحی، با جایروپلنهای خود در جزیره کیش اقدام به انجام پروازهای تفریحی کردهاند. او پس از بیان این مقدمه، درباره وضعیت واردات و تولید جایروپلن یا جایروکوپتر در ایران میگوید: در حال حاضر نمایندگی یکی از مشهورترین نشانهای اسپانیایی در این حوزه، قیمتی حدود۷۰ و ۸۰هزار یورو برای جایروپلنهای خود اعلام کرده که هزینههای ثبت سفارش، گمرک و حمل را نیز باید به این هزینه اضافه کرد و در مجموع میتوان گفت قیمت این محصول در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای مصرفکننده تمام میشود.
این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به همکاری ایران و ایتالیا در زمینه تولید این محصول در ایران توضیح میدهد: بهتازگی یکی از شرکتهای داخلی با شرکت «براکو جایرو» ایتالیا توافقی داشته که براساس آن، علاوه بر اعطای نمایندگی انحصاری به شرکت ایرانی، فناوری ساخت جایروپلنهای این شرکت به ایران منتقل میشود و در همین راستا، به زودی نخستین نمونه محصولات این شرکت به ایران وارد خواهد شد.
به گفته او، مهمترین مزیت این مشارکت، ضمن افزایش کیفیت و استاندارد جایروپلنهای مورد استفاده در کشور، قیمت بسیار مناسب و قابل رقابت با محصولات موجود در ایران است.
آنطور که این کارشناس توضیح میدهد، این محصول قرار است با قیمت تمامشده ۶۰ هزار یورو (شامل همه هزینههای خرید، هزینه حمل به ایران و هزینههای گمرکی) با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری به مشتریان تحویل داده شود که در مقایسه با قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار یورویی محصولات موجود (بدون هزینههای حمل و گمرک) قیمت مناسبی است و صرفهجویی ۳۰هزار یورویی یعنی بیش از ۱۰۰میلیون تومانی را برای مصرفکننده در پی خواهد داشت. از سوی دیگر در حال حاضر در این زمینه ایران فقط واردکننده است اما با همکاری شکلگرفته بین ایران و ایتالیا، به زودی تولیدکننده این محصول نیز خواهیم شد. علاوهبر این محصول تولید شده در ایران استاندارد dulve اروپا را نیز خواهد داشت. طایفه یادآور میشود: شرکت ایتالیایی براکو جایرو برای نخستین بار بعد از اجرای برجام در نمایشگاه هوایی کیش که آبان امسال برگزار شد، حضور یافته و همکاری این شرکت با ایران در این نمایشگاه کلید خورده است.
براساس آنچه این کارشناس هوانوردی توضیح میدهد، همکاری دو طرف ایرانی و ایتالیایی در واردات و تولید جایروکوپتر در چند مرحله است؛ مرحله نخست واردات، مرحله دوم مونتاژ و مرحله سوم انتقال فناوری ساخت جایروپلنهای این شرکت به ایران. در واقع ابتدا نمونه جایروپلن آماده پرواز ایتالیایی وارد کشور شده و برای آن مجوزهای صلاحیت پرواز گرفته میشود، در مرحله بعد جایروپلن به شکل سیکیدی وارد خواهد شد و کار مونتاژ از سوی کارشناسان فنی آموزشدیده انجام میشود. انتقال فناوری ساخت این محصول به ایران حدود ۲سال بهطور خواهد انجامید و در آن زمان محصول تولیدشده ۵هزار یورو ارزانتر از قیمت ۶۰ هزار یورویی فعلی به بازار ارائه خواهد شد. به گفته او ایجاد خط مونتاژ مدل دیگری از پرندههای فوق سبک و سبک کارآمد دیگر برای صنعت هوایی کشورمان نیز در برنامه این همکاری قرار دارد.
او معتقد است با چنین همکاریها و فعالیتهای مشابه میتوان به انحصار فعالیت برخی شرکتها در این حوزه در ایران پایان داد و زمینه را برای افزایش سرعت انتقال فناوری تولید این وسایل پرنده و پرندههای مدرن فوق سبک از تولیدکنندگان اروپایی به کشور فراهم کرد. به گفته او، برخی سرمایهگذاران ایرانی آمادگی دارند با همین روش چرخه تولید را در صنعت هوایی کشور راهاندازی کنند که این مسئله میتواند بستر مناسبی برای اشتغالزایی در صنعت هوانوردی با ایجاد کارگاههای تولیدی و تحقیقاتی کوچک باشد.
اینبار صحبت از یک همکاری مشترک در حوزه حملونقل و صنایع هوایی در میان است و قرار است این همکاری، به تولید جایروپلن یا جایروکوپتر در ایران ختم شود؛ با این مزیت که قرار است این محصول در مقایسه با نمونه مشابه خارجی، قیمتی بسیار پایینتر داشته باشد و فناوری و دانش تولید آن نیز به کشور وارد شود.
هواپیمای فوق سبک جایروپلن یا جایروکوپتر وسیلهای بین هلیکوپتر و هواپیما است که به جای بال ثابت، یک روتور چرخان دارد که فقط در لحظه نخست پرواز با موتور درگیر بوده و پیش از حرکت روی باند پرواز بهوسیله مکانیزمی کلاجمانند، نیروی گردشی خود را از موتور پشت سر خلبان میگیرد، سپس از قدرت موتور جدا شده و موتور بهصورت هرزگرد میچرخد، در طول حرکت روی باند به سرعت مناسب برای بلند شدن از روی زمین میرسد و در تمام مدت پرواز به صورت هرزگرد در چرخش است.
جایروپلن در مقایسه با وسایل پروازی دیگر به دلیل سبک بودن سازه و سهولت نشست و برخاست در فضای کم، از قابلیت مانورپذیری زیادی برخوردار بوده و قیمت ساعت پرواز آن از انواع دیگر وسایل پروازی کمتر است. قابلیت نصب تجهیزات جانبی از جمله سیستمهای ضبط تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا و ارسال همزمان آن به ایستگاه زمینی از دیگر ویژگیهای جایروپلنهاست. حداکثر سرعت این وسیله پرنده ۱۸۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر ارتفاع پرواز آن ۱۱هزار پا (معادل ۳۵۰ متر) است. موتور این هواپیماهای کوچک ۴ سیلندر و از توان ۱۱۵ اسـببخار برخوردار است. وزن جایروپلنها به طور معمول هنگام برخاستن ۴۵۰ کیلوگرم، بار مجاز ۲۵۰ کیلوگرم و حداکثر مسافت طی شده روی باند هنگام برخاستن ۵۰ متر و هنگام فرود ۲۰ متر و مدت زمان مجاز برای پرواز مداوم آنها ۳ ساعت است. از چایروپلن یا جایروکوپتر برای فعالیتهایی همچون گشتزنی هوایی، کنترل محیطزیست و ترافیک جادهها، سمپاشی مزارع و باغها و گردشگری هوایی استفاده میشود. این وسایل پرنده در دنیا در انواع برفنشین، آبنشین و زمیننشین تولید میشود.
مهدی طایفه، کارشناس صنعت هلیکوپتر با بیان توضیحات بالا، درباره سابقه استفاده از این وسایل پرنده در ایران میگوید: مدلی از این پرنده فوق سبک ساخت افریقای جنوبی برای نخستین بار در سال ۸۴ از سوی یک پژوهشکده هوایی در ایران به کار گرفته شد و در سال ۸۶ برای نخستین بار سازمان محیطزیست ایران یک فروند جایرو پلن ۲ نفره را به منظور گشت هوایی مناطق مورد حفاظت اداره کل محیطزیست استان تهران خریداری کرد که پس از ۳۰۰ ساعت پرواز گشت هوایی، فعالیت آن متوقف شد. پس از آن همه خدمات پروازی، تعمیر و نگهداری، آموزش خلبانی و فنی جایروپلن و حتی تامین خلبان در انحصار یک شرکت بود و در بیشتر موارد از جایروپلنهای موجود در ایران برای مصارف نظامی استفاده میشد. البته در یکی، دو سال اخیر چند مرکز تفریحی، با جایروپلنهای خود در جزیره کیش اقدام به انجام پروازهای تفریحی کردهاند. او پس از بیان این مقدمه، درباره وضعیت واردات و تولید جایروپلن یا جایروکوپتر در ایران میگوید: در حال حاضر نمایندگی یکی از مشهورترین نشانهای اسپانیایی در این حوزه، قیمتی حدود۷۰ و ۸۰هزار یورو برای جایروپلنهای خود اعلام کرده که هزینههای ثبت سفارش، گمرک و حمل را نیز باید به این هزینه اضافه کرد و در مجموع میتوان گفت قیمت این محصول در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای مصرفکننده تمام میشود.
این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به همکاری ایران و ایتالیا در زمینه تولید این محصول در ایران توضیح میدهد: بهتازگی یکی از شرکتهای داخلی با شرکت «براکو جایرو» ایتالیا توافقی داشته که براساس آن، علاوه بر اعطای نمایندگی انحصاری به شرکت ایرانی، فناوری ساخت جایروپلنهای این شرکت به ایران منتقل میشود و در همین راستا، به زودی نخستین نمونه محصولات این شرکت به ایران وارد خواهد شد.
به گفته او، مهمترین مزیت این مشارکت، ضمن افزایش کیفیت و استاندارد جایروپلنهای مورد استفاده در کشور، قیمت بسیار مناسب و قابل رقابت با محصولات موجود در ایران است.
آنطور که این کارشناس توضیح میدهد، این محصول قرار است با قیمت تمامشده ۶۰ هزار یورو (شامل همه هزینههای خرید، هزینه حمل به ایران و هزینههای گمرکی) با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری به مشتریان تحویل داده شود که در مقایسه با قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار یورویی محصولات موجود (بدون هزینههای حمل و گمرک) قیمت مناسبی است و صرفهجویی ۳۰هزار یورویی یعنی بیش از ۱۰۰میلیون تومانی را برای مصرفکننده در پی خواهد داشت. از سوی دیگر در حال حاضر در این زمینه ایران فقط واردکننده است اما با همکاری شکلگرفته بین ایران و ایتالیا، به زودی تولیدکننده این محصول نیز خواهیم شد. علاوهبر این محصول تولید شده در ایران استاندارد dulve اروپا را نیز خواهد داشت. طایفه یادآور میشود: شرکت ایتالیایی براکو جایرو برای نخستین بار بعد از اجرای برجام در نمایشگاه هوایی کیش که آبان امسال برگزار شد، حضور یافته و همکاری این شرکت با ایران در این نمایشگاه کلید خورده است.
براساس آنچه این کارشناس هوانوردی توضیح میدهد، همکاری دو طرف ایرانی و ایتالیایی در واردات و تولید جایروکوپتر در چند مرحله است؛ مرحله نخست واردات، مرحله دوم مونتاژ و مرحله سوم انتقال فناوری ساخت جایروپلنهای این شرکت به ایران. در واقع ابتدا نمونه جایروپلن آماده پرواز ایتالیایی وارد کشور شده و برای آن مجوزهای صلاحیت پرواز گرفته میشود، در مرحله بعد جایروپلن به شکل سیکیدی وارد خواهد شد و کار مونتاژ از سوی کارشناسان فنی آموزشدیده انجام میشود. انتقال فناوری ساخت این محصول به ایران حدود ۲سال بهطور خواهد انجامید و در آن زمان محصول تولیدشده ۵هزار یورو ارزانتر از قیمت ۶۰ هزار یورویی فعلی به بازار ارائه خواهد شد. به گفته او ایجاد خط مونتاژ مدل دیگری از پرندههای فوق سبک و سبک کارآمد دیگر برای صنعت هوایی کشورمان نیز در برنامه این همکاری قرار دارد.
او معتقد است با چنین همکاریها و فعالیتهای مشابه میتوان به انحصار فعالیت برخی شرکتها در این حوزه در ایران پایان داد و زمینه را برای افزایش سرعت انتقال فناوری تولید این وسایل پرنده و پرندههای مدرن فوق سبک از تولیدکنندگان اروپایی به کشور فراهم کرد. به گفته او، برخی سرمایهگذاران ایرانی آمادگی دارند با همین روش چرخه تولید را در صنعت هوایی کشور راهاندازی کنند که این مسئله میتواند بستر مناسبی برای اشتغالزایی در صنعت هوانوردی با ایجاد کارگاههای تولیدی و تحقیقاتی کوچک باشد.
سلام و عرض ادب خدمت شما.
غرض از مزاحمت شماره تماسی که بشه تماس گرفت حالا با شما یا همین شرکت اگه میشه لطف کنید ممنون میشم