| کد خبر: 263468 |

سود برابر سرمایه‌ گذاری در بخش مسکن و سپرده‌ گذاری بانکی

در هفت ماهه نخست امسال سرمایه‌ گذاری در بخش مسکن و سپرده‌ گذاری بانکی سود برابر داشته است.

تین نیوز

مرکز آمار ایران که گزارشی از تحولات شهریور ماه قیمت و معاملات مسکن پایتخت را منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل روز آنلاین، این گزارش نشان داد میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده در شهر تهران طی شهریور ماه ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۲.۸ درصد کاهش داشته است.

با استناد به بخش های دیگر این گزارش نیز مشخص می شود که التهاب ارزی زمستان پارسال که تا نیمه اردیبهشت نیز ادامه داشت موجب شد میانگین قیمت مسکن تهران در سه ماهه نخست امسال حدود ۲۰.۵ درصد افزایش پیدا کند و پس از آن به دنبال حاکمیت ثبات در بازار ارز و دیگر بازارها، مسکن نیز رو به آرامش گذاشت طوری که در سه ماهه تابستان در مجموع ۵.۵ درصد از قیمت آن کاسته شد.

برآورد تغییرات قیمت مسکن از طریق رهگیری قیمت های پیشنهادی فروشنده های حاضر در بازار مسکن طی مهرماه نیز حکایت از آن دارد که در این ماه نیز احتمالا متوسط قیمت در پایتخت حدود یک درصد کاهش یافته است. بر این اساس بازدهی بازار مسکن از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۱۴ درصد بوده که دقیقا معادل بازدهی بازار پول است.

 در واقع با در نظر گرفتن سود ۲۴ درصدی سالانه برای سپرده های بانکی، در هفت ماهه نخست امسال سرمایه گذاری در بخش مسکن و سپرده گذاری بانکی سود برابر داشته است. 

 در رده بندی بازدهی هفت ماهه بازارها پس از کسب عنوان سودده ترین بازار به صورت مشترک توسط مسکن و سپرده های بانکی، بازارهای ارز، سرمایه و طلا در رده های بعدی قرار گرفته اند.

بازدهی هفت ماهه ارز معادل پنج درصد،  بورس چهار درصد و طلا با وجود رشد محسوسی که در ماه گذشته تحت تاثیر جنگ غزه و اثر افزایشی آن روی طلای جهانی داشت، سرجمع معادل ۲.۶ درصد منفی بوده است.

ظاهر آمار بازدهی بازارها این است که مسکن می تواند هنوز هم پناهگاه امنی برای حفظ ارزش سرمایه های سرگردان باشد، اما این گزاره چندان دقیق نیست؛ کمااینکه بازدهی مسکن در هفت ماهه امسال عمدتا ناشی از جهش قیمت در دوماه ابتدای امسال بوده و به محض برقراری ثبات در دیگر بازارها نیز متوقف و حتی جهت تغییرات قیمت مسکن معکوس و کاهشی شده است.

 به این ترتیب بازار املاک در حال حاضر با توجه به اینکه چشم اندازی از بر هم خوردن نظم و ثبات نسبی حاکم بر بازارها و متغیرهای اقتصادی موثر بر قیمت مسکن وجود ندارد، گزینه ایده آلی برای سرمایه گذاری محسوب نمی شود.

 افزون بر این مسئله وقوع جنگ غزه نیز در صورتی که به افزایش تنش در منطقه منجر شود و به نوعی ایران را درگیر کند، می تواند اثر کاهشی روی قیمت ملک داشته باشد؛ موضوعی که سرمایه گذاران ملکی خود آن را تشخیص داده و به همین خاطر مدت هاست بازار مسکن را ترک کرده اند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.