| کد خبر: 220982 |

همفکری برای حل یک مشکل

رحمت اله فیروزی‌پور* باید چند نکته را درباره گرانی بلیت هواپیما و جنجال اخیر آن روشن کرد. نخست آنکه صنعت هوایی کشور ازجمله صنایعی است که در شرایط تحریم صدمات زیادی را متحمل شده است.

تین نیوز

رحمت اله فیروزی‌پور* باید چند نکته را درباره گرانی بلیت هواپیما و جنجال اخیر آن روشن کرد. نخست آنکه صنعت هوایی کشور ازجمله صنایعی است که در شرایط تحریم صدمات زیادی را متحمل شده است. همچنین دوران کرونا و تعطیلی فرودگاه‌های دنیا و کشور، کاهش پروازها و کاهش مسافر نیز مزید بر علت شده است. افزایش قیمت ارز نیز ازنظر نگهداری و تأمین قطعات هواپیما عرصه را بر صنعت هوایی تنگ‌تر کرده است. از سوی دیگر عدم پروازهای خارجی در کشور که ازجمله درآمدهای این صنعت بوده شرایط را باز هم سخت‌تر کرده است. این یک سمت ماجراست که سبب شده تا این صنعت شرایط سختی را تجربه کند و نیازمند مساعدت باشد.

اما نکته دوم برداشتی است که شرکت‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای حل مشکلات در زمینه تأمین منابع خودشان دارند و بر اساس این برداشت پیشنهاد افزایش قیمت داشته‌اند. نکته سوم اما این است که این افزایش قیمت بلیت برای مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان نهایی این خدمات سخت خواهد بود و اثرات معکوس خواهد داشت چراکه منجر به کاهش شدید مسافر خواهد شد. با توجه به این سه ضلع ماجرا به نظر می‌رسد که دولت و متولی صنعت هوایی کشور باید راهکار جدیدی بیابند. راهکاری که هم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و هم مشکلات فعلی را تا حدودی رفع کند.                 

 دراین‌بین آنچه مهم‌تر است ضرورت نگاه کارشناسی برای حل این معضل است. تنها با بررسی دقیق و کارشناسی می‌توان رهیافت کارآمدی جست. به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی نیازمند تسهیلات، یا حداقل ارز برای تأمین قطعات و نگهداری هستند و این ضرورتی است که باید به آن رسیدگی شود.

تا آن حد که می‌دانم در این چند ماه که با پاندمی کرونا روبرو هستیم، بیش از پنجاه فروند هواپیما به دلیل عدم تأمین قطعات زمین‌گیر شده‌اند و امروز برای شرایط پساکرونا و فعال‌شدن حمل‌ونقل هوایی کشور در سطح بین‌الملل با مشکلاتی روبرو هستیم. باز هم تأکید می‌کنم در این راه باید بررسی جدی و کارشناسانه داشته باشیم تا به یک تصمیم منطقی برسیم. چراکه در شرایط فعلی افزایش قیمت بلیت هم دردی را دوا نخواهد کرد و علاج مناسبی برای مشکلات نخواهد بود.

تأکید بر همه جوانب و اضلاع مختلف این صنعت ازآن‌جهت اهمیت دارد که شاهد چنین تضاد‌آرایی نباشیم. به‌زعم من انجمن می‌توانست قبل از اعلام این نظر با دولت، با متولی این بخش یعنی وزارت راه‌وشهرسازی و مجلس مشورت کند. با این کار قطعا نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

بااین‌حال در شرایط فعلی نیز توصیه من این است که انجمن شرکت‌های هواپیمایی از طرف متولی این صنعت یعنی سازمان هواپیمایی کشوری پیشنهاد‌های خود را ارائه کند و در کنار وزارت راه‌وشهرسازی و با مشورت مجلس و به طور خاص کمیسیون عمران و حمل‌ونقل کشور به یک تصمیم واحد برسند که همه بتوانند از آن دفاع کنند. به نظر می‌رسد درباره حواشی اخیر چنین هماهنگی نبوده است یا حداقل من از آن بی‌خبرم.

در پایان باید به این نکته نیز توجه کنیم که کشور شرایط خاصی را تجربه می‌کند. ارز ۳۰ هزارتومانی در کنار مشکلاتی که دولت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند نیازمند همفکری و همراهی است. چاره‌ای جز مشورت، همراهی و رسیدن به یک تصمیم همه‌جانبه نگر نداریم. تصمیمی که هم منافع مردم را تأمین کند و هم برای ذینفعان یعنی شرکت‌های هواپیمایی منفعت داشته باشد.

*عضــو کمیسیــون عمـــران و رئیس کمیته حمل‌ونقل هوایی مجلــس شــورای اســلامی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.