| کد خبر: 223855 |

جابه‌جایی مسافر در قم ۶۷ درصد کاهش یافت

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم با اشاره به کاهش مسافر به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: درهشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال، جابه‌جایی مسافر درون استانی ۲۱ درصد افزایش و برون‌استانی ۶۷ درصد کاهش یافته‌است.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم با اشاره به کاهش مسافر به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: درهشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال، جابه‌جایی مسافر درون استانی ۲۱ درصد افزایش و برون‌استانی ۶۷ درصد کاهش یافته‌است.

به گزارش تین نیوز، محمدحسن کلهری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: به لحاظ تعداد سفر نیز در این مدت درون استانی ۲۳ درصد افزایش و برون‌استانی ۴۹ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به فعال بودن حدود ۹ پایانه مسافربری درقم، گفت: در استان ۴۵ شرکت حمل‌ونقل مسافر شامل ۴۳ شرکت داخلی و ۲ شرکت بین‌المللی فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: درقم یک هزار و ۷۰۰ راننده حمل‌ونقل عمومی دارای مجوز و کارت هوشمند، چهار هزار و ۷۰۰ راننده باری و ۱۷۵ راننده وانت در محورهای مواصلاتی فعال هستند.

کلهری اضافه کرد: ۷۹۵ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر دراستان قم فعال است که از این تعداد ۲۵۷ دستگاه اتوبوس با میانگین سن ۱۳ سال، ۳۲۴ دستگاه مینی‌بوس با میانگین سنی ۲۲.۵ سال و ۲۱۴ دستگاه سواری کرایه با میانگین سنی ۱۱.۵ سال داریم.

وی ادامه داد: سه هزار و ۲۶۶ ناوگان باری با میانگین سنی ۲۶ سال و ۹۳۲ دستگاه وانت‌بار با میانگین سنی ۹ سال در این استان فعال هستند.

به گفته وی، در قم ۴۰ شرکت حمل‌ونقل کالا شامل ۳۹ شرکت داخلی و یک شرکت بین‌المللی فعال هستند که میزان جابه‌جایی و بارنامه صادر شده در هشت ماه گذشته، حجم کالای جابه‌جا شده درون استانی به لحاظ تناژ ۲۴ درصد و برون‌استانی چهار درصد نسبت به سال گذشته افزاش نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری قم افزود: اوایل امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا حمل‌ونقل مسافر و کالا کاهش یافت که حمل‌ونقل کالا بعد از مدت کوتاهی به روال عادی برگشت و در هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال صدور بارنامه درون استانی ۱۰ درصد و برون‌استانی پنج درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بارنامه‌ای که برای مبدا استان به خارج از استان صادر شده ، پنج درصد و بارنامه‌ای که به مقصد قم صادر شده حدود ۲ درصد افزایش یافته‌است.

به گفته وی، آهن‌آلات، روغن صنعتی، سیمان فله، کود ارگانیک، پودر سنگ و خاک معدنی از جمله کالاهایی می‌باشند که از مبدا استان حمل شده‌اند.

پرداخت تسهیلات به رانندگان حمل‌ونقل مسافر

کلهری خاطرنشان کرد: به‌منظور ترمیم بخشی از  خسارت وارده به رانندگان بخش مسافری به دلیل شیوع ویروس کرونا، به ۳۲ شرکت مسافربری تسهیلات ۱۲۰ میلیون ریالی پرداخت شد.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۷۰۰ راننده نیز از تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی و ۹۰ متصدی شرکت حمل‌ونقل از تسهیلات ۱۲۰ میلیون ریالی بهره‌مند و توسط خیران به ۳۰۰ راننده کمک بلاعوض پرداخت شد.

وی ادامه داد: ثبت‌نام ۹۸ درصد راننده‌های بخش حمل‌ونقل کالا برای بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی و اختصاص بیش از ۳۹ هزار حلقه لاستیک برای حمل‌ونقل کالا و مسافر با نرخ مصوب دولتی از دیگر اقدامات حمایتی بوده‌است.

کلهری گفت: برای کنترل شیوع ویروس کرونا کارت هوشمند راننده‌ها به‌صورت غیرحضوری تمدید می‌شود و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تذکرات لازم ارائه شده‌است.

وی افزود: برای جابه‌جایی مسافر رانندگان موظف هستند کد ملی مسافران را بررسی کنند و افرادی که کد ملی‌شان در سامانه وزارت بهداشت به‌عنوان مبتلایان به کرونا ثبت شده حق استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ندارند.

۲۳ دستگاه دوربین فعال نظارت تصویری در محورهای مواصلاتی قم

وی با اشاره به اقدامات در حوزه حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای، بیان کرد: در محورهای مواصلاتی ۲۳ دستگاه دوربین نظارت تصویری داریم که تصاویر را به‌صورت برخط به مرکز مانیتورینگ منتقل و پایش می‌کنند و در صورت وقوع پدیده‌ای به راهدارخانه‌ها اطلاع می‌دهند.

مدیرکل راهداری قم افزود: ۷۶ دستگاه تردد شمار برخط، ۷۱ دستگاه دوربین کنترل ثابت، ۲ دستگاه تابلوی راهنمای ترافیک نمای برخط، یک دستگاه توزین در حین حرکت در محور کاشان برای اندازه‌گیری اضافه تناژ وسایل نقلیه، سه دستگاه تابلوی سرعت‌نما برای هشدار سرعت غیرمجاز و ۱۰ دستگاه تابلوی پیام متغیر در سطح محورهای مواصلاتی استان نصب است.

به گفته وی، ۱۲۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین راهداری دارای ردیاب و ۶۶ بی‌سیم جاده‌ای و ثابت برای ارتباط بین راهدارخانه‌ها موجود است.

کاهش ۳۳ درصدی ورود و خروج به استان قم از ابتدای آذرماه تاکنون

وی با اشاره به وضعیت ترددی محورهای مواصلاتی استان در هشت ماه گذشته، گفت: در این مدت درصد  ورودی و خروجی به استان در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۹ کاهش یافته است.

کلهری با اشاره به کاهش ۳۳ درصدی ورود و خروج به استان از ابتدای آذرماه تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال، گفت: آمار تردد در آزادراه تهران- قم ۶۹ درصد و قم- تهران ۶۷ درصد کاهش و محور پردیسان- ورجان ۱۰۰ درصد و محور قدیم قم- تهران ۴۴ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: عمده ترافیک درمحورهای برون‌شهری قم، وسایل غیربومی و عبوری است و باعث شده محورهای قم نسبت به سایر استان‌ها تراکم بالا و استهلاک زیاد داشته باشد، به‌طوری‌که سرعت فرسایش محورها از میزان بازسازی بیشتر شده‌است.

قرارداد فعال با اعتبار یک هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال در حوزه راهداری

وی با اشاره به قرارداد فعال با اعتبار یک هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال در حوزه راهداری، ادامه داد: در حوزه راهداری استان قم، ۱۰ طرح در راستای نگهداری راه با اعتبار ۶۸۰ میلیارد ریال، پنج طرح در حوزه نگهداری ابنیه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال، ۶ قرارداد در حوزه ایمنی و حریم با اعتبار ۴۴۰ میلیارد ریال و ۲۰ میلیارد ریال در حوزه ماشین‌آلات و راهداری فعال است.

به گفته کلهری، در سال گذشته و امسال ۱۲ کیلومتر جاده خاکی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در قالب طرح ابرار آسفالت شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: از ۶۶ نقطه حادثه‌خیز استان قم، ۵۰ نقطه رفع شده و در بازنگری جدید ۳۰ نقطه حادثه‌خیز احصا شده که تا سال آینده اقدام و برطرف خواهد شد.

در حوزه راهداری استان قم یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

از ۲۶ آذر تا اول دی‌ماه به‌عنوان هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری نام‌گذاری شده‌است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.