| کد خبر: 133788 |

لاوروف: قطع روابط کشورهای عربی با قطر تصمیم خود این کشورهاست

وزیر خارجه روسیه در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه قطر و لغو روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با دوحه این اقدام را تصمیم ویژه این کشورها دانست و گفت: ما همه کشورها را به گفتگو فرا می‌خوانیم.

تین نیوز

وزیر خارجه روسیه در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه قطر و لغو روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با دوحه این اقدام را تصمیم ویژه این کشورها دانست و گفت: ما همه کشورها را به گفتگو فرا می‌خوانیم.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری با همتای بلاروسی خود گفت: تصمیم برخی کشورهای عربی به قطع روابط خود با قطر  مربوط به خودشان است و ما همه کشورهای منطقه را به گفتگو برای حل اختلافاتشان فرا می‌خوانیم.

 

وی افزود: این روابط دوجانبه میان کشورهاست و ما در این تصمیم‌گیری‌ها مداخله نمی‌کنیم. با وجود اینکه جهان معتقد است روسیه در تمامی حوادث جهان نقش دارد اما من دوست دارم به شما تاکید کنم  که این چنین نیست.

 

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: ما باور داریم به اینکه هرگونه اختلافاتی ممکن است رخ دهد. ما هرگز از سختی‌هایی که در روابط میان دیگر کشورها ایجاد می‌شود خوشحال نخواهیم شد. ما به حفظ روابط خوب با همگان اهمیت می‌دهیم به ویژه در منطقه‌ای که هم اکنون مهم‌ترین مساله در آن تقویت تمامی تلاش‌ها برای مبارزه با خطر مشترک برای همه است یعنی خطر تروریسم بین‌المللی.

 

لاوروف همچنین با اشاره به اینکه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه به معنای زمینه سازی برای تقسیم سوریه نیست گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بارها تاکید کرده سخنی در مورد تقسیم سوریه مطرح نشده است. آنطور که برخی می‌خواهند. بلکه محور مذاکرات در مورد اقدام برای برقراری آتش بس فراگیر و پایان دادن به تنش در تمام خاک سوریه است. اجرای این کار در تمام خاک سوریه و در آن واحد دشوار و چه بسا غیرممکن است. ما تصمیم گرفته ایم از مناطق پر تنش آغاز کنیم. بطوریکه 4 منطقه مشخص شده است و آنها موافقت کردند.  

 

وزیر خارجه روسیه گفت: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا توافق در مورد جزئیات تعیین شده برای نظارت بر پایبندی گروه‌ها به توافق آتش بس و ایجاد ایست‌های بازرسی در مناطق کاهش تنش را نهایی کنیم.

 

لاوروف تاکید کرد، باید در ابتدا و قبل از هر چیزی کمک‌های بشردوستانه ارسال شده و وضعیت ساکنان این مناطق تسهیل شود.

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در واکنش به بحران ایجاد شده میان قطر و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس گفت، روسیه قدردان روابط با  منطقه خلیج فارس و کشورهای آن است و به حفظ روابط خوب اهمیت می‌دهد.

در همین حال، ویکتور اوزیروف، رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیت در مجلس فدرال روسیه با بیان اینکه اتهامات وارده علیه قطر مبنی بر حمایت از تروریسم را با توجه بررسی می‌کند، گفت: هیچ تغییری در روابط میان روسیه و قطر  رخ نخواهد داد.

 

اوزیروف عنوان داشت: البته ما تمام اطلاعات مربوطه و ادعاهای مطرح شده از سوی  مصر، عربستان و کشورهایی که به آنها پیوستند را در خصوص حمایت قطر از تروریسم بین‌المللی بررسی خواهیم کرد.

 

وی افزود: اما مسکو در پیشبرد سیاست خود در خصوص روابط دیپلماتیک با قطر از استقلال برخوردار است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.