| کد خبر: 8120 |

◄ بزرگراه امام علی؛ حلقه ارتباطی پایتخت

تین نیوز | بزرگراه امام علی همانند یک حلقه ارتباطی در بین بسیاری از شریان‌های اصلی شهر تهران ایفای نقش می کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بزرگراه امام علی آزادراهی است که شمال‌شرق تهران را به جنوب آن متصل می‌کند. این بزرگراه از دارآباد در شمال شرق تهران آغاز و به کمربندی شهر ری (بزرگراه آوینی) و از پل شهید آوینی تا بهشت زهرا (بزرگراه تندگویان) در قالب پروژه بزرگراهی حرم تا حرم امتداد یافته است.

اتصال شمالی‌ترین نقطه تهران به جنوبی‌ترین نقطه
بزرگراه امام علی به دلیل این که شمالی‌ترین نقطه تهران را به جنوبی‌ترین نقطه متصل می‌کند بسیاری از بزرگراه‌ها و خیابان‌های مواصلاتی شرقی-غربی را قطع کرده و این امر باعث دسترسی سریع‌تر به دیگر نقاط تهران می‌ شود.

این بزرگراه که کار ساخت آن از اوایل سال ۱۳۹۰ آغاز شد در تاریخ سوم خرداد ۱۳۹۲ افتتاح شد. طول این بزرگراه ۳۵ کیلومتر بوده و دارای ۵۶ پل در ۲۵ تقاطع است. بزرگراه امام علی دارای هشت مسیر تندرو در تراز منفی یک و شش مسیر کندرو در تراز صفر است که دو مسیر تندرو برای راه اندازی سامانه اتوبوس‌های تندروی تهران پیش بینی شده است.

این بزرگراه از مناطق ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۲۰ شهرداری تهران عبور می‌کند. همچنین تونل امیرکبیر که بزرگراه امام علی را به سه‌راه امین‌حضور متصل می‌کند، در مسیر این بزرگراه قرار دارد.

شهرداری تهران در جریان ساخت این بزرگراه به دلیل عبور آن از بافت متراکم شهر در حدود 7 ‌هزار واحد ساختمانی که در مسیر این طرح بود را خریداری کرد. در این پروژه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای رفع معارضان هزینه شده است.


یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های تهران

بزرگراه امام علی یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های تهران است که در مسیر خود از ابتدای دارآباد از بسیاری از مناطق و محلات شهر تهران عبور می‌کند تا خود را به حضرت امام خمینی (ره) در جوار بهشت زهرای تهران می‌رساند.

۲۰ سال پیش (1372) روی نقشه تهران شمال شرق و جنوب شرق تهران با یک خط قرمز به هم متصل شد. از آن روز تاکنون اگرچه در مقطعی کوتاه در شمال شرق تهران ۹ کیلومتر بزرگراه ساخته شد اما همچنان کار ساخت آن ناتمام ماند و حتی بار‌ها طرح‌های مختلفی برای ادامه این بزرگراه کشیده شد.

بزرگراهی با 6 قطعه در 22 کیلومتر
بیش از 4 هزار پلاک شامل 7 هزار واحد مسکونی معارض در این پروژه تخریب شده‌اند که روند تملک آن‌ها مدت زیادی به طول انجامید. در واقع طرح جامع بزرگراه امام علی (ع) از درون بافت‌های فرسوده در مناطق ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵ حرکت می‌کرد و به همین دلیل باعث شده بود در دوره‌های مدیریتی مختلف انگیزه کافی برای تکمیل آن وجود نداشته باشد.

اما ادامه ساخت بزرگراه امام علی (ع) در مدیریت محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حل مشکل تملک معارضان و اعتبار اجرایی ادامه و پایان یافت.

این پروژه با توجه به بزرگی به منظور تسهیل در اجرا و بالا بردن دقت به ۶ قطعه اصلی تقسیم شده که این قطعه‌ها در مجموع ۲۲ کیلومتر است.


تقاطع‌های اصلی و فرعی

کل این پروژه ۲۴ تقاطع اصلی و فرعی دارد که این تقاطع‌ها به دلیل عبور بزرگراه از داخل بافت شهری خیابان‌های مختلف را قطع می‌کنند. این تقاطع‌ها جهت دسترسی ساکنان محلی پیش بینی شده‌اند.

۱۰ تقاطع اصلی و ۱۴ تقاطع فرعی در این بزرگراه وجود دارد که آن‌ها دسترسی‌های شرقی به غربی و بالعکس را تامین می‌کنند.

یکی از ویژگی های بارز نیمه جنوبی که آن را از نیمه شمالی متمایز می‌سازد، طراحی باندهای دسترسی پیوسته و ممتد است که به دلیل وجود تقاطع‌های مهم و بلوک‌های جمعیتی موجود در این محدوده سطح دسترسی کاربری‌های اطراف نیز افزایش یافته است.

تأمین دسترسی های منطقه‌ای و محلی به بزرگراه و به دو طرف مسیر بزرگراهی در 6 نقطه، شامل شمال و جنوب تقاطع خیابان پیروزی، شمال و جنوب تقاطع خیابان نیکنام و جنوب تقاطع خیابان ا... دادی، یک تقاطع غیرهمسطح در خیابان ا... دادی به همراه دسترسی ‌های محلی مربوط به آن و نیز احداث دوربرگردان ‌هایی که برای تأمین حرکت های گردش به چپ طراحی شده‌اند در تقاطع‌های نیکنام و پیروزی از دیگر موارد حائز اهمیت است.

در مسیر این بزرگراه از چمن برای فضای سبز به دلیل استفاده آب زیاد استفاده نشده. به همین دلیل از گونه‌های گیاهی همچون توت، توت نرک و سرو بزرگراهی استفاده شده است.

تملک 7 هزار واحد مسکونی در احداث بزرگراه امام علی (ع)
به گفته مازیار حسینی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران از مرداد سال 90 ادامه پروژه بزرگراه امام علی(ع) در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران درباره مسیر کلی بزرگراه امام علی(ع)، اظهار می کند: مسیر کلی این بزرگراه از دارآباد تا بهشت‌زهرا حدود 36 کیلومتر است اما مسیر در نظر گرفته شده، حدود 25 کیلومتر است که از خیابان مدنی تا بهشت‌زهرا است.

حسینی بیان می کند: کار بسیار بزرگی در مناطق 7 ، 8 ، 13، 14 ، 15 ، 20 انجام شد که بیش از 7 هزار واحد مسکونی در ادامه بزرگراه امام علی (ع) تملک شد. یکی از اهداف در نظر گرفته‌شده برای ادامه بزرگراه امام علی (ع) از سوی شهرداری این بود که زندگی شرقی و غربی مردم در اولویت قرار گیرد.

وی می گوید: در این پروژه سعی شد از کیفیت کار کاسته نشود و پروژه با یک کیفیت مناسب و در نهایت با سرعت و طراحی خوب ساخته شده است. همچنین بیش از 250 هزار تن آسفالت در پروژه امام علی (ع) استفاده خواهد شد که در نوع خود، بی‌سابقه است.


بلند ترین خط سامانه اتوبوس های تندرو

پروژه احداث خط بی.آر.تی بزرگراه امام علی (ع) از یک مسیر درون شهری شمالی - جنوبی در شبکه ارتباطی محدوده شرق تهران با طولی در حدود ۳۶ کیلومتر از بزرگراه ارتش (شهرک لاله، پایانه لاله) در شمالی ترین قسمت آغاز می شود و در ادامه از بزرگراه امام علی (ع) عبور کرده و در جنوبی ترین قسمت تا بزرگراه شهید کریمی (بلوار شهیددستواره، پایانه جوانمرد قصاب) ادامه می‌یابد.

این پروژه به عنوان بلندترین خط سامانه اتوبوس های تندرو کشور که قابلیت اتصال شمال و جنوب شهر را فراهم ساخته، ایجاد شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.