بازدید سایت : ۵۹۸۶۸
| کد خبر ۳۰۰۹۶۷
کپی شد

آغاز اصلاح آیین‌ نامه مشاغل سخت؛ رانندگان به جمع بازنشسته‌ های زودهنگام می‌ پیوندند؟

در صورت تصویب نهایی آیین نامه اصلاح شده مشاغل سخت و زیان آور و درج شغل رانندگی، رانندگان حمل و نقل عمومی می توانند از مزایای سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد بهره مند شوند.

 آغاز اصلاح آیین‌ نامه مشاغل سخت؛ رانندگان به جمع بازنشسته‌ های زودهنگام می‌ پیوندند؟
تین نیوز |

در صورت درج شغل رانندگی در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور و تصویب نهایی آن، رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی،کامیون داران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه می توانند از سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد بهره مند شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، قانونگذار برای کسانی که در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال به کار دارند به دلیل تحمل فشارهای روحی و روانی و آثار و پیامدهای زیانبار و آسیب های جسمی ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان آور تمهیدات و مزایایی درنظر گرفته است به نحوی که با داشتن ۲۰ سال سابقه مستمر بدون شرط سنی امکان بهره مندی از مزایای بازنشستگی را دارند. همچنین شاغلان این دسته کسب و کارها باید روزی ۶ ساعت و هفته ای ۳۶ ساعت کار کنند و اضافه کاری درباره مشاغل سخت و زیان آور ممنوع است.

کاهش شنوایی، ضعف بینایی، آسیب های جسمی و حرکتی، ایجاد مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، فشارهای روانی و عصبی و مسائلی از این دست از جمله پیامدها و آسیب های جسمی و روحی است که ممکن است حتی با گذشت چند سال پس از بازنشستگی در افراد بروز کند و ادامه یابد؛ از آن گذشته سر و کار داشتن افراد با مواد خطرناک شیمیایی، مواد رادیواکتیو و مشاغل دارای سر و صدا و آلایندگی زیاد نیز آنان را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار می دهد.

به موجب تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون بیمه تامین اجتماعی، کارهای سخت و زیان آور به شغل هایی گفته می شود که در آن ها عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و فرد با انجام آن کار، فشار جسمی و روانی بیش از ظرفیت طبیعی را متحمل و در اثر آن به بیماری و عوارض آن مبتلا شود.

ماده یک آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور این مشاغل را که به آنها سختی کار تعلق گرفته به دو دسته تقسیم کرده است:

الف ـ مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف کرد.

ب ـ مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیر تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی کارفرما، صفت سخت و زیان آوری کاهش یافته اما کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می شود.در واقع برخلاف مشاغل گروه "الف" که با بکارگیری تمهیدات ایمنی و تلاش کارفرمایان سختی کار کاهش می یابد، مشاغل گروه "ب" ماهیتا سخت و زیان آور هستند و صفت سخت و زیان آوری در ذات آنها وجود دارد.

پیشتر بهزاد سام دلیری ـ مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از افزایش توجه به وضعیت کارگران فعال در مشاغل سخت و زیان آور خبر داده و گفته بود: در راستای اجرای سیاست های دولت و با هدف بهبود شرایط کاری و زندگی کارگران، اقدامات گسترده ای در استان تهران در حال انجام است و یکی از اولویت های اصلی، شناسایی دقیق مشاغل سخت و زیان آور و ارزیابی دقیق شرایط کاری در این مشاغل است که انتظار می رود با همکاری کارشناسان بهداشت حرفه ای و بازرسی کار، پایش های مستمر کارگاه ها و واحدهای تولیدی انجام شود.

به گفته وی، به روزرسانی مداوم فهرست مشاغل سخت و زیان آور اقدامی ضروری برای تضمین سلامت و ایمنی کارگران به ویژه در مشاغلی است که با شرایط کاری سخت و زیان آور همراه هستند.

با وجود شرایط سخت و زیان آور رانندگی، این شغل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان آور شناسایی نشده است؛ با این حال رانندگان امیدوارند که حمایت قانونی و تجدیدنظر در قوانین بازنشستگی برای این دسته از کارگران دیده شود.بر اساس گزارش ها، طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ در استان تهران بیش از ۱۵ هزار شاغل سخت و زیان آور مشمول بازنشستگی شناخته شده بودند.

در همین راستا طی هفته های اخیر بسیاری از رانندگان در کارزاری ضمن اشاره به خطرات و سختی های شغل رانندگی،خواستار قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان آور شده بودند.این کارزار استقبال گسترده رانندگان کامیون، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی را به دنبال داشت.

این امر موجب شد تا در جلسه ای که میان مصطفی سالاری ـ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و تنی چند از مقامات کارگری وکارفرمایی برگزار شده بود، روند اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور کلید خورده و اعلام شود که با همکاری نمایندگان کارگری،کارفرمایی، وزارت کار، وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی،اصلاحیه مذکور تدوین شده و وارد فاز اجرایی خواهد شد.

درحال حاضر بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی ها از دسته مشاغل سخت و زیان آور هستند و این امکان وجود دارد که افراد شاغل در این مشاغل حتی در سن ۳۶ سالگی نیز بازنشسته شوند.

با وجود شرایط سخت و زیان آور رانندگی، این شغل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان آور شناسایی نشده است؛ با این حال رانندگان امیدوارند که حمایت قانونی و تجدیدنظر در قوانین بازنشستگی برای این دسته از کارگران دیده شود.

بی تردید نامناسب بودن جاده ها، تصادفات و سوانح رانندگی، شب بیداری های مداوم و دوری از خانواده از جمله خطرات و فشارهای جسمی و روانی هستند که رانندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند از سوی دیگر پرداخت مبالغ بالای عوارضی، گرانی قطعات، قیمت بالای لاستیک و تعمیرات نیز فشار مضاعفی بر رانندگان وارد می کند؛ از این رو شناسایی رسمی این شغل به عنوان شغل سخت و زیان آور و درنظر گرفتن شرایط بازنشستگی مناسب تر و عادلانه تر برای رانندگان می تواند گام موثری در جهت حمایت قانونی از این قشر زحمتکش باشد.

در صورت درج شغل رانندگی در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور و تصویب نهایی آن، رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله کامیون داران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه ای در زمره بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته و از مزایای این قانون بهره مند می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    رانندگی کامیون برونشهری بسیار سخت وطاقت فرساست هفته ها تنها و دور از خانواده با کامیونهای سنگین قدیمی و بار وامانت مردم و خرج نگهداری سنگین کامیون چنان عرصه را بر رانندگان تنگ وسخت کرده که بایستی حتما در مشاغل سخت قرار گیرد .

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    ما رانندگان دهه هفتاد اکنون بیش از ۳۰ سال ست داریم تو شغل رانندگی کار میکنیم ۳۲ سال دنده عوض کردن و بندر عباس بندرامام بوشهر چابهار آذربایجان مازندران گیلان استارا ماکو بازرگان شیراز کرمان مشهد رفتیم و گشتیم کار کردیم چه خیال اسوده ای داشتیم تا اینکه تامین اجتماعی گفت وای ۸ سال سنوات رانندگان را باربری ها خوردند و شریک باربری ها هم انجمن صنفی رانندگان معتمد رانندگان بود که به رانندگان خیانت کردند و با اختلاس باربری ها نصف نصف شریک بودند بله دوستان وهمکاران انجمن صنفی رانندگان شریک دزد و رفیق رانندگان بود وهست .هرگز به انجمن رانندگان و کانون رانندگان اعتماد نکنید که پشیمان میشوید .از ما گفتن .