| کد خبر: 175801 |

◄ تحلیل دیپلمات مرموز ایران از احتمال مذاکره با دولت ترامپ

یک دیپلمات برجسته ایران احتمال شکست مذاکره با ترامپ را 90 درصد اعلام کرد.

تین نیوز

یک دیپلمات برجسته ایران احتمال شکست مذاکره با ترامپ را 90 درصد اعلام کرد.

به گزارش تین‌نیوز، به نقل از همشهری، علی‌اصغر خاجی گفت: دولت ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است و رفتار خارج از عرف سیاسی دارد. با چنین دولت و رئیس‌جمهوری هر چیزی امکان‌پذیر است اما با توجه به شرایطی که ترامپ دارد الان قضاوت زود است و نیاز به زمان داریم، در رفتار ترامپ تغییرات پیش‌بینی نشده و حرکات غیرقابل کنترل زیاد رخ می‌دهد. هر اتفاقی ممکن است بیفتد و تغییراتی صورت بگیرد.

علی‌اصغر خاجی که به‌تازگی از ماموریت چین به کشور بازگشته در محافل دیپلماتیک بین‌المللی به‌عنوان دیپلمات مرموز ایران شناخته می‌شود که 2 پرونده مهم محرمانه ایران را سرپرستی کرده؛ دیدار محرمانه با مقامات آمریکا در عمان و مذاکره با ناتو.

خاجی درباره وضعیت برجام پس از خروج آمریکا گفت: سؤال این است آیا برجام بدون آمریکا می‌تواند ادامه حیات بدهد یا نه. من معتقدم اگر طرف‌های ذی‌ربط همان اراده قبلی و قوی را با جدیت و بدون حضور آمریکا داشته باشند برجام می‌تواند ادامه حیات بدهد، به لحاظ سیاسی برجام هیچ مشکلی ندارد و الان یکی از چالش‌های مهم آمریکا و اروپا برجام است، با روسیه و چین هم همینطور، آمریکا فکر نمی‌کرد در چنین انزوایی قرار بگیرد که حتی اروپا حاضر نباشد با او همراهی کند.

او درباره مذاکره با آمریکا گفت: تیم ترامپ ضد ایرانی‌ترین تیمی است که می‌توانست روی کار بیاید، دیگر بدتر از اینکه نمی‌شود، لابی این تیم هم نتانیاهو است و یک کشور منطقه ما. بنابراین شرایط بعد از ترامپ حتما به سیاهی زمان ترامپ نخواهد بود مهم این است از این مقطع عبور کنیم، وقتی عبور کردیم مهم نیست چه کسی می‌آید مهم این است ما از این سیاست موسوم به فشار حداکثری عبور کنیم. البته بگویم ترامپ هم متوجه شکست سیاست‌هایش خواهد شد؛ زمان همه‌چیز را روشن خواهد کرد.

خاجی درباره اینکه آیا مسئول مذاکره با آمریکا در عمان بوده است پاسخی نداد و گفت: یک سری مطالب نیاز به گذشت زمان دارد، دنیا قانونی دارد که اسنادی که 30سال از عمرش گذشته باشد و به امنیت ملی ربط نداشته باشد قابل انتشار است، برجام هنوز در جریان است.

او افزود: آمریکا (در زمان اوباما) خیلی علاقه‌مند بودند در حاشیه اجلاس‌های 1+5 با ایران گفت‌وگوی دوجانبه داشته باشند. بعد که کری وزیر خارجه شد یک مقدماتی را طی کرده بودیم؛ یعنی مکاتبات و پیغام پسغام‌هایی رد و بدل شده بود تا به مرحله‌ای رسیدیم که رو در رو وارد گفت‌وگو شدیم.

خاجی درباره فضای دیدار گفت: اولین چیزی که ما با هیأت آمریکایی مطرح کردیم این بود که دیوار بی‌اعتمادی بین ما و شما دیوار بسیار بلندی است؛ ما هیچ وقت به آمریکا اعتماد نداشتیم و امروز هم نتیجه را دیدیم که آمریکایی‌ها به راحتی زیر توافق زده و تحریم ثانویه می‌گذارد و دیگران را هم تهدید می‌کند.

این دیپلمات در پاسخ به این سوال که آیا از فرصت دولت قبلی آمریکا استفاده شده است، گفت: ما از آن فرصت استفاده کردیم و وظیفه ماست که این هوشیاری و عقلانیت و شناخت را داشته باشیم که بتوانیم تفاوت‌ها را بشناسیم و در بستر تفاوت‌ها اهداف ملی را دنبال کنیم و ما این کار کردیم. ما در شرایطی این کار را کردیم که احساس کردیم مذاکرات پیشرفتی نداشت، روزبه‌روز تحریم‌ها تشدید می‌شد و شرایط مردم سخت‌تر می‌شد؛ بنابراین من احساس می‌کنم درک درست و استفاده درستی از یک مقطع تاریخی سیاسی داشتیم.

خاجی گفت: امروز می‌فهمم شعار ترامپ برای مذاکره یک حرف واقعی نیست یا جنگ روانی است علیه ایران برای اجماع سازی یا در حالت دیگر با شروطی که وزیر خارجه‌اش گذاشته این مذاکره برای تسلیم ایران است.

او افزود: می‌دانید که از زمان ما مذاکرات شروع شد تا 1395و البته چندین سال قبل از آن مذاکراتی شده بود، سابقه مذاکرات ایران ، اروپا و آمریکا به اواخر دولت خاتمی برمی‌گردد اما ترامپ با توهم و تفکر افراطی نتایج همه این مذاکرات را از بین برد و به هم می‌زند و هیچ جایی را برای تعامل باقی نمی‌گذارد.

خاجی گفت: مذاکره‌ای که به بالای 90درصد احتمال شکستش وجود دارد و هیچ مخرج مشترکی برای پیوند و بازی برد برد ندارد، نشود بهتر است چون بشود خطراتش بسیار بیشتر است.

او بیان داشت: دولت ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است و رفتار خارج از عرف سیاسی دارد. با چنین دولت و رئیس‌جمهوری هر چیزی امکان‌پذیر است اما با توجه به شرایطی که ترامپ دارد الان قضاوت زود است و نیاز به زمان داریم، در رفتار ترامپ تغییرات پیش‌بینی نشده و حرکات غیرقابل کنترل زیاد رخ می‌دهد. هر اتفاقی ممکن است بیفتد و تغییراتی صورت بگیرد.

او درباره علت عدم  ادامه حضورش در مذاکرات گفت: بعد از اینکه تیم آقای روحانی آمد، تیم هسته‌ای عوض شد و تیم جدید آمد. مقام معظم رهبری اجازه دادند مذاکرات در سطح وزیر باشد تا قبل از آن ایشان اجازه نداده بودند؛ بنابراین افراد توانمندتری آمدند و کار را دست گرفتند و جایی برای حضور من نبود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.