| کد خبر: 202178 |

مرکز آمار ملی ایران اعلام کرد؛

◄ رشد شدید تورم حوزه حمل‌ونقل در آذرماه

بیشترین افزایش تورم نقطه به نقطه آذرماه مربوط به حمل و نقل با 50.2 درصد است.

تین نیوز

شوک قیمتی بنزین در یک ماه گذشته، موجب شد تا بخش حمل‌ونقل نرخ تورم  بی‌سابقه‌ای را تجربه کند.

به گزارش تین نیوز، بر اساس اعلام مرکز آمار ملی ایران نرخ تورم حمل‌ونقل در آذرماه سال جاری حدود 15 درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته بوده است.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور برحسب بخش‌های اصلی در آذرماه نشان می‌دهد سبزیجات و حبوبات با 32.3 درصد و پس از آن حمل و نقل با 14.7 درصد بیشترین افزایش نرخ تورم را داشته‌اند.

بیشترین افزایش تورم نقطه به نقطه آذرماه مربوط به حمل و نقل با 50.2 درصد است.

آنچه پس از شوک قیمتی بنزین از بازار می‌توان فهمید، تغییرات قیمتی کالاها و خدماتی است که تا پیش از این قرار بود افزایشی نداشته باشند.

مسئولان مرتبط با بخش حمل و نقل بارها از غیرقانونی بودن افزایش کرایه حمل و نقل سخن گفتند اما آنچه در نهایت پیش آمد، افزایش حدود 15 درصدی حمل و نقل در کل کشور بود. هر چند سهم روستاها از شوک قیمتی بیشتر بود. این امر نشان می‌دهد که منطق اقتصادی و تاثیر‌پذیری قیمت کالاها از بنزین، از استدلال مدیران قوی‌تر است . به گونه‌ای که هر زمان شوک قیمتی به یکی از بازارها وارد می‌شود، قیمت سایر کالاها نیز تغییر می‌کند. با وجود اینکه دولت تدابیری برای کاهش آثار افزایش قیمت بنزین بر قیمت سایر کالاها داشت اما باید به این نکته توجه کرد در اقتصاد در هم تنیده ایران، اصلاح یا جهش قیمتی در یک بازار بر سایر بازارها نیز تاثیر می‌گذارد، مانند آنچه در بازار ارز مشاهده شد.

شما می‌توانید در اینجا مشروح کامل آمار درگاه ملی آمار را مطالعه کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام.مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه مربوط به حمل و نقل را 50.2 درصد اعلام کرد.عموما آن را به حساب افزایش نرخ بنزین در 24 آبان ماه میگذارند.صرف نظر از اینکه آیا بیان نرخ تورم بر اساس " نقطه به نقطه " مبنای درستی دارد یا خیر ، یاد آوری میکنم که سهم حمل ونقل از قیمت تمام شده کالا در ایران حدود 12 درصد است ( نُرم جهانی برای این عدد 6 درصد است).سهم 12 درصد به این معناست که اگر قیمت تمام شده ی یک کالا 100 تومان باشد و اگر 50 درصد افزایش در هزینه ی حمل و نقل رخ داده باشد،افزایش هزینه حمل و نقل به 6 تومان و قیمت تمام شده کالا به 106 تومان میرسد. لذا اگر تنها عامل افزایش 50 درصدی هزینه حمل و نقل ، افزایش قیمت سوخت ( اعم از بنزین و گازوئیل) باشد، تکانه ی وارد شده به اقتصاد مردم در حد همین 6 درصد است.حالا این نرخ را با نرخ تورم بالای 40 درصدی در ماه های اخیر مقایسه کنید تا متوجه بشوید که با گران شدن بنزین هیچ فاجعه ای در اقتصاد کشور رخ نمیدهد و اگر فاجعه ای هست در گوشه ای دیگر از اقتصاد کشور در حال رخ دادن است و آن چیزی نیست جز اقتصاد مبتنی بر یارانه .

  • سعید قصابیان 0 0

    توضیح : تورم را به دو صورت می توان محاسبه کرد. یکی به صورت میانگین که سال 98 نسبت به سال 97، مثلا 25 درصد بوده است. و دیگری به صورت نقطه به نقطه که از مقایسه ۱۸ خرداد 98 با ۱۸ خرداد 97 حاصل می شود.نرخ تورم نقطه به نقطه اختراع آقای احمدی نژاد است که در مناظره های تلویزیونی برای از میدان به در کردن حریفان استفاده کرد و متاسفانه از آن زمان وارد ادبیات اقتصادی کشور شد. حال آنکه مبنای جهانی محاسبه نرخ تورم نرخ میانگین سالانه است.