| کد خبر: 9623 |

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری اعلام کرد:

◄ سهم جاده و ریل در ترانزیت بیش از دو میلیون تن کالا

تین نیوز | ​طی 2 ماهه سال 93، بیش از 2 میلیون و 197 هزار تن كالا از مرزهای كشور ترانزیت شد كه از این میزان 2 میلیون و 99 هزار تن انواع كالاهای نفتی و غیرنفتی معادل 96 درصد از طریق جاده و 97 هزار تن معادل 4 درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شد.

به گزارش تین نیوز از روابط‌ عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمد جواد عطرچیان، مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی با اعلام این خبر افزود: از مجموع كالاهای ترانزیت شده، یك میلیون و 101 هزار تن را مواد نفتی و یك میلیون و 96 هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی كالاهایی نظیر مواد سوختی، لوازم خانگی، انواع پنبه، كالاهای ساختمانی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور پرویزخان با 698 هزار تن معادل 32 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج كالا از كشور، بندر امام با 863 هزار تن معادل 39 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان، لطف‌آباد و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد كامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 94 هزار دستگاه تعداد سفر كامیون‌های حمل كننده كالاهای ترانزیتی، 52 هزار دستگاه معادل 56 درصد توسط كامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از كشور حمل شده است.

وی خاطرنشان كرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امكانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حركتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل‌توجهی ایفا كند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند قطب ترانزیت منطقه باشد لذا شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای و برقراری روابط‌ دیپلماسی بین كشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستور كار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیت‌های موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.