| کد خبر: 236133 |

◄ آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی مشترک ایران و ترکمنستان

در حال حاضر مرزهای زمینی چهارگانه ایران و ترکمنستان با محدودیت‌هایی بازگشایی شدند و امیدواریم مشکلات کامیون‌داران در تبادلات تجاری با این کشور برطرف شود.

تین نیوز

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: در حال حاضر مرزهای زمینی چهارگانه ایران و ترکمنستان با محدودیت‌هایی بازگشایی شدند و امیدواریم مشکلات کامیون‌داران در تبادلات تجاری با این کشور برطرف شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جواد هدایتی درباره آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی مشترک ایران و ترکمنستان اظهار کرد: پس از نشست آنلاینی که بین سازمان راهداری و آژانس حمل‌ونقل بین‌المللی ترکمنستان در شهریورماه برگزار شد، اخیرا سومین گذرگاه مرزی ایران و ترکمنستان در مرز اینچه‌برون در استان گلستان بازگشایی شد.

وی افزود: ایران و ترکمنستان چهار پایانه مرزی مشترک دارند که گذرگاه‌های سرخس، لطف‌آباد و باجگیران در خراسان رضوی و گذرگاه مرزی اینچه‌برون در گلستان فعالیت می‌کردند اما از آنجایی که در دوران شیوع ویروس کرونا ترکمنستان پروتکل‌ها و سیاست‌های منحصر به فردی در مواجه با این ویروس داشت برای ورود اتباع خارجی و ترددهای مرزی، همه مرزهای زمینی و هوایی خود را بست که البته سیاست سختگیرانه‌ای بود اما سبب شد تا مرزهای ما با این کشور مانند دیگر همسایگان ترکمنستان بسته شود.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطر نشان کرد: در این راستا مذاکراتی با این کشور در شهریورماه سال گذشته انجام شد و همین مساله منجر به بازگشایی مرز سرخس و نهایتا مرز لطف‌آباد بعد از سه ماه (یعنی در زمستان سال ۱۳۹۹) شد.

هدایتی ادامه داد: البته با توجه به محدودیت‌های موجود و حجم تبادلات تجاری بین دو کشور، همه بار ترانزیت و تجارت زمینی روی دو مرز سرخس و لطف‌آباد متمرکز شده بود، به همین سبب در تلاش بودیم تا دیگر گذرگاه‌های مرزی مشترک بین دو کشور را باز کنیم و نهایتا با هماهنگی‌های صورت گرفته و مذاکرات انجام شده بین روسای جمهور ایران و ترکمنستان و دیگر مسئولان حوزه دیپلماسی مقرر شد تا کنفرانس ویدئویی بین سازمان راهداری و آژانس حمل‌ونقل جاده‌ای ترکمنستان برگزار شود که این اتفاق در شهریورماه رخ داد و نهایتا پایانه مرزی سوم یعنی اینچه‌برون با ورود یک دستگاه کامیون از ترکمنستان بازگشایی شد.

وی گفت: البته مرز مشترک چهارم باج‌گیران است که در این مدت تنها برای تردد مسافران آن هم از نوع دیپلمات‌ها باز بوده اما با توجه به محدودیت‌هایی که ترکمنستان سال‌هاست برای این گذرگاه مرزی قائل شده چندان تاثیری روی تبادلات تجاری دو کشور ندارد و بازگشایی مرز اینچه برون خود گامی رو به جلوست.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: با بازگشایی پایانه‌های مرزی ایران و ترکمنستان با توجه به این‌که در فصل صادرات محصولات کشاورزی قرار داریم. امیدواریم بتوانیم مشکلات کامیون‌داران در این زمینه برطرف شود همچنین از سویی دیگر ترکمنستان با توجه به حجم تبادلات تجاری بین دو کشور و نقش‌اش در ترانزیت کالا از اروپا و ترکیه به آسیای میانه اهمیت بالایی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.