| کد خبر: 165407 |

مقیمی مطرح کرد:

◄ تخصیص ارز برای هزینه‌های گازوییل و عوارض بزرگراهی رانندگان ترانزیت

رانندگان ترانزیت برای جابجایی این بارها هزینه‌های زیادی را در مسیرها اعم از هزینه‌های گازوییل و عوارض بزرگراهی می‌پردازند که در حساب‌وکتاب بانک مرکزی باید لحاظ شود.

تین نیوز

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران خبر داد در جلسه انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران با بانک مرکزی یکبار دیگر موضوع تامین ارز بین راهی رانندگان به شور و مشورت گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص جلسه انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران که شب گذشته در محل بانک مرکزی در راستای بررسی موضوع بخشنامه اخیر ارزی دولت برگزار شد، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل بررسی‌شده در این جلسه موضوع تأمین ارز بین‌راهی رانندگان بود که به‌صورت کارشناسی شده پیشنهادات زیادی دراین‌باره از سوی تشکل‌های مربوطه ارائه شد.

وی ادامه داد: برای جابه‌جایی بارهای صادراتی و وارداتی عملاً نیازمند ارز هستیم که به‌صورت پیش‌کرایه و پس‌کرایه پرداخته می‌شود و اکنون به دلیل نوسانات نرخ دلار، ارزی در دسترس بخش حمل‌ونقل نیست که روی بخش ترانزیت تأثیر منفی‌ای گذاشته است.

به گفته مقیمی رانندگان ترانزیت برای جابجایی این بارها هزینه‌های زیادی را در مسیرها اعم از هزینه‌های گازوییل و عوارض بزرگراهی می‌پردازند که در حساب‌وکتاب بانک مرکزی باید لحاظ شود.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران، ادامه داد: موضوع مهم دیگر تأمین و تعادل ارز برای ترازیت کشور است که در این جلسه موردبررسی قرار گرفت. موضوع نحوه تأمین ارز برای پرداخت بدهی‌های قبلی شرکت‌های حمل‌ونقلی و هم‌چنین تأمین ارز برای عوارض بندری و کشتی‌ها نیز از دستور کارهای مهم دیگری بود که در این جلسه موردبررسی قرار گرفت.

مقیمی این را هم گفت که موضوع تأمین ارز برای حواله حق توقف کانتینرها نیز در این جلسه بررسی شد و در ادامه از ارائه جدول نرخ ارز در مسیرهای ترانزیتی مختلف از سوی انجمن صنفی مرتبط به بانک مرکزی خبر داد.

وی گفت: بر اساس جدول تهیه‌شده مبالغی برای برخی مسیرهای مختلف در کشورهای متفاوت اعلام‌شده است که به‌صورت کارشناسی شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز پیش تر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی برای تخصیص ارز رانندگان پیشنهاداتی را در غالب جدول ارایه داده بودکه به شرح زیر است.

به نام خدا

جناب آقای دکتر آخوندی

وزیر محترم راه و شهرسازی

با سلام و احترام،

ضمن تشکر و قدردانی از جنابعالی درخصوص پیگیری موضوع تخصیص ارز به رانندگان کامیونهای ایرانی در بخش حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت مطابق جدول میزان ارز تخصیصی به رانندگان کامیونهای ایرانی در هنگام خروج از کشور به شرح ذیل پیشنهاد می‌گردد:

 

جدول میزان ارز تخصیصی به رانندگان کامیونهای ایرانی در هنگام خروج از کشور


ردیف

نام کشور

میزان ارز تخصیصی به یورو

۱

افغانستان –  عراق

۳۵۰

۲

ارمنستان –  ترکمنستان

۶۰۰

۳

آذربایجان –  ترکیه –  پاکستان

۸۰۰

۴

گرجستان

۱۰۰۰

۵

بلغارستان – لبنان – سوریه

۱۲۰۰

۶

ازبکستان –  تاجیکستان

۱۴۰۰

۷

کشورهای حوزه بالکان –  رومانی –  یونان – کرواسی

۱۵۰۰

۸

قزاقستان –  قرقیزستان –  مجارستان

۱۸۰۰

۹

اتریش

۲۲۰۰

۱۰

روسیه – چک – اسلواک

۲۵۰۰

۱۱

اوکراین

۲۸۰۰

۱۲

ایتالیا – آلمان – لهستان- اسلونی- بلاروس- لتونی- ستونی- لیتوانی

۳۲۰۰

۱۳ 

بلژیک-هلند- لوکزامبورگ- سوئیس-فرانسه

۳۳۰۰

۱۴

اسپانیا – پرتقال- فنلاند – سوئد – نروژ – دانمارک

۴۰۰۰

۱۵

انگلستان

۴۵۰۰

* در صورت حمل بار با کامیون یخچالی ۱۵درصد به ارقام فوق اضافه می‌گردد.

 

 ارقام فوق با توجه به بُعد مسافت، قیمت گازوئیل در کشور مربوطه، عوارض متقابل، عوارض بزرگراهی، هزینه‌های تعذیه و … به صورت کارشناسی شده توسط انجمن تعیین شده است و ضروری است با توجه به تجارب گذشته و امکانات عملی از طریق بانکهای ملی مستقر در مبادی زمینی خروجی کشور و پس از رویت اسناد مثبته گمرکی و حمل و نقلی به رانندگان ایرانی پرداخت گردد.

مزید استحضار سایر نیازهای بخش حمل و نقل بین‌المللی و مشکلات آنان متعاقباً اعلام می‌گردد.

رئیس هیأت مدیره

یونس جاوید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.